Upptäckte att jordkabeln från bostadshuset till gäststugan har fyra trådar (1,5mm) varav ingen är gröngul, samt ytterst en fläta närmast under ytterisoleringen, Flätan verkar endast vara inkopplad vid gruppcentralen i bostadshuset men inte i gäststugan. I gäststugan är de gröngula trådarna kopplade till jordkabelns gråvita tråd, som således används som skyddsjord. Är det verkligen tillåtet att använda trådar av annan färg än gröngul som skyddsjord, ens om man byggt på en äldre installation? Inne i bostadshuset finns en gammal installation, där skyddsjorden är röd. Men den installationen är avsevärt äldre än jordkabeln till gäststugan. Måste jag byta ut jordkabeln mot en med gröngul skyddsjord? Räcker det om jag med gröngul tape kring trådändarna i gruppcentral och kopplingsdosor markerar att jordkabelns gråvita tråd (och bostadshusets röda tråd) används som skyddsjord?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Är det verkligen tillåtet att använda trådar av annan färg än gröngul som skyddsjord
Nej. Men det kan vara PEN ledare det vill säga kombinerad N + PE. Det heter då TN-C i kontrast till TNC-S eller TNS som är 5 ledare med separat nolla och jord.

Vad är jordkabeln avsäkrad till, vilken ampere på säkringarna är det för jordkabeln?

TNC ska ha en PEN ledare på 10mm².. Något är fel. Kan du ta bild inne i centralerna utan risk för stöt så hade det underlättat.
 
Redigerat:
H Hans Åke Lindquist skrev:
Upptäckte att jordkabeln från bostadshuset till gäststugan har fyra trådar (1,5mm) varav ingen är gröngul, samt ytterst en fläta närmast under ytterisoleringen, Flätan verkar endast vara inkopplad vid gruppcentralen i bostadshuset men inte i gäststugan. I gäststugan är de gröngula trådarna kopplade till jordkabelns gråvita tråd, som således används som skyddsjord. Är det verkligen tillåtet att använda trådar av annan färg än gröngul som skyddsjord, ens om man byggt på en äldre installation? Inne i bostadshuset finns en gammal installation, där skyddsjorden är röd. Men den installationen är avsevärt äldre än jordkabeln till gäststugan. Måste jag byta ut jordkabeln mot en med gröngul skyddsjord? Räcker det om jag med gröngul tape kring trådändarna i gruppcentral och kopplingsdosor markerar att jordkabelns gråvita tråd (och bostadshusets röda tråd) används som skyddsjord?
Går kabeln till gäststugan direkt till några uttag bara ?
För det sitter väl inte en central där också ? Med bara 1.5kv kabel som matar ? Vad är kabeln avsäkrad till ut till gäststugan?
Manteln eller rättare sagt biledaren ska bara anslutas i huvudcentralen till jord och aldrig i andra änden kopplas till något alls! Det är ett mantelskydd gnagskydd /spikskydd eller om man råkar sätta spaden i kabeln så kortsluts den direkt till jord och propparna ryker som dom ska direkt
 
Vad är det för jordkabel? På din beskrivning låter det som en EKKJ.
Vilka färger har ledarna?
Är du säker på att arean bara är 1.5 mm²?
Är tre faser kopplade till tre av dess ledare?
Var i matande elcentral är "den gråvita" kopplad (PE eller N, före eller efter JFB)?
Var i matande elcentral är den koncentriska ledaren ("flätan") kopplad?

Korrekt användning av denna kabel är att den koncentriska ledaren används som skyddsjord och en av ledarna används som neutralledare, blå part om en sådan finns. Den är felaktigt använd som den är nu och du bör bryta strömmen till gäststugan tills detta är fixat.
 
B Beje.B skrev:
Går kabeln till gäststugan direkt till några uttag bara ?
För det sitter väl inte en central där också ? Med bara 1.5kv kabel som matar ? Vad är kabeln avsäkrad till ut till gäststugan?
Manteln eller rättare sagt biledaren ska bara anslutas i huvudcentralen till jord och aldrig i andra änden kopplas till något alls! Det är ett mantelskydd gnagskydd /spikskydd eller om man råkar sätta spaden i kabeln så kortsluts den direkt till jord och propparna ryker som dom ska direkt
Tack Beje B! Nej, ingen central i gäststugan. Bara några uttag samt två taklysen. I bostadshusets central är kabeln till gäststugan säkrad med 10A. Bredvid centralen sitter en tvåpolig strömbrytare, som helt stänger av strömmen till gäststugan vid behov.
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Tack Beje B! Nej, ingen central i gäststugan. Bara några uttag samt två taklysen. I bostadshusets central är kabeln till gäststugan säkrad med 10A. Bredvid centralen sitter en tvåpolig strömbrytare, som helt stänger av strömmen till gäststugan vid behov.
Då är nog allt ok förutom att gul/grön inte användes man kan ju märka om den med g/g tejp om man så vill
 
A ansic skrev:
Nej. Men det kan vara PEN ledare det vill säga kombinerad N + PE. Det heter då TN-C i kontrast till TNC-S eller TNS som är 5 ledare med separat nolla och jord.

Vad är jordkabeln avsäkrad till, vilken ampere på säkringarna är det för jordkabeln?

