Har en bod som står en bit från mätarskåpet. El fanns framdraget redan i denna bod (har använts som reparationsverkstad) och därför var den säkrad med tre st 50A stora skruvsäkringar, och sen kom proppskåpet. Från boden går inkommande strömmen i en EKKJ 4x4 + 4 mm2. Dock räcker den inte ända fram till mätarskåpet som jag tänkte ta strömmen från.
Har klammat upp kabeln från boden. Den kommer ut under, och är sedan klammad uppåt till simsen, där den sedan går över en 2x4tumsregel på 80 cm längd, till huset där mätarskåpet sitter. Tänkte nu skarva på denna kabel med en EKKJ 4x2,5 + 2,5. Är detta ok, och hur mycket skall isåfall huvudsäkringarna i boden vara på som max? Vad skall man använda för skarvdosa eftersom de fyrkantiga vita som är klassade i IP 54 eller 56 är stansade med "MAX 2,5 mm2"?
 
Sa du 50A-säkringar till en 4*4+4mm[sup]2[/sup]-kabel? :surprised:
 
Jupp, kan väl tänkas vara aningen för mycket till 4 mm2...... Förmodligen har väl själva kabeln fungerat som värmekälla när de krämade på för fullt...
 
Det finns större dosor.
Tumregel: 2,5 mm^2 kan du säkra med 16 A, 4 mm^2 med 20 A, 6 mm^2 med 25 A.
 
jag har för mej att 6mm2 går att säkra med 32A...tidigare fanns det inte normsäkringar så då blev det 25A eftersom 35A blev för högt....
 
Strömvärdena för kraftkablar anges numera i SS 424 14 24. Nu har jag inte den här, men enligt gamla §21 har 6 mm^2 kopparledning ett strömvärde på 33 A, så det kan ju tänkas att 32 A är godkänt. Förr var 25 A högsta tillåtna säkring, men nästa steg var ju mycket riktigt 35 A, så det verkar rimligt.
 
jag har för mej att för att få selektivitet om en normsäkring föregås av en porslins så skulle manha ett "steg" mellan, exvis 16 norm ger 25 porslin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.