Hus tomte
Tänkte flytta elcentral (behörig lysmask kommer göra jobbet)
Men nu till frågan tänkte stoppa i 3st jordfelsbrytare i nya skåpet
1 pool
1 spa bad
1 huset
Ska man köra alla 40A 30mA 4polig

kommer köra hager på allt ink centralen

ja ska förbereda allt för masken å han har inga problem med det..
 
Jag hade kört var sin PSA till poolen och till spabadet. (PSA = kombinerad dvärgbrytare & jordfelsbrytare i samma enhet).

Sedan hade jag kört två JFRer till all inomhusel, och en JFB till utomhuselen.

Om du har max 25A i huvudsäkring så räcker det att JFBn är klassad för 25A, däremot kan det vara billigare med en som är klassad för 40A.

För personskydd så är det 30mA som man normalt sätter, på vissa ställen som tex labbänkar i skolor etc så sätter man 10mA.
 
Hus tomte
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade kört var sin PSA till poolen och till spabadet. (PSA = kombinerad dvärgbrytare & jordfelsbrytare i samma enhet).

Sedan hade jag kört två JFRer till all inomhusel, och en JFB till utomhuselen.

Om du har max 25A i huvudsäkring så räcker det att JFBn är klassad för 25A, däremot kan det vara billigare med en som är klassad för 40A.

För personskydd så är det 30mA som man normalt sätter, på vissa ställen som tex labbänkar i skolor etc så sätter man 10mA.
hade ingen aning om att såna fanns.. psa
Tar betydligt mindre plats i centralen oxå (y)

tror ja har 20A in
 
Hus tomte
Hmmmm va kan va vettigast för min del:thinking:
 
En jfb 10 mA skulle jag välja till ett spabad
 
Och ännu en gång OM du ska ha en elektriker som hjälper dig så ska du naturligtvis fråga honom om vad han tycker, så att du inte står där med grejer och lösningar som han säger nej till.
Ska du däremot göra jobbet själv så var ärlig med det, då tror jag viljan att hjälpa till ökar.
 
Hus tomte
E elmont skrev:
Och ännu en gång OM du ska ha en elektriker som hjälper dig så ska du naturligtvis fråga honom om vad han tycker, så att du inte står där med grejer och lösningar som han säger nej till.
Ska du däremot göra jobbet själv så var ärlig med det, då tror jag viljan att hjälpa till ökar.
Nop ja pillar inte i centralen själv men byta uttag å brytare å dra massa kabel e helt ok för mej..

Kan ärligt säga att vissa saker gör ja hellre själv än låter vissa hantverkare göra vissa saker i huset.. inte för att dom är hjärndöda men jävligt slarviga..

nej ja kommer inte pilla i centralen eller byta den själv.. den ska även flyttas 1m typ

Vi har ej diskuterat va ja ska ha eller inte han sa typ dra fram allt så kopplar ja in å räkna med att du kommer få göra om vissa saker.. helt ok för mej
 
Hus tomte
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
En jfb 10 mA skulle jag välja till ett spabad
inte lika till poolen :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.