TNC ska ha en PEN ledare på 10mm².. Något är fel. Kan du ta bild inne i centralerna utan risk för stöt så hade det underlättat.
jordkabeln är säkrad med 10A. Saknar fotomöjlighet då jag inte har någon fungerande smartphone.
 
Du behöver fortfarande svara på frågorna i #4 för att utröna hur stort fel som föreligger här.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver fortfarande svara på frågorna i #4 för att utröna hur stort fel som föreligger här.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver fortfarande svara på frågorna i #4 för att utröna hur stort fel som föreligger här.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver fortfarande svara på frågorna i #4 för att utröna hur stort fel som föreligger här.
Jag gissar det är en ekrk 4x1.5 med en tunn biledare
Kulokabel dessa fanns med och utan g/g ledare bra i trappkopplingar bel m.m

det är inte rätt att en sån kabel har använts den är avsedd inomhus torra utrymmen om jag inte missminner mig?
 
tommib
Varför skulle det vara just en EKRK?

På beskrivningen, att det finns en gråvit part men ingen gulgrön, kan det lika gärna vara en modern EKKJ. Frågan är dock enkel att besvara.

TS, är kabeln svart eller vit? Vilka färger har parterna?

Det är fel nu men det behöver inte nödvändigtvis vara elektriskt fel eller farligt. Det bör dock kollas upp, ett sådant "misstag" tyder på hempul och antyder att det kan finnas fler problem.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för jordkabel? På din beskrivning låter det som en EKKJ.
Vilka färger har ledarna?
Är du säker på att arean bara är 1.5 mm²?
Är tre faser kopplade till tre av dess ledare?
Var i matande elcentral är "den gråvita" kopplad (PE eller N, före eller efter JFB)?
Var i matande elcentral är den koncentriska ledaren ("flätan") kopplad?

Korrekt användning av denna kabel är att den koncentriska ledaren används som skyddsjord och en av ledarna används som neutralledare, blå part om en sådan finns. Den är felaktigt använd som den är nu och du bör bryta strömmen till gäststugan tills detta är fixat.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver fortfarande svara på frågorna i #4 för att utröna hur stort fel som föreligger här.
Hej igen Bo, Finns tre 1,5 mm ledningar med färgerna svart, brun och gråvit samt "flätan". Från gruppcentralen i bostadshuset går en vanlig kabel med färgerna svart, blå och gulgrön till en dubbelpolig strömbrytare och därifrån till en kopplingsdosa på källarväggens insida.där jordkabeln ansluter. Jordkabelns fläta + den gråvita tråden är kopplade till innekabelns skyddsjord. Den inifrån kommande kabelns svarta är fas och kopplad till jordkabelns svarta tråd, medan blå tråden är kopplad till jordkabelns bruna som nolla. Inne i gäststugans första dosa är jordkabelns fläta isolerad men okopplad, medan den gråvita tråden ansluter till stugans gröngula skyddsjord, Svart (fas) till svart förstås och brun till blått (nolla).Installationen är ca 20 år gammal och har fungerat bra tills häromåret då propparna började gå omedelbart, som jag satte i dem i centralen. Fördriver nu all tid till jakt på kortslutningar.
 
B Beje.B skrev:
Då är nog allt ok förutom att gul/grön inte användes man kan ju märka om den med g/g tejp om man så vill
Tack Beje! Jag tänker märka jordkabelns gråvita tråd med g/g tejp i båda ändar, om installationen i övrigt är acceptabel.. Just nu håller jag på och spårar en kortslutning, som inte ligger i jordkabeln, som jag helt kopplat bort från gäststugan och tillfälligt ersatt med en lång, skarvsladd med skyddsjord, från ett utomhusuttag. som ligger på en annan säkring.
 
  • Gilla
Beje.B
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför skulle det vara just en EKRK?

På beskrivningen, att det finns en gråvit part men ingen gulgrön, kan det lika gärna vara en modern EKKJ. Frågan är dock enkel att besvara.

TS, är kabeln svart eller vit? Vilka färger har parterna?

Det är fel nu men det behöver inte nödvändigtvis vara elektriskt fel eller farligt. Det bör dock kollas upp, ett sådant "misstag" tyder på hempul och antyder att det kan finnas fler problem.
Tack för svar. Jordkabeln har svart ytterhölje, samt som sagt fläta och tre 1,5 mm ledningar med färgerna svart, brun och gråvit.
 
tommib
Det är då en EKKJ för motordrift, dvs trefas utan nolla. "Flätan" eller eg den koncentriska ledaren är avsedd att användas som skyddsjord.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
H Hans Åke Lindquist skrev:
Från gruppcentralen i bostadshuset går en vanlig kabel med färgerna svart, blå och gulgrön
Det jag egentligen ville veta är om kabeln i sin helhet har separata skyddsledare och neutralledare. Det låter nu som att så är fallet, vilket sänker graden av fel betydligt. Men det vore bra att få det bekräftat.

Du löser inte jättemycket med att märka dem. Färgerna är fel från början och det går inte att dölja.

Om du nu har problem med en stum kortslutning så borde det vara enkelt att resistansmäta med en multimeter mellan L och N med valda delar bortkopplade till du hittar felet.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.