Jag blir galen! Jordfelsbrytaren löser ut när oljebrännaren startar och nu har bytt ALLT! Bränner, motor till brännaren, kablaget, tändmodulen mm... Jag har t.o.m kopplat bort termostaten på pannan, har även testat med ett annat uttag! Hjälp önskas! AKUT! Frugan blir arg när hon inte kan spola varmvatten :)

Allt annat fungerar som vanligt....
 
Istället för att byta alla delar på pannan så hade det kanske varit både billigare och mer effektivt att anlita en elektriker som felsöker ? :D
 
Njo... Men jag hade andra fungerande brännare om låg och skräpade så "bytena"är hittills gratis :)
 
Det är stor chans att du har en överledning mellan nolla och jord någonstans i anläggningen. Det behöver inte vara vid pannan överhuvudtaget.

När brännaren startar så går det en skapligt stor startström, dels till fläkten i brännaren, dels till oljepumpen.

Den strömmen går då i nollan, om det finns en överldning till jord någonstans så kommer en del av strömmen att välja den vägen ut ur huset, den mesta strömmen hittar dock ut sin "vanliga" väg genom jordfelsbrytaren.

När du får en strömspik på nollan så kommer andelen ström som läcker ut fel väg att bli så stor att saknaden registreras av jordfelsbrytaren som bryter.

Den här typen av fel bör man kunna hitta med vanlig resistansmätning med en billig multimeter, isolationsprovare (megger) behövs inte för den typen av fel.

Jag är inte riktigt med på vad du har bytt, har du bytt hela brännaren? Även höspänningstransformatorn som skapar tändgnistan?
 
Hej! Japp, har bytt hsp-trafon också samt en annan hel brännare samt motorn i brännaren Det konstiga(tycker jag som lekman) är att allt annat i huset fungerar! Spis, luftvärmepump (iofs 1-fas) Skall prova med att köra brännaren som är 1-fas på de två övriga faserna också.. Fläkten på brännaren går i kanske 10-15 sen trippar det så där faller ju kanske hög startström?
 
Om du provkör brännaren med andra säkringar urkopplade?
Fungerar det då?
Om ja; slå till säkring efter säkring och starta brännaren efter varje tillslagen säkring.
Du kan kanske på så sätt ringa in om problemet ligger någon annanstans. :confused:
 
Pust! Nu har jag provat... Med nedslående resultat! Alla säkringar av och bara en på den till brännare: Poff! Har ju även provat att "fulkoppla" förbi termostaten direkt in i brännaren direkt från ett vanligt uttag
 
Det räcker inte med att bryta på säkringarna, man måste lossa nollorna om man ska ha en rimlig chans att hitta jordfelet.
 
Aha! Lika bra att kalla in en riktigt elektriker! Vad kan en sån undersökning gå på?
 
OK, om jag förstår dig rätt så har du alltså provat att koppla en kabel direkt från brännaren till ett annat uttag, ingen del av kopplingen är "gammal". Då har jag svårt att se annat än att du har samma fel (vad det nu är) på både den nya och den gamla brännaren, båda är ju begagnade?

Hur är det, finns det någon annan koppling till brännaren, än matningen? Kan ex. tändelektroderna ha överledning till jord, sot leder ström.
 
Det tar kanske en timme att hitta jordfelet, hur lång tid det tar att fixa är det ingen som vet och så ska elektrikern göra en resa fram och tillbaka. Frågan är om hustruns goda humör är värt kostnaden??
 
Fast med beskrivningen att den löser efter 10 - 15s så tycker jag att min förra teori om överledning nolla och jord inte håller. Strömmen som brännaren drar efter startströmmen är ju knappast speciellt hög. Det finns annat i huset som säkert lägger ut 10ggr större strömmar på nollan.
 
Tack alla för era svar! Jag skall göra ett försök imorgon med att koppla ur en nolla i taget och prova mig fram... Mkt springande blire :) Återkommer! Blir inte klok på detta! Allt annat i huset verkar ju fungera: Kyl Frys Luftvärmepump, belysning mm...
 
Men tänk på att du får inte slå på ström på en grupp som har nollan urkopplad. OM du skulle råka göra det på en trefasgrupp, så får du slumpartad spänning mellan den urkopplade nollan och de tre faserna 0 - 400V. Det förstör snabbt allt med elektronik, och i värsta fall börjar det brinna.
 
Aj då! Så då ska man när man provar detta ha säkring i läge "AV"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.