I somras bytte vi ut elcentralen och jag har inte använt bandsågen sedan dess. När jag skulle starta den löste jordfelsbrytaren ut. Finns det något man kan göra själv eller är det bara att kalla på elektriker? 114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju titta efter uppenbara fel som att nollan har tjyvats från skyddsjorden som manöver till kontaktorn. Svårt att se på bilden. Ser ut som en blå fas och grå nolla, eller vad det nu är? Vad är den där lösa grön/gula som är tejpad i änden?

Är allt bra med inkopplingen får du felsöka vidare. Det kan vara en synligt och reparerbart fel, eller så är motorn slut. :(
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Kan tyda på att nolla saknas till kontaktorns manöver och att man tagit ut den via skyddsjorden istället, ett inte helt ovanligt fusk som verkligen inte är bra. Går inte att se riktigt på bilderna om det är så men färgerna på båda sidor om kontaktorn tyder på det. Du kan öppna intaget och se hur det är kopplat där.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Aj då! Tack för svaren, men mina kunskaper är begränsade och jag förstår inte allt. Bandsågen har fungerat klanderfritt tidigare så motorn borde vara OK. Ska gå ner och kolla lite och kan återkomma med bättre bilder.
 
Jag gör ett försök att förklara. Svart, brun och blå går in på kontaktorns översida.Från den blå går en brun till det jag kallar "nyckelbrytaren". Från nyckelbrytaren går en blå till det som ser ut som en säkring eller en lampa på kontaktorn. Den lösa gul/gröna ser ut att komma från "nyckelbrytaren". 116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har felet i intaget, den korta gul/gröna bygeln ska du ta bort och bara ha gul/grön kvar i den längre anslutningen med två skruvar. Och kopplingen vid kontaktorn är i stort ok, spolen drivs med 400 V manöver. Så ta bort byglingen så funkar det säkert igen och med JFB.
 
  • Gilla
amatörsmurf och 1 till
  • Laddar…
Nu fungerar den igen. Tack så mycket för hjälpen. Detta är verkligen ett underbart forum. :rolleyes:
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Gratulerar amatörsmurfen. :)

Kapar din tråd lite för jag har också en krånglande elmackapär - motorskydd i mitt fall dock, det verkar som en fas har lagt av så jag får skaffa ett nytt men märkte något konstigt när jag mätte som jag tänkte någon kanske vet svaret på.
Om jag mäter mellan jorden och en fas efter motorskyddet- med brytaren avstängd så brummar det till svagt. Hur kan det låta något alls när det står i avstängt läge? Betyder det att jag har "backström" i jorden? Har för mig jag har läst om det någon gång, att strömmen kan ta en fulväg där. Eller så har jag missuppfattat vad det begreppet betydde. Men varför i hela friden låter det när det inte skall vara någon ström på?
 
Vad brummar?
Vad mäter du med för slags instrument?
Mäter du spänning eller ström?
Visar instrumentet något värde?
 
Jag kapar den här urgamla tråden, rubriken passade nämligen perfekt.

Har just köpt en gammal bandsåg (Lini 350) med 3-fasmotor. Den startar och går som den ska när jag ansluter den direkt till 3-fasuttaget, men däremot bryter jordfelsbrytare direkt när jag kopplar den via byggcentral (har ingen jordfelsbrytare i husets central).

Har kollat anslutningarna till kontaktor/motorskydd (Danfoss C10), och ser att det går en ”bygling” från skyddsjordsterminalen till en ingång på kontaktorn. Misstänker att det är detta som spökar. Min spontana tanke var att byta ut anslutningskabeln till en med 5 ledare och ansluta nollan till kontaktorn istället för att ”stjäla” från jorden (i nuläget sitter en modern kontakt men en kabel med bara 4 ledare, så nollan är inte ansluten). Tänker jag rätt?

Blev osäker när jag läste den här tråden där rådet var att bara plocka bort byglingen mot skyddsjord. Känns konstigt att lämna ingången ”flytande” när den i nuläget är kopplad mot (fel) nolla?
 
Är det 4-ledare är det bara 3 faser och jord, ingen nolla, till motorn. Om nollan behövs måste det vara 5-ledare åtminstone hela vägen till el-centralen där jordfelsbrytaren sitter.
 
H HaraldSN skrev:
Jag kapar den här urgamla tråden, rubriken passade nämligen perfekt.

Har just köpt en gammal bandsåg (Lini 350) med 3-fasmotor. Den startar och går som den ska när jag ansluter den direkt till 3-fasuttaget, men däremot bryter jordfelsbrytare direkt när jag kopplar den via byggcentral (har ingen jordfelsbrytare i husets central).

Har kollat anslutningarna till kontaktor/motorskydd (Danfoss C10), och ser att det går en ”bygling” från skyddsjordsterminalen till en ingång på kontaktorn. Misstänker att det är detta som spökar. Min spontana tanke var att byta ut anslutningskabeln till en med 5 ledare och ansluta nollan till kontaktorn istället för att ”stjäla” från jorden (i nuläget sitter en modern kontakt men en kabel med bara 4 ledare, så nollan är inte ansluten). Tänker jag rätt?

Blev osäker när jag läste den här tråden där rådet var att bara plocka bort byglingen mot skyddsjord. Känns konstigt att lämna ingången ”flytande” när den i nuläget är kopplad mot (fel) nolla?
Eller så byter du till en 400V kontaktor
 
J Josth skrev:
Är det 4-ledare är det bara 3 faser och jord, ingen nolla, till motorn. Om nollan behövs måste det vara 5-ledare åtminstone hela vägen till el-centralen där jordfelsbrytaren sitter.
Jo, jag har 5-ledare i hela övriga systemet. Bara anslutningskabeln till bandsågen som är 4-ledare. Motorn behöver förmodligen ingen nolla, men jag misstänker att kontaktorn gör det, och att man då gjort en ”fullösning” och nyttjat skyddsjorden som nolla. Har förstått det som att det var vanligt förr i tiden. Utan jordfelsbrytare kommer man väl undan med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.