Har kommit över en jordfräs som inte vill starta. En Norlett economy 4001 med Briggs motor.
Den har varit stående i massa år, får inte den att starta. Det jag har gjort är följande:

Bytt bränsle
Nytt tändstift & Justerat avståndet mellan svänghjul och tändspole (verkar dock inte få någon gnista i tändstiftet när jag testar mot metall)
Har även slipat så det är ren metall till jorden.

Någon som har något tips innan den hamnar på skroten…
 
  • Närbild av slitna föremål med etikett, innehåller text och kod, bakgrund av ben och tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla kilen som håller svänghjulet på vevaxeln, väldigt vanligt att dom ger sig på dessa motorer och då hamnar tändningen helt off.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Kolla kilen som håller svänghjulet på vevaxeln, väldigt vanligt att dom ger sig på dessa motorer och då hamnar tändningen helt off.
Kan det påverka att det inte skapas någon gnista i tändstiftet?
 
Du borde få gnista ändå men vid fel tillfälle isåfall.

Tändspolen låter ju huvudmisstänkt annars.
 
Brytarspetsarna brukar ge sig, eller rättare sagt kamnocken som gör rörelsen, kolla den samtidigt som du kollar kilen.
 
Här ser du pinnen som överför kamrörelsen, inte sällan den är slut.
Sönderbruten kondensator, lödd metallbit, mot rutigt underlag. Elektronikkomponentfel eller demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det jag lärde mig från den här filmen var att det alltid verkar vara lönsamt att byta till brytarlöst tändsystem snarare än att bråka med det gamla, om det nu inte är kilen.

 
  • Gilla
jan.o.karlsson
  • Laddar…
Skruva bort topplocket och kolla om ventilerna rör sig. Har motorn stått länge han någon fastna i öppet läge.
Lite olja på ventilskaftet och knacka ner den kärvande ventilen. Sen drar man runt motorn några gånger för att kolla att båda rör sig.
 
Fleypen Fleypen skrev:
Har kommit över en jordfräs som inte vill starta. En Norlett economy 4001 med Briggs motor.
Den har varit stående i massa år, får inte den att starta. Det jag har gjort är följande:

Bytt bränsle
Nytt tändstift & Justerat avståndet mellan svänghjul och tändspole (verkar dock inte få någon gnista i tändstiftet när jag testar mot metall)
Har även slipat så det är ren metall till jorden.

Någon som har något tips innan den hamnar på skroten…
kolla "Anders förråd" på tuben! Det gjorde jag med gott resulat.har likadan motor själv. Den är inte svårmekad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.