Hej,

Har elektriker på ingång någon gång under mars. Så förhoppningsvis har marken mjuknat lite. Skall förläggas ny och grövre kabel ut till förrådet, installeras jordfelsbrytare och en Shelly 1 PRO med lämplig kontaktor för tidsstyrning av VVB:n.

En liten fråga, hur brukar ni andra tänka gällande jordfelsbrytare. Lägger man kyl och frys på egen JFB och sen typ resten av huset på ytterligare en.
Anledningen till att jag frågar är att elektriker nämnde att det var lagom med 3st. Jag får 1+1 till 2st... ;-)
 
Ska man ha både hängslen och livrem, blir det en JFB för kyl/frys och en för resten av huset, samt att det kan bli en i förrådet. Det sistnämnda är bra om det dras direkt på matningen, finns alltid ström om en del ska brytas.
 
Kyl och frys brukar man inte lägga på en egen utan dom ligger tillsammans med lite övrigt. Fördelen är att då upptäcker man kanske lite enklare att det är nått problem. Antalet har lite mer med storleken på centralen att göra samt att man bör lägga det som går utomhus på en egen. Det är där som det oftast blir problem.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
S
1 för inomhus, en för utomhus räcker bra. Värmepump lägger man utanför.

Har man inbrottslarm får man ju larm när strömmen försvinner också
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du kan aldrig få för många jordfelsbrytare
I dagsläget har jag tre centraler
Den för huset har två st
Källaren där värmepumpen är har två
Förrådet har tre plus två st Personskyddsautomater.
Så jag tycker inte att tre är för många
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Om du lägger kyl och frys på en egen jfb så kommer du inte märka att den löst ut förr än det är för sent.
Lägg "riskgrupper" så som utomhusbelysning och -uttag på en egen och resten på en annan.
 
  • Gilla
Pierre C
  • Laddar…
I mitt hus är det 1 JFB och golvvärmefläktarna är inte kopplade till dem (men allt annat är det).

Om jag skulle haft en ny central med allting draget skulle jag haft separat JFB för allting utomhus. Kyl/frys vore kanske bra att ha egen JFB för. Serverrummet också :)
 
  • Gilla
Pierre C
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du lägger kyl och frys på en egen jfb så kommer du inte märka att den löst ut förr än det är för sent.
Man ser till att köksfläkten går på samma JFB och säkring
 
useless useless skrev:
Om du lägger kyl och frys på en egen jfb så kommer du inte märka att den löst ut förr än det är för sent.
Jag har ZigBee elmätare på kyl/frys som larmar om spänningen försvinner eller om mätaren inte rapporterar. Men det är klart att inte alla har det :)
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hemma skulle jag valt minst 2, en för inne och en för ute. Kyl/frys skulle jag inte lägga på egen då det är knepigt att märka av om den löst ut. Ev en 300mA till värmesystem/bastu för brandskydd men inte personskydd.

Jobbet (industri) så gödslar vi däremot med dom i vissa fall. Har byggt vissa centraler för fastighetsel med 10-20 PSA:er bara för att alla belysningsstolpar/master inte ska slockna samtidigt osv. Vill inte tappa värmen när en lampan börjar bråka osv osv dock inget jag skulle välja att ha hemma om jag inte hade övervakning på säkringarna/jfb/psa så man får en indikation på att en löst ut.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Man ser till att köksfläkten går på samma JFB och säkring
i regel använder man köksfläkten mer sällan än kyl/frys skulle jag säga så det hjälper inte så mycket.
 
Grymt. Stort tack för bra och snabba svar.

Bra tanke att lägga tex belysning i köket på samma JFB som kyl och frys. :)

Blir en undercentral i förrådet i samband med uppgradering från 1,5mm2 enfasledning till betydligt grövre 3-fas.
 
S sjoelund skrev:
Jag har ZigBee elmätare på kyl/frys som larmar om spänningen försvinner eller om mätaren inte rapporterar. Men det är klart att inte alla har det :)
Tack för input. Jag har lurat på något åt det hållet. Har en del Shellypuckar, med lämplig enhet där borde man kunna lösa någon form av larmfunktion. Om inte annat går det säkert att integrera i befintlig Home Assist, som idag mest tänder och släcker vissa lampor.
 
Panor82
Purre Purre skrev:
i regel använder man köksfläkten mer sällan än kyl/frys skulle jag säga så det hjälper inte så mycket.
Det är självklart olika men i vårat hushåll så lagas det mat iaf två gånger per dag med spisfläkt igång(inbyggd belysning tänds på kvällen vid matlagning). Då tycker jag att det är en bra indikation då frysen till exempel klarar 24h utan problem om man inte öppnar den mer än 1gång om dagen.
 
P Pierre C skrev:
Hej,

Har elektriker på ingång någon gång under mars. Så förhoppningsvis har marken mjuknat lite. Skall förläggas ny och grövre kabel ut till förrådet, installeras jordfelsbrytare och en Shelly 1 PRO med lämplig kontaktor för tidsstyrning av VVB:n.

En liten fråga, hur brukar ni andra tänka gällande jordfelsbrytare. Lägger man kyl och frys på egen JFB och sen typ resten av huset på ytterligare en.
Anledningen till att jag frågar är att elektriker nämnde att det var lagom med 3st. Jag får 1+1 till 2st... ;-)
Jag har tre jfb. Värmepumpen har ingen, sedan ligger uttagen ute på en tillsammans med tvättstuga mm, ytterbelysningen på en annan tillsammans med annat "mindre viktigt" tex spis, micro, disk och kök (har ingen extra grupp till kyl/frys) larm, mm mer viktigt ligger på den tredje.

Sedan är rummen lite blandat, löser in jfb ska det lysa i angränsande rum.

Ute är tanken att man inte ska släcka ytterbelysningen genom ett jordfel i ett uttag ute.

Med en fyrradig central blir det bra, brytare, värmepump, mätare längst upp och sedan en jfb per rad.
 
  • Gilla
Pierre C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.