Funderar på jordkällare, vad jag ska tänka på. Gammalt tillbaka byggde de med stora stenblock och tätade med ev. murbruk och ett "överlager" med jord. På nyare jordkällare bygger de upp med leka-block eller liknande alt. köper en färdig i plast som de gräver ner.

Det jag funderar över är om jag ska bygga en jordkällare alt renovera en nyare variant, vad ska jag tänka på vad gäller luftfuktighet, ventilation mm för att få den optimala miljön för rotsaker, frukter mm att hålla sig så bra som möjligt hela vintern.
 
Nu är vi inne och pratar byggnadskonst, för visst är det fantastiskt att komma in i en
riktigt gammal jordkällare och se vilket arbete dom kunde göra på den tiden.
Har själv varit inne på tanken att bygga en riktig jordkällare på exakt det sättet som
dom gjorde det för i tiden...men har inte haft den tiden som behövs för detta..
jag hade inte tvekat en sekund i så fall...
Jag tycker du skall bygga en riktigt gammaldax jordkällare..
Skall bli kul att följa denna tråden ...............
Eti..
 
OM det nu blir ett nybygge av jordkällare så ligger det en tid framöver. Inte denna sommar iaf. Det är så att jag har en form av matkällare som är inbyggt i garaget, men som inte är riktigt optimalt ännu. Först och främst måste jag fixa ventilationen som någon tidigare har satt igen.
Anledningen till startandet av denna tråd är vilka aspekter jag bör tänka på för att få den bästa miljön för maten. Som jag skrev tidigare, vilken luftfuktighet, temperatut mm är det bästa för maten i jordkällaren. Samt hur får jag till det på bästa sätt.
Jag vill redan nu fundera på dessa aspekter så att jag kan ev. ta itu med den befintliga källaren till sommaren. Vill då veta om det lönar sig att fixa till denna riktigt, eller om jag ska fixa den provisoriskt för att senare bygga då en riktig jordkällare som gammalt tillbaks.
 
Hej ..
Nu vet jag ju inte hur din källare ser ut eller hur den är byggd..eller hur stor den är..

namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det viktigaste är ventilationen..
Dom nedre ventilerna ( 2 ) skall vara ställbar så att du får rätt flöde.
.
sen måste du ha 1 rör upp och ut , så du får ett ordentligt genomdrag på luften..
längden på röret får du prova dig fram till...
det räcker inte bara med ett hål i väggen.
Eti..
 
Kommer följa detta med stort intresse när du drar igång, vill själv väldigt gärna ha en jordkällare. Det finns en del böcker i ämnet, går att låna på biblioteket. Samt en och annan beskrivning på nätet.
 
Hej Dalbotösen

.
Finns det böcker som visar hur dom gjorde sina jordkällare från förr i tiden .
Nu menar jag inte dessa som skapats efteråt med block och cementrör och dyligt
Eti
 
Jadå, hittade böcker med sådant på biblioteket med men det var nog två -tre år sedan så jag minns inte namn på vare sig böcker eller författare. En snabb googling hittar man också en del fiffigt på. Dock tror jag inte att allt var bättre förr tex - Bygga med timmerstockar som tillfällig stötta verkar ju förvisso stabilt men synnerligen arbetskrävande. ;)
 
Ska man bygga stenvalv så måste det till någon form av stötta som tar tyngden innan valvet är färdigt självbärande. Antar att reglar och plyfa är det man använder nu. Dimensioner beroende på stenvalvets tyngd.

Ang klimat så bör det väl vara så nära nollan som möjligt, utan att någonsin få frost, dvs +1-5 C och med relativt hög luftfuktighet, förmodligen 50-70% el något, bara det inte blir så mycket att det börjar mögla. Har man trähyllor så får man räkna med att det blir lite ankomna. Läste någonstans att renskurning med citronsyra varje sommar skulle vara bra för att hålla ev mögel under kontroll.

Tror inte att det eg är så komplicerat. Dörren är ofta den svaga punkten som gör att det kan bli både för varmt resp för kallt, så därför kan en "förstuga"/luftsluss vara bra (=2 dörrar). Är lite osäker på om de verkligen hade några ventiler på äkta gamla jordkällare? Annars är det väl just ventilationen som du får pröva dig fram med. Den bör vara minimal mitt under smällkalla vinter för att undvika frost. Ju tjockare jordlager ovanpå desto bättre och stabilare klimat.
 
Tackar för all (mat)nyttig:p information. ska läsa på lite både på nätet och på biblioteket. Återkommer när jag har mer info som jag kan dela med mig utav. Men har någon annan mer info så är jag tacksam för den.
 
Oldboy skrev:
Ska man bygga stenvalv så måste det till någon form av stötta som tar tyngden innan valvet är färdigt självbärande. Antar att reglar och plyfa är det man använder nu. Dimensioner beroende på stenvalvets tyngd.
Jo, att använda sig av den metoden jag hittade på länken jag la ut verkar ju rätt omständigt även om det nu skulle vara historiskt korrekt. Reglar och plyfa må vara moderna material men betydligt mer arbetsvänligt.
 
Hej ..
så här har jag tänkt mig att göra när jag bygger min jordkällare ..
Eur pall med plyfa som håller gruset, så man får en snygg valvning..
avståndet mellan pallarna ca. 20 cm, där man lägger mindre plyfabitar
som då blir lätta att slå undan när gruset skall bort.
Avståndet mellan mittreglarna , så skottkärran får plats..
-- ett rejält regelverk under som stöd.
Jordkällare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer även att göra inbyggda hyllor i stenväggen, för saft och sylt mm..
med gjutna hyllplan så man får en slät yta att ställa på....
Även gjuta in tegelrör så man får ett färdigt vinställ i väggen..

På gruset ställer jag sen stenarna på kant och sätter ventilationsröret
när hela toppen är klar så kommer jag att lägga på cement för att säkra hela valvet.
Efter att det har torkat täcker jag toppen med en gummiduk , så den inte kan
dra till sig vatten ... för att undvika takdropp mm..
därefter på med grus och jord ...
Två dörrar och med förstuga , är viktigt, så det inte blir för kallt på vintern..
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.