Jag fick en jordfelsbrytare installerad här i dagarna, men efter det la 3 element av att fungera.

Vad jag tror är fel är att dessa element (230V varianter) sitter på ställen där det tidigare suttit 400V element. Innan jordfelsbrytaren installerades så användes bara ena fasen och jorden/nollan för att försörja elementen med 230V..
Nu fungerar det inte längre.. Vad skall jag göra..
Det jag kunnat utröna av den inkommande anslutningen till dessa element är att jag har tre kablar: en gulgrön ( som det inte finns en fas på, testad med penna), en brun och en svart kabel ( spänningen mellan dessa är 380V, testad med multimeter.)
Mäter jag mellan den gulgröna kabeln och någon av de andra så visar instrumentet 230 V, men det verkar som om strömmen inte räcker till ( testat att koppla in en 25W glödlampa, som då inte lyser.. )
Jag är en lekman på starkström och anser mig inte veta tillräckligt för att fixa detta. Jag skall kontakta elektrikern som gjorde installationen i mellandagarna och be honom fixa detta.
Men jag vill gärna höra vad ni tycker om problemet och kanske kan förklara för mig varför detta fungerade innan jordfelsbrytaren och inte efter.
 
Man skall INTE använda gulgrön kabel som nolla!
Löser JFB för dig eller är det "bara" att det inte fungerar?
 
citactiva skrev:
Man skall INTE använda gulgrön kabel som nolla!
Löser JFB för dig eller är det "bara" att det inte fungerar?
JFB löser inte ut..
Elementen lyser, termostatet slår till imed att det är kallt i rummet men elementen blir aldrig varma ( de är dock nu urkopplade i avvaktan på elektriker)..

Tillägg.. Jag hade fel. det är en gul kabel, inte en gulgrön.... Radhuset är ifrån -73 och förmodligen byggt av färgblinda, förlamade hamstrar och har elsystemet därefter..
 
S
Låter definitivt som att en säkring är trasig. Kolla noga om du inte hittar den direkt!
 
Nu har jag kollat samtliga säkringar. Alla är hela..
Det mest konstiga är att ett av elementen, ett 400V som ligger på samma säkringsgrupp fortfarande fungerar :-?
 
Charcoal skrev:
Tillägg.. Jag hade fel. det är en gul kabel, inte en gulgrön.... Radhuset är ifrån -73 och förmodligen byggt av färgblinda, förlamade hamstrar och har elsystemet därefter..

Ytterligare ett exempel på att man aldrig kan lita på färgerna i gamla hus! Byttes hela centralen eller sattes jfb in i en separat låda?
 
Det sattes in en separat låda.

Så att jag inte glömmer.. Tack för er tid! hjälpen uppskattas!
 
Har du 2 st elcentraler intill varandra? En för värme och en för övrigt ?
 
puttrix skrev:
Har du 2 st elcentraler intill varandra? En för värme och en för övrigt ?
precis så är det!
 
Min tolkning är att den gula tråden inte är kopplad till nolla, frågan är bara vad den är kopplad till. Det verkar ju som den är lite "halvdan" nolla. Du mäter 230V, du säger att någon kontollampa på ellementet lyser? osv.

Jag tror att du gör klokt i att låta ellementen stå över julhelgen. Till en elektriker kan få titta på det.

 
hempularen skrev:
Min tolkning är att den gula tråden inte är kopplad till nolla, frågan är bara vad den är kopplad till. Det verkar ju som den är lite "halvdan" nolla. Du mäter 230V, du säger att någon kontollampa på ellementet lyser? osv.

Jag tror att du gör klokt i att låta ellementen stå över julhelgen. Till en elektriker kan få titta på det.
Precis vad jag tänkte göra.. Jag undrade mest hur det kunde bli så här bara av att installera en JFB.. Det fungerade ju bra innan....

Lite trist att vara utan element, nu när det är -10 grader ute. Men jag har temporärt satt vanliga 220 kontaktdon på 2 av elementen så att lillgrabben inte fryser ihjäl...


 
Verkar som någon tåt har lossnat eller hamnat fel när jordfelsbrytaren sattes upp.
 
Jag får hoppas på det... Det vore trevligare att det var något sådant fel än att behöva byta ut 230V elementen..
Jag förstår det bara inte.. varför kan jag när jag mäter mellan gula kabeln ( den troliga nollan) och någon av faserna mäta 230V, men som inte går att belasta?
 
Bryter JFB båda centraler ?
Beroende på hur centralerna är/var ihopkopplade med varandra så kan du kanske blivit utan nolla i värme-centralen. Vid en JFB installation så särar man på skruven som förbinder noll- och jordskena och den "nya" nollan kommer via JFB och då kan det ha blivit nån miss i värme-centralen om skenorna är separerade men ingen ny nolla.
 
Den där gula kabeln måste helt klart utredas av en elektriker. Den skulle kunna vara precis vad som helