Hej!
Har en jordfelsbrytare installerad! Den har dels en knapp för att lösa ut den och sedan en vippbrytare! Vippbrytaren kan man använda för att återställa!
Noterade att den inte löser ut på knappen, men vippbrytaren fungerar (både på och av) . Innebär det att jordfelsskyddet har gått sönder? Går det att motionera upp den och om den har gått sönder , vad är det som slits egentligen? Har ju inte lösts ut många gånger om överhuvudtaget.
 
A
Om inget händer när du trycker in testknappen så är det inte säkert att jordfelsbrytaren kommer fungera när det är skarpt läge.

Har du provat att motionera vippan och testknappen flera gånger och testknappen ändå inte löser ut så vippan åker ner måste den nog bytas ut.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Totte_S
Alternativt; om den aldrig fungerat kan den vara felaktigt installerad.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Alternativt; om den aldrig fungerat kan den vara felaktigt installerad.
Ja, alternativet faller bort! Har fungerat tidigare men lite oklart vad som slits på en sådan!
 
Det sägs att JFBer slits av att lösa ut men jag har inga detaljer.

Det som kan hända är att det smörjfett som finns kring den väldigt känsliga mekaniken hårdnar och för hindrar att JFBn löser. Men har du motionerat JFBn så det det problemet försvinna.

Ett sista test innan du kostar på ett byta av JFBn är att testa den i ett uttag. Det kanske mest prisvärda instrumentet för att göra det är en spänningsprovare där UNI-T, UT18C är prisvärd i sig.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R Rättochfel skrev:
Hej! installerad! återställa! bort! sådan!
Fick mig att tänka på den här!
 
Jag skulle bytt ut direkt. Varit med flertalet gånger att testknappen ”hoppar igång” men när man gör mätningar på jordfelsbrytaren så är den alldeles för långsam. Alltså inget man kan mäta fram med en vanlig spänningsprovare.

Att ha med sig kring JFB att testa dem 2 gånger per år, förslagsvis vid sommar/vintertid så kan man gå och justera in alla klockor i Micro, ugnar o dyl. :)
 
  • Gilla
Rättochfel
  • Laddar…
Jag tror att det är orimligt att folk ska behöva prova egenskaperna hos din JFB 1-2 ggr per år. Det kommer inte att ske om det inte blir lag på det. Även om folk kan hyra ett instrument så blir de en liten kostnad som de flesta nog inte kommer att ta.

En spänningsprovare har man däremot nytta av i många andra sammanhang.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.