Hej!

Jag har en jordfelsbrytare enligt bilden. För någon dag sedan gick strömmen och jag fällde ner alla propparna för att utesluta vilken som orsakat strömavbrottet.

Det jag dock blev lite osäker på efteråt var att vissa av propparna var reserver och jag är osäker på om de ska vara nerfällda eller inte. Jag har för mig att de varit nere tidigare, men att jag fällt upp den i stridens hetta när strömmen gick och jag ville se vilken säkring som gått.

Vet någon av er om ”reserv-propparna” ska vara nere under dagliga eller uppe som de andra?

Ursäkta dum fråga från någon som inte kan något om el

Med vänlig hälsning,
Daniel
 
  • Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare märkt med siffror, några säkringar är nedfällda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Rent elektriskt och säkerhetsmässigt spelar det ingen som helst roll. Rent praktisk finns det ingen anledning att slå på en strömbrytare när den inte är ansluten till någon gruppledning, så låt reserverna vara av (nere).
 
  • Gilla
Danielstroberg
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Rent elektriskt och säkerhetsmässigt spelar det ingen som helst roll. Rent praktisk finns det ingen anledning att slå på en strömbrytare när den inte är ansluten till någon gruppledning, så låt reserverna vara av (nere).
Tack! Då slår jag ner dem. Är så osäker på hur sådant här funkar
 
Det där är mest en filosofisk fråga som det finns olika åsikter om. Besiktningsmän och elektriker som är intresserade av vad som är i bruk eller hur det går att bygga ut brukar gärna vilja ha reserverna nerfällda medan många i en drift/förvaltningsroll som ofta är ute efter en snabb felsökning och driftstatuskontroll gärna har allt uppfällt. En nedfälld säkring betyder då att nåt är fel.
 
  • Gilla
Danielstroberg
  • Laddar…
Rent praktiskt så låt alla vara på.
OM en säkring av någon anledning slår av, så behöver man inte reda ut vilka som är reserver och vilken som egentligen har löst ut.
Elektriskt och säkerhetsmässigt har det ingen betydelse.
Slå på alla och lev livet utan bekymmer.

Protte
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Det där är mest en filosofisk fråga som det finns olika åsikter om. Besiktningsmän och elektriker som är intresserade av vad som är i bruk eller hur det går att bygga ut brukar gärna vilja ha reserverna nerfällda medan många i en drift/förvaltningsroll som ofta är ute efter en snabb felsökning och driftstatuskontroll gärna har allt uppfällt. En nedfälld säkring betyder då att nåt är fel.
Tack för svaret!
Låter ändå på er båda att nerfällt är det ”vanligaste”, eller ialf inte är fel.
 
prototypen prototypen skrev:
Rent praktiskt så låt alla vara på.
OM en säkring av någon anledning slår av, så behöver man inte reda ut vilka som är reserver och vilken som egentligen har löst ut.
Elektriskt och säkerhetsmässigt har det ingen betydelse.
Slå på alla och lev livet utan bekymmer.

Protte
Jag inleder med att ha dom nere och hoppas livet blir utan bekymmer
 
D Danielstroberg skrev:
Tack för svaret!
Låter ändå på er båda att nerfällt är det ”vanligaste”, eller ialf inte är fel.
Inget av alternativen är fel, så du kan göra precis som du vill.
 
F frause skrev:
Inget av alternativen är fel, så du kan göra precis som du vill.
Det jag dock tänkte på. Om det är någon störning på någon ledning som gjort att strömmen gått, är det inte då bättre att reserverna är nere för att lättare identifiera vilken ledning? För om reserverna är uppe, eller att jag fäller upp dem när strömmen gått, så kan de kompensera för den ledningen som har störningar och det blir svårare att identifiera vad som är fel?
Om du förstår hur jag tänker?
 
Sätt en tejp över vippan på reserverna….

Jag säger till mina kunder vid genomgång av anläggningen att alla ska vara uppåt.

