Hej folk, grannen var inne och bad mig komma över å ta en titt på hans kök, diskmaskin och spis + ugn närmare bestämt. Hursomhaver detta är vad som inträffat:

Vi bor i Lägenhetslängor som är TN-C ledarsystemförsedda

Diskmaskinen hos grannen hade läckt vatten framtill, alltså det hade bildats en liten vattenpöl på köksgolvet, grannfrun hade uppmärksammat detta och talat om för sin man hur det låg till, han drog fram diskmaskinen, kollade slangarna, såg inget fel knuffade tillbaka diskmaskinen vars ena skruvbricka som nu satt löst för att kunna dra fram maskinen, nuddade vid ugnsluckan som är av något snyggt borstat aluminium eller liknande metall. Då löser JFB ut.

När jag kommer in i bilden har grannen skruvat loss den säkring som tillhör Diskmaskinsuttaget bakom köksbänken, jag skruvar loss de 3 säkringarna, en från vardera fas som går till Spis och ugn (2x till spishäll, 1 till ugn) och återställer JFB, nu är alltså diskmaskin samt spis/ugn frånkopplat från fas/faser.

Med JFB återställd låter jag skruvbrickan på Diskmaskinen åter komma i kontakt med ugnsluckan varpå JFB löser ut.
Ingen fas går till någon av maskinerna.

Vi drar fram ugns-delen (modern modell som monteras i ett vanligt köksskåp och är separerad från spishällen) och tar en titt på själva uttagen som går till respektive del av ugnen, även diskmaskinsuttaget som har sin egen gruppsäkring blir då synlig/nåbar.

Bakom ugnen är det en öppen kopplingsdosa där 3 faser är framdragna, 3 faser och 1 Jordledare.
Faserna var kopplade så att 2 går till spishällen och 1 till ugnen, precis som sig bör i detta fall med denna köksmodell, men återledarna för samtliga både häll och ugn var alltså ihopskruvade med hatt till jordledaren som kom ur dosan.
Jag misstänker följande:

1. Gammal kabeldragning, nytt kök, man orkade inte dra en femte ledare från centralen och löste det med att alla nollor och jordledare går genom den befintliga jordledaren i dosan.

2. Eftersom JFB löser ut när nolla och jord får kontakt har man helt enkelt kringgått JFB för Spis och ugn, när diskmaskinen som ÄR jordad i ett uttag som gör sann jord (jag kollade mot jordplint och vattenkran), -löser JFB, då potentialen rubbas i och med att ugnsluckan nuddar vid diskmaskinen.

Min frågeställning är nu:
Får det se ut såhär egentligen?
En jordledare, av samma typ och dimension som vardera fas, som agerar återledare/nolla för spis och ugn, som dessutom är ansluten förbi jordfelsbrytaren?
Vad finns det för risker?
Är återledaren (den befintliga jordledaren i dosan) ansluten utanför centralen alltså mot återledaren som tillhör nätet utanför fastigheten?
Vad kan jag rekommendera min granne att göra, byta/fixa/låta vara?

Jag ska ta o kolla hur det ser ut bakom min egen ugn (har nyligen flyttat in i lägenheten) då även min bostad har JFB vid centralen, ledarsystem TN-C, diskmaskin med egen gruppsäkring, med andra ord samma uppsättning som grannarna. Men jag vill gärna veta vad era erfarenheter har att säga.

Förlåt om jag blandar uttryck som nolla/återledare, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Tack på förhand
/Panchi
 
Redigerat:
Sådär får det inte vara.
Tryck på JFB testknapp och kolla om spisen fortfarande fungerar, fungerar den så ligger den utanför JFB.
Jag tror att det är nolla till spisen/ugnen och att JFB är kopplad till spisen/ugnen men det finns ingen skyddsjord.

Om det vore PEN till spisen och utanför JFB så ska inte JFB lösa vid kontakt med diskmaskinen.

Protte
 
Antingen har du ingen nolla men jord, eller nolla men ingen jord (!!!), eller kombinerad nolla och jord.

