Tjena tjena gott folk. Jag har ett litet problem som jag vill få hjälp med. När tvättmaskinen centrifugerar på "högvarv" så löser Jordfelsbrytaren ut. När maskinen centrifugerar saktare låter den bara underligt men brytaren löser inte ut.

Tvättmaskinen är en LG, cirka 5 år, inköpt på Elgiganten. För några veckor sedan verkade det som om trumman liksom satt "löst". Jag vet inte om det kan ha någon betydelse. Nu när man snurrar på trumman verkar den stum på något sätt.

Någon som har någon ide om vad orsaken kan vara?
 
Trumman skall kunna röra sig något (förutom att snurra runt förstås) för att amskinen inte ska hoppa allt för mycket. Det brukar finnas ett transportskydd som gör den stum. Kolla så inte det gör att den är stum. Varför JFB löser ut är lite svårare att lista ut. Det kan vara en sladd någonstans som kommer emot chassit när maskinen rör sig. Om trumman är trög att snurra kanske något inbyggt motorskydd löser ut och i sin tur löser ut JFB...
 
Jordfelsbrytare =Svensk översättning på Engelska diff jumper dvs. den fungerar som ev balansvåg samma mängd ström ut i fasen som tillbaka i nollan annars bryter den . I dittfall låter det som dålig isolation i motorn eller kablar som leder el över till höljet (jord) när den snurrar snabbare kör du mer el i motorn och strömmen ökar till jord och JF-brytaren klipper, har det fungerat tidigare?? troligen fukt gör att det slår över i motor eller kabel hölje... JFB löser Aldrig utan orsak med det kan vara ett sabla letande vad som orsakar felet. betänk även att "alla" saker som är jordade "Läcker" mer eller mindere ström till hölje ex.
dator, disk tvätt och max för JFB är 30mA totalt i huset. Finns det från början inbyggt i huset läck på ex 25mA räcker en ökning med tvätten på 5mA prova att torka maskinen en tid.
 
Förmodligen har du ett jordfel i högfartslidningen i motorn. Inte helt ovanligt!
 
Har tvättmaskiner separata lindningar idag? För 30 år hade de säkert olika lindningar för tvätt och centrifug men inte idag med elektronisk styrning.

Protte
 
Hmm. Transportskyddet är borta. Det fixade de som installerade maskinen. Det är en så kallad Direct Drive maskin och den har kolborstfri motor. Den senaste tiden har den läckt lite vatten. Det verkar ha kommit från framsidan, ungefär vid luckan.

Trumman verkar trögare att snurra och det hörs liksom ett "morrande" ljud ibland. Maskinen har även blivit mer "hoppig" den senaste tiden. Min flickvän tvättade en mindre matta i den för nån vecka sedan och maskinen dundrade på rätt bra.

Jag har märkt att jordfelsbrytaren inte löser ut om jag sänker centrifug hastigheten till ungefär 800 varv. Om hastigheten är högre än det löser den ut.

Här är en bild på maskinen.
 
  • LG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som vår maskin. Låter som någon sa att det finns nån form av isolationsfel någonstans och ju högre ström till motorn desto större läckström till jord. Kan vara knepigt att hitta utan goda kunskaper om el och rätt utrustning.
 
Satlover skrev:
betänk även att "alla" saker som är jordade "Läcker" mer eller mindere ström till hölje ex.
dator, disk tvätt och max för JFB är 30mA totalt i huset. Finns det från början inbyggt i huset läck på ex 25mA räcker en ökning med tvätten på 5mA prova att torka maskinen en tid.
jordfelsbrytarna brukar oftast bryta runt 24-26mA, personskyddsautomaterna ibland lägre, runt 18-20mA...
 
Om tvättmaskinen hoppar i samband med start av centrifugering är det sannolikt dags att byta stötdämpare (ganska dyrt). I mitt fall slog baljan emot elektroniken för varvtalsregleringen när den hoppade omkring. Plasthöljet filades ner i kanten.

Tvättmaskiner och i synnerhet torktumlare behöver en genomgång med visst intervall. Kondenstorktumlaren jag har samlade damm på de oisolerade värmespiralerna och när detta damm blev blött så löste JFB ut.

Bäst att helt enkelt plocka isär apparaterna och göra dem rena och se till att varken damm eller vatten läcker någonstans. Damm + fukt = bra ledare till jord.

PS: Tvätt av matta är ett utmärkt sätt att sätta stötdämparna på prov. Det går inte att balansera ut ett enskilt tungt föremål ens med de intelligentaste centrifug-start programmen. Tumling av matta är också ett utmärkt sätt att täppa igen tumlaren med tonvis av damm/textilavfall. Rekommenderar tvätt i någon sjö med såpa och borste istället. Luktar mums om mattan sedan.
.
 
Ta och skruva bort "locket" på tvättmaskinen och gör en okulärbesiktning. Jag felsökte på en tvättmaskin med liknande symptom och på den hade en av fjädrarna som håller upp trumman hoppat av. Bara att hänga tillbaka den och maskinen
fungerade igen!
 
Update:

Jag lämnade in maskinen på reparation på elgiganten. Nu har jag fått svar vad det var som spökade. Tydligen har lagret gått sönder i maskinen och dettta har medfört att vatten läckt in i motorn. Reparatören kunde inte förklara varför den överhuvud taget hade fungerat med vatten skadad motor. Han tyckte det var väldigt mysko. Jag nämnde givetvis inte matt tvätten. Reparatören sade att jag nog hade haft otur helt enkelt.

I alla fall; det blev till att köpa ny maskin. Jag har nu köpt en Mielé, med 10 års garanti och allt. Känner det var vettigt beslut.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.