Hej!

För två månader sedan lade jag gräsrullar. Jag vattnade mycket och det tog sig riktigt fint.

Men när jag klippte det senast så märkte jag att det finns hela fläckar, där det är jord. Drar jag gräset åt sidan så ser jag att det är gult nere vid jorden.

Vad beror detta på? Har jag låtit gräset vara för långt, så att inte solen nått ner till grässtråla långt ner? Och hur hanterar jag detta nu på bästa sätt?

Tack på förhand!
 
  • Grop i gräsmatta med synliga spår av grävning eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P peter.linkan skrev:
Hej!

För två månader sedan lade jag gräsrullar. Jag vattnade mycket och det tog sig riktigt fint.

Men när jag klippte det senast så märkte jag att det finns hela fläckar, där det är jord. Drar jag gräset åt sidan så ser jag att det är gult nere vid jorden.

Vad beror detta på? Har jag låtit gräset vara för långt, så att inte solen nått ner till grässtråla långt ner? Och hur hanterar jag detta nu på bästa sätt?

Tack på förhand!
Skadad gräsmatta med tecken på brungräsfärgning och bar jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med en skadad del där gräset är brunt och dött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gräsmatta med tecken på grässvamp eller skadedjur som ger fläckvis brunt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som rör vid skadat gräs med tecken på torka eller sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gräsmatta med tecken på skador eller sjukdom och möjliga områden av torra fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog svårt att svara rent generellt. Vad är det för typ av gräs, hur har du klippt det, hur har vädret varit, hur är marken/jorden under gräset osv osv?

Kanske kan du även ta några bilder på de bra delarna av gräset? På den sista bilden ser det lite ut som att ett visst gräs har överlevt medan det andra har dött. Det är lite grövre, så är det någon typ av gröe? Ängsgröe, kanske? Det finare gräset i botten, är det kanske rödsvingel? Om du vet vilka sorter det är och identifierar vilka som har dött respektive överlevt kan du kanske klura ut vad det kan vara. Min erfarenhet är att rödsvingel är rätt känsligt för exempelvis övergödsling eller salthalt. Det blir då precis som på din sista bild: det andra gräset dör och rödsvingeln torkar ut och lägger sig som en tät filt i botten på gräsmattan, och sedan tar det ett år innan det kommer nytt (o-)gräs.

Kan du berätta lite mer om hur du har klippt? Hur ofta och mycket, dvs vad var före- och efterhöjden på gräset ungefär? Gräs tenderar att gulna om du klipper för mycket på en gång, men då brukar det inte bli riktigt fläckvis som på dina översta bilder.

Ser med spänning fram emot svar! Mitt gräs dör fläckvis på ställen där:
  • det legat is över vintern (låter inte troligt i ditt fall);
  • det av misstag spillts/hällts något (gödsel, urin, målarfärg, …);
  • det jorden är tunn (exempelvis sten under marken) osv.

Jag har också noterat att detta hände förra hösten på ett område med nysått gräs. Jag tror nästan att det blev för fuktigt för länge och fick någon slags angrepp. Misstänker att fläckarna uppstod där man trampat på det när det var rätt nyligen uppkommet, så kanske kombinationen av olika typer av stress tog död på det. Det blev liksom slamsigt och dog. Det gräset ligger detta år som en kvävande filt, varför nytt gräs inte kan ta sig upp särskilt väl. Är väldigt svårt att göra något åt för det är så tjockt och tätt att om man river bort det så följer även det gröna med, så det blir nästan som att börja om. Det ser lite ut som dina fläckar.

Sedan kan det förstås också vara angrepp av någon typ av djur.

Ja, det var inte till mycket hjälp men i alla fall några tankar.
 
B
Tycker nästan det ser ut som när man haft riktigt långt och frodigt gräs, och klippt med gräsklippare utan uppsamlare, och det blivit som en tjock matta här och var av gräsklipp som dödar gräset under.

Klipper man för sällan kan det bli så. Det lär ta sig igen.
 
Ja kan så vara. Det är ju tydlig filt där under i alla fall. Exakt vad det beror på är lurigt att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.