Protte
 
D Danielstroberg skrev:
Det jag dock tänkte på. Om det är någon störning på någon ledning som gjort att strömmen gått, är det inte då bättre att reserverna är nere för att lättare identifiera vilken ledning? För om reserverna är uppe, eller att jag fäller upp dem när strömmen gått, så kan de kompensera för den ledningen som har störningar och det blir svårare att identifiera vad som är fel?
Om du förstår hur jag tänker?
En reserv har ingen ledning ansluten, det som skiljer en avslagen från en påslagen automatsäkring är uppskattningsvis 15 mm koppar och en skruv.

Stör eller störs ej.

Protte
 
Det viktigaste är väl att ha en uppdaterad gruppförteckning så man vet OM de ska vara upp/till eller om det är okay att de är frånslagna pga de inte används. Det minskar förvirringen vid eventuell felsökning.
 
  • Gilla
Danielstroberg och 3 till
  • Laddar…
O
D Danielstroberg skrev:
För om reserverna är uppe, eller att jag fäller upp dem när strömmen gått, så kan de kompensera för den ledningen som har störningar och det blir svårare att identifiera vad som är fel?
Nej. En reserv kommer alltid att stå kvar i det läge du ställer den eftersom den inte är inkopplad. Den påverkar inte de andra brytarna alls. Det som avsågs var att om alla brytare står uppåt så det lättare att se vilka som löst ut eftersom de då är de enda som är nedfällda. Om du har reserverna nedfällda och inte har koll på att de är reserver så kan du bli förvirrad och tro att det var de som löste ut.

Det blir nog enklast att förstå det här om du tänker dig en dvärgbrytare som en helt vanlig sladdströmbrytare. Det vill säga att det går en tråd in och en tråd ut. Om brytaren är öppen (nere) så är trådarna inte ihopkopplade och det går ingen ström. Om brytaren är sluten (uppe) så är trådarna ihopkopplade och det går ström.

Enda skillnaden är att dvärgbrytaren även slår ifrån automatiskt om strömmen blir för stor. Så när en säkring löser ut så beror det på att det gått för mycket ström genom just den ledningen. Precis som strömbrytaren för att tända taklampan i hallen inte har något med strömbrytaren för att tända lampan i köket så har inte heller dvärgbrytarna i centralen något med varandra att göra. Det vill säga: Om det blir fel i hallen så att det går för mycket ström genom ledningen till hallen så slår bara dvärgbrytaren till hallen av, inte den till köket, badrummet eller något annat eftersom det är en annan ström.

Det finns dock en sak som kan vara förvirrande: Vi har 3-fas. Det innebär att det finns tre olika spänningar i elcentralen, Oftast så märker du inte det utan ett rum eller en maskin matas med endast en av dem. Då har du en dvärgbrytare som går till en sak. Ibland behöver man ha 2-fas eller 3-fas och då går alla tre spänningarna till samma ställe och då hör de ihop. Rätt sätt att göra det är att använda en dvärgbrytare där två eller tre vippor sitter ihop. Då går fortfarande en brytare till en sak. Då blir det tydligt när den löser ut att de är en enda säkring som löst ut. Ibland sätter slarviga, late eller inkompetenta elektriker istället lösa brytare och då kan det bli väldigt förvirrande eftersom inte alla två/tre löser ut samtidigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Danielstroberg
  • Laddar…
D Danielstroberg skrev:
Det jag dock tänkte på. Om det är någon störning på någon ledning som gjort att strömmen gått, är det inte då bättre att reserverna är nere för att lättare identifiera vilken ledning? För om reserverna är uppe, eller att jag fäller upp dem när strömmen gått, så kan de kompensera för den ledningen som har störningar och det blir svårare att identifiera vad som är fel?
Om du förstår hur jag tänker?
Rent elektriskt gör det ingen skillnad om en reservsäkring, som följdaktligen inte har någon inkopplad gruppledning det kan bli fel på, är till eller från.
 
  • Gilla
Danielstroberg
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det viktigaste är väl att ha en uppdaterad gruppförteckning så man vet OM de ska vara upp/till eller om det är okay att de är frånslagna pga de inte används. Det minskar förvirringen vid eventuell felsökning.
Jag har en förteckning och samtliga reserver är nere nu och all el som jag lyckas hitta fungerar i huset och förrådet. Det var mest i all hast när strömmen gick som jag slog på alla i panik och blev osäker efteråt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.