Hej!
Har precis lärt mig att på nätet inkopplade solcellsanläggningar och elbilsladdning kan leda till att likström tar sig ut på nätet. Denna likström som inte märks kan då slå ut jordfelsbrytaren hos mig om jag befinner mig på samma sida om transformatorn som likströmsleverantören utan att man förstår det, jfb slår inte av och när man testar fungerar den som den skall. Min fråga är: Är detta en jfb typ A och skall den bytas?
 
  • Jordfelsbrytare med teknisk information och kablar, fråga om byte relaterat till likströmsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KjellTimell skrev:
Ja, den är en typ A baserat på artikelnumret.
[länk]
K KjellTimell skrev:
Ja, den är en typ A baserat på
artikelnumret.
[länk]
Ok, betyder det att den bör bytas??
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Hej!
Har precis lärt mig att på nätet inkopplade solcellsanläggningar och elbilsladdning kan leda till att likström tar sig ut på nätet. Denna likström som inte märks kan då slå ut jordfelsbrytaren hos mig om jag befinner mig på samma sida om transformatorn som likströmsleverantören utan att man förstår det, jfb slår inte av och när man testar fungerar den som den skall. Min fråga är: Är detta en jfb typ A och skall den bytas?
Att den är typ A ser du på den och alla andra om du hittar symbolen bredvid den stiliserade snöflingan med -25 i dvs rektangel med vågen över alptopparna. Så kan du direkt avgöra vad du har framför dig. Viktigt är också att det står 0.03 A eller 30 mA på dem.

Frågan är var du lärt dig allt detta om att den ska bytas och kring laddare, solelanläggningar osv och varför du lägger vikt vid det och ser upplysningen som korrekt och värd att följa?
 
Intressant läsning, där rekommenderar man ägare av laddningsstolpe en jfb typ B, men jag har ingen laddningsstolpe och ingen solcellsanläggning men tydligen kan jfb typ A slås ut hos mig utan att jag kan se det. Betyder det att alla jfb typ A skall bytas ut?
 
GK100 GK100 skrev:
Att den är typ A ser du på den och alla andra om du hittar symbolen bredvid den stiliserade snöflingan med -25 i dvs rektangel med vågen över alptopparna. Så kan du direkt avgöra vad du har framför dig. Viktigt är också att det står 0.03 A eller 30 mA på dem.

Frågan är var du lärt dig allt detta om att den ska bytas och kring laddare, solelanläggningar osv och varför du lägger vikt vid det och ser upplysningen som korrekt och värd att följa?
Slumpmässigt på Youtube ”Jotdfelbrytare typ A-ett växande problem”
Ligger det någon substans i detta eller är det bara ett sätt att skapa inkomst? El är ju något vi har respekt för
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Slumpmässigt på Youtube ”Jotdfelbrytare typ A-ett växande problem”
Ligger det någon substans i detta eller är det bara ett sätt att skapa inkomst? El är ju något vi har respekt för
Är det vettiga prylar du köpt har de separata skydd mot likströmsjordfel. Kolla tillverkarnas datablad.

Trycker du på jfb test och den löser så funkar den. Då har du inget på din sida trafik som "dödar" din jfb och du kan lugnt fortsätta med den.
 
Nej den måste eller ska inte bytas ut. JFB typ A är den typ av JFB som normalt används och jag har aldrig hört talas om att en sådan mättats pga. DC-ström och inte löst ut. Det betyder inte att det inte kan hända men i ärlighetens namn så är dåligt motionerade jordfelsbrytare ett större problem. Löser den med testknappen så löser den för ett jordfel, testknappen simulerar nämligen just ett jordfel. Detta med typ B är främst ren lobbyverksamhet från leverantörer och branschorganisationer och att byte löser egentligen inte problemet, nämligen att man låter elektrisk utrustning generera DC-ström ut på nätet. Därmed inte sagt att det inte kan ske att typ A ”slås ut” men t.ex. Elsäkerhetsverket tycker hittills inte att det är ett problem.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det vettiga prylar du köpt har de separata skydd mot likströmsjordfel. Kolla tillverkarnas datablad.

