Hej...

Vi ska till att installera utespa och bastu på våran kommande uteplats och instruktionerna för spabadet säger att man ska ha en separat jordfelsbrytare för badet.
Så tanken är att förbereda elkabel och en ny elcentral för både badet och bastun.

Så frågan lyder om man trots instruktionerna kan köra bastun på samma jordfelsbrytare som badet i samma elcentral eller om det är bättre att installera den i befintlig elcentral? Skulle det t.o.m gå att använda samma 5ledare till bastun och badet eller måste jag dra två kablar? Både bastu och bad blir 3fas.

Obs jag tänker inte installera själv, så såna kommentarer undanbedes vänligt men bestämt. Jag frågar bara av egen nyfikenhet och att jag eventuellt kan förbereda kabeldragning.

Mvh
 
Man kan tycka lite olika om det så fråga "din" elektriker vad han tycker, då kan du även fråga om han ger dig OK för att "förbereda" och hur han vill att det ska görs. Risken är annars stor att du får "tips" här som inte faller "din" elektriker på läppen.
 
Frågan är vad tillverkaren har för skäl till kravet på en separat JFB. Kanske har badet en pumpstyrning ("frekvensare") som ligger på gränsen till att lösa en JFB typ A med märkutlösningsströmmen 30 mA. För de ställer inte krav på en annan typ av JFB?

Även bastu som stått oanvänd ett tag och dragit åt sig fukt är kända för att lösa ut JFBer. Vissa tillverkare "kräver" att JFB inte används till aggregatet.

Om det blir problem kan det därför vara bra med separata gruppledningar. Obs att all annan el (belysning och uttag, även i bastun) ovillkorligen ska skyddas av en JFB med märkutlösningsströmmen 30 mA så där kanske en tredje grupp är lämplig.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kan tycka lite olika om det så fråga "din" elektriker vad han tycker, då kan du även fråga om han ger dig OK för att "förbereda" och hur han vill att det ska görs. Risken är annars stor att du får "tips" här som inte faller "din" elektriker på läppen.
Väldigt märkligt "svar" tycker jag, ett ickesvar. Synd att du inte kunde bidra med något konkret.

Så länge det är förberett korrekt så skiter jag blankt fan i om det "faller honom på läppen".
Jag har inte kommit så långt att kontakta en elektriker utan tänkte kolla runt lite först.

Men du får gärna ge exempel på flera sätt eftersom du verkar sitta inne på mer än ett förslag.
 
Som alltid är det tillverkarens anvisningar som gäller och då faller väl alla bitar på plats?
Och OM du ska leja in någon är det ide att fråga den du lejer in hur denne vill lösa det hela det finns ju som sagt mer än en lösning .
Och om du tänker pula själv, vilket jag misstänker, så var ärlig med det.
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som alltid är det tillverkarens anvisningar som gäller och då faller väl alla bitar på plats?
Och OM du ska leja in någon är det ide att fråga den du lejer in hur denne vill lösa det hela det finns ju som sagt mer än en lösning .
Och om du tänker pula själv, vilket jag misstänker, så var ärlig med det.
Det var ju exakt såna här svar jag försöker undvika, massa killgissare som bara bidrar med dålig stämning och tydligen inte innehar någon kunskap alls i ämnet. Suck
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Nu tror jag inte att jag behöver gissa, och eftersom du tänker "förbereda" talar jag om att OM du med förbereda menar göra delar av elinstallationen själv så är det olagligt, det kan du kringgå genom att ta kontakt med en auktoriserad installatör. Den installatör du tänker anlita kanske har helt andra åsikter än någon på ett forum, det finns fler än en väg att gå, och då är ju det rätta att fråga installatören.
Är det så att du tänker göra jobbet själv så var ärlig med det så kanske du får nått råd.
Och om mina svar är fel så sluta läs dom.
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Jag tror att du misstolkar (delvis) vad elmont vill få fram.

Om du vill ha in en elektriker som skall koppla ihop det senare, så är risken stor att den elektrtikern vägrar befatta sig med det du dragit, om det inte är gjort precis så som den elektrikern vill tolka kombinationen av regelverk och tillverkarens anvisningar.

Därför är det alltid bättre att låta den elektriker som senare skall koppla ihop det, få titta på vad som skall dras, och ge instruktioner för vad du kan förbereda (det blir formellt olagligt ändå, men det görs ändå så, ofta).

Troligen drar både bastu och bad så mycket ström att du behöver ha separata ledningar och säkringar, du kan annars inte ha både bastu och bad igång samtidigt. Jag förutsätter att badet inte bara handlar om cirkulationspumpar, utan även vattenvärmare?

