Jag har köpt ett hus från 1969 och börjar nu utforska landen på tomten.. det har inte skötts bra på länge och har sista året legat täckfilt och bark på landen. Har tagit bort det på ett land, jorden där är väldigt kompakt och på en del full av gamla små rötter plus att jag kan plocka upp stora chok av lera/rötter av något som förmodligen har funnits där tidigare, nån buske antar jag.

Har försökt plocka upp de där tjocka choken och ta bort så mycket smårötter jag kan men finns ju fortfarande rätt mycket kvar. Kan jag nu ovanpå det lägga ny jord eller kommer de där rötterna ta fart tro? Jag tänkte typ plantera lite blommor och kanske jordgubbar.
 
BirgitS
Är rötterna levande (vita, utspända) eller döda (mörka, skrumpna)?
Levande rötter kan ju sätta skott om du har otur och då måste de bort, men om det är döda rötter så gör det inget om de är kvar utan kommer att lämna ifrån sig näring allt eftersom.

Om det är kraftig lerjord brukar det vara bra att gräva på hösten så att lerklumparna fryser sönder under vintern.
 
Det låter snarare som någon täckt något svårutrotat ogräs. Men om nu det är utrotat eller det bara var en lösning för att slippa ta hand om landen, så ta inte genvägar med exempelvis jordfräsning. Det dödar nämligen mikroorganismerna som jorden så väl behöver. Jag skulle odla potatis där istället i år, genom att slänga ut ett gäng sättpotatis och sedan täcka med halm, potatisen kommer med sina rötter att luckra upp jorden naturligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.