Ta isär alla kopplingspunkter och red ut vad som är kopplat var på förbrukarna. Kolla även i centralen vad den fjärde tråden är kopplad som. Är du osäker så tillkalla en elektriker
 
prototypen skrev:
Sådär får det inte vara.
Tryck på JFB testknapp och kolla om spisen fortfarande fungerar, fungerar den så ligger den utanför JFB.
Bra tips!, det ska jag kolla snarast, sprang och testade det i min egen lägenhet precis nyss och fick då reda på att min egen spis minsann bryts utav JFB
prototypen skrev:
Jag tror att det är nolla till spisen/ugnen och att JFB är kopplad till spisen/ugnen men det finns ingen skyddsjord.

Om det vore PEN till spisen och utanför JFB så ska inte JFB lösa vid kontakt med diskmaskinen.

Protte
Ja, det låter troligt alltså att återledaren, den befintliga ledaren agerar nolla och att då ingen jordledare finns. Det som yrar till det för mig är att man skruvat ihop jord för Spis och ugn samt nolla för desamma till den befintliga återledaren med skruvhatt, alltså nolla och jord för spisen går på samma ledare till centralen.

Rikard Ågren skrev:
Antingen har du ingen nolla men jord, eller nolla men ingen jord (!!!), eller kombinerad nolla och jord.

Ta isär alla kopplingspunkter och red ut vad som är kopplat var på förbrukarna. Kolla även i centralen vad den fjärde tråden är kopplad som. Är du osäker så tillkalla en elektriker
Skall ske, jag skriver ner här vad jag kommer fram till. Tack för alla tips och förslag jag återkommer när jag vet mer.
 
Redigerat:
OM säger OM det blir fel på JFB, att kontaktblecken för nollan skulle börja glappa så blir spisen strömförande.
Nu får ju inte JFB gå sönder men det finns en risk.

Protte
 
Jag skulle tro att det är nolla och fuljord.

//Patrik
 
Grannen körde test på JFB och löste den, varken spis eller ugn får ström, med andra ord, JFB bryter inkommande faser för spis och ugn.

Patrik_Hed skrev:
Jag skulle tro att det är nolla och fuljord.

//Patrik
Låter mycket troligt.

Tack alla som svarat i tråden.
 
Om man vill slippa ny kabeldragning så skulle det kanske gå att lösa såhär:

Befintliga fyra ledare till spishäll & co används som två faser, nolla och jord till spishällen. Ugnen matas från samma säkring som diskmaskinen, och man får helt enkelt leva med att inte kunna köra ugn och diskmaskin samtidigt.


Som det är kopplat nu så skulle jag nog säga att det är farligare att spis och ugn är kopplat över jordfelsbrytare än om de inte varit kopplade över jordfelsbrytare. Risken att beröra strömförande delar på en hyggligt jordad spishäll/ugn torde vara riktigt låg, och risken att en 1.5mm2 "ful-PEN" går sönder torde vara lägre än att jordfelsbrytaren pajar så att nollan är bruten men någon fas har kontakt...

Din granne bör nog hålla sig till mikrovågsugnen till det där blir fixat...
 
yxis skrev:
Som det är kopplat nu så skulle jag nog säga att det är farligare att spis och ugn är kopplat över jordfelsbrytare än om de inte varit kopplade över jordfelsbrytare. Risken att beröra strömförande delar på en hyggligt jordad spishäll/ugn torde vara riktigt låg, och risken att en 1.5mm2 "ful-PEN" går sönder torde vara lägre än att jordfelsbrytaren pajar så att nollan är bruten men någon fas har kontakt...

Din granne bör nog hålla sig till mikrovågsugnen till det där blir fixat...
Och med det vill du säga vadå - att han kan behålla PEN-ledaren till spisen men koppla spisen förbi JFBn?? Så skulle jag aldrig göra...

Det sista stycket är dock en bra rekommendation.
 
Nej, jag nämner bara att den nuvarande felkopplingen (enligt min amatörbedömning) troligtvis är farligare än om samma felkoppling gjorts utan jordfelsbrytare. Båda är dock absolut fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.