Och som det påpekades här ovan, så kan det vara så att bastun inte skall installeras via jordfelsbrytare alls.

Det finns 3 fas personskyddsautomater, kombinerad jordfelsbrytare och säkringar i samma apparat. En sådan kan spara plats i centralen.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu tror jag inte att jag behöver gissa, och eftersom du tänker "förbereda" talar jag om att OM du med förbereda menar göra delar av elinstallationen själv så är det olagligt, det kan du kringgå genom att ta kontakt med en auktoriserad installatör. Den installatör du tänker anlita kanske har helt andra åsikter än någon på ett forum, det finns fler än en väg att gå, och då är ju det rätta att fråga installatören.
Är det så att du tänker göra jobbet själv så var ärlig med det så kanske du får nått råd.
Och om mina svar är fel så sluta läs dom.
Eller så slutar du och trollar min tråd? Det är då fan att såna som dig inte bara kan skrolla vidare.
Du har ingen aning om vad jag tänker göra så du behöver inte heller sitta och gissa det. Och om det vore så att jag tänker installera själv så har du heller inte ett skit med det att göra... Men tack för att du bidrar till bra forumetikett ignorerar dig fr.o.m nu
 
  • Wow
  • Arg
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att du misstolkar (delvis) vad elmont vill få fram.

Om du vill ha in en elektriker som skall koppla ihop det senare, så är risken stor att den elektrtikern vägrar befatta sig med det du dragit, om det inte är gjort precis så som den elektrikern vill tolka kombinationen av regelverk och tillverkarens anvisningar.

Därför är det alltid bättre att låta den elektriker som senare skall koppla ihop det, få titta på vad som skall dras, och ge instruktioner för vad du kan förbereda (det blir formellt olagligt ändå, men det görs ändå så, ofta).

Troligen drar både bastu och bad så mycket ström att du behöver ha separata ledningar och säkringar, du kan annars inte ha både bastu och bad igång samtidigt. Jag förutsätter att badet inte bara handlar om cirkulationspumpar, utan även vattenvärmare?

Och som det påpekades här ovan, så kan det vara så att bastun inte skall installeras via jordfelsbrytare alls.

Det finns 3 fas personskyddsautomater, kombinerad jordfelsbrytare och säkringar i samma apparat. En sådan kan spara plats i centralen.
Tack för ett bra svar. Dock så tvivlar jag på bastun utan jordfelsbrytare, jag har haft bastu i mitt gamla hus i 16 år utan att det löste ut en enda gång. Men jag ska kontakta en elektriker för säkerhets skull.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Och elmonts första inlägg var också ett bra och uppriktigt svar. Du måste välja att antingen löpa hela linan ut själv eller kontakta en elfirma i förväg, eller chansa på att du hittar någon i efterhand. Jag tror elfirman uppskattar att du är påläst kring lämpliga alternativ och hur det ska utföras.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och elmonts första inlägg var också ett bra och uppriktigt svar. Du måste välja att antingen löpa hela linan ut själv eller kontakta en elfirma i förväg, eller chansa på att du hittar någon i efterhand. Jag tror elfirman uppskattar att du är påläst kring lämpliga alternativ och hur det ska utföras.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och elmonts första inlägg var också ett bra och uppriktigt svar. Du måste välja att antingen löpa hela linan ut själv eller kontakta en elfirma i förväg, eller chansa på att du hittar någon i efterhand. Jag tror elfirman uppskattar att du är påläst kring lämpliga alternativ och hur det ska utföras.
Tanken var ju att jag skulle bli lite mer påläst genom detta forum, det var min önskan iaf, men ibland blir det inte som man önskar.
 
  • Haha
Peter2400
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Tanken var ju att jag skulle bli lite mer påläst genom detta forum, det var min önskan iaf, men ibland blir det inte som man önskar.
Du frågar om hjälp, men är otrevlig? Elmont har knappast trollat. Råden du fått är bra. Men det verkar inte vara vad du ville höra.
 
Ja det är ju tråkigt när man inte får dom svar man vill ha, men så är det ibland.
 
  • Gilla
Dixies
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Tanken var ju att jag skulle bli lite mer påläst genom detta forum, det var min önskan iaf, men ibland blir det inte som man önskar.
och det finns alla möjligheter i världen att få goda råd och insikter i detta forum -- men det första svaret du gav tillbaka hade väldigt negativ attityd till någon som försökte hjälpa på traven...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.