Trycker du på jfb test och den löser så funkar den. Då har du inget på din sida trafik som "dödar" din jfb och du kan lugnt fortsätta med den.
Så om jfb slås ut av likström så fastnar den i tilläge och löser inte ut vid kortslutning men testet funkar fortfarande?
 
J Johan456 skrev:
Nej den måste eller ska inte bytas ut. JFB typ A är den typ av JFB som normalt används och jag har aldrig hört talas om att en sådan mättats pga. DC-ström och inte löst ut. Det betyder inte att det inte kan hända men i ärlighetens namn så är dåligt motionerade jordfelsbrytare ett större problem. Löser den med testknappen så löser den för ett jordfel, testknappen simulerar nämligen just ett jordfel. Detta med typ B är främst ren lobbyverksamhet från leverantörer och branschorganisationer och att byte löser egentligen inte problemet, nämligen att man låter elektrisk utrustning generera DC-ström ut på nätet. Därmed inte sagt att det inte kan ske att typ A ”slås ut” men t.ex. Elsäkerhetsverket tycker hittills inte att det är ett problem.
Tack för mycket bra svar! Sitter lugnt i båten
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Slumpmässigt på Youtube ”Jotdfelbrytare typ A-ett växande problem”
Ligger det någon substans i detta eller är det bara ett sätt att skapa inkomst? El är ju något vi har respekt för
Det är i mycket en form av lobbyverksamhet, lätt skrämselpropaganda osv både kanske i viss mån organiserat men mest nog att så fröer i olika sammanhang som sen självgenererar "önskat" resultat. Om du öht ska tänka på din JFB typ ska du i så fall ha någon laddning, solproduktion anslutet efter den och det är även då lätt exotiska fel som ska till, andra fall där grannar påverkar dig och du är ren är ännu mer osannolika.

Tex de allt mer vanliga laddboxarna innehåller i stigande grad egna enkla skydd som vid 6 mA gränsen kopplar bort laddningen på så sätt är det fallet ok sett till att ha JFB typ A före till och med. Ett annat vettigt sätt att komma från den problematiken är att ta ut matning till ev elbilsladdning tidigt vid tex elmätaren det ger flera fördelar och så bör man försöka göra normalt sett. Och samma gäller vid ev solelproduktion finns normalt ingen anledning att lägga den delen så det kan ge dessa problem. Samma enkla bot där dvs anslut tidigt tex i mätarskåp o.dyl ger mervärden och ofta enkelt (enklare) så.
D Dr Jumping Jack skrev:
Så om jfb slås ut av likström så fastnar den i tilläge och löser inte ut vid kortslutning men testet funkar fortfarande?
Det funkar inte så utan om den blockeras i funktion pga DC går det inte heller lösa ut den med knappen men så fort DC-nivån är låg nog fungerar både brytaren vid fel och samtidigt testknappen. Så att det går att testa den vid ett tillfälle säger inget om att den varit eller kommer kunna bli blockerad när som helst senare. Nu är det som sagt ovanliga fall som skulle kunna ge detta mer sannolikt är faktiskt att brytaren löser även vid ett någorlunda distinkt DC-fel även med betydligt högre strömmar än standardens 6 mA. Det kräver i stort perfekta förutsättningar med smygande ökad (DC) ström för att hamna i de lägen det varnas för.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Så om jfb slås ut av likström så fastnar den i tilläge och löser inte ut vid kortslutning men testet funkar fortfarande?
Testet funkar inte heller om den slås ut av DC strömmar.
 
Testknappen är ingen "mekanisk" utlösare.
Testknappen skapar en felström, så JFB löser.
Så funger testknappen då är sannolikheten mycket stor att jordfelsbrytaren fungerar som tänkt vid verkligt fel.

Går att mäta vid vilken felström och tid JFB löser ut. Men då använder man instrument för detta.

Testknappen är bra att använda. Tyvärr slarvas det mycket med denna enkla test.
Har sett olika dekaler att JFB ska testas 1ggr/månad, 6:e månad samt 1ggr/år beroende på fabrikat.
Hur som helst att testa är bättre än att inte testa alls.

TS kan testa sina JFB:er med testknappen och löser de då ut så finns det ingen större anledning att byta ut dem. Om nu inte TS går i planer att installera utrustning som kräver annan typ tex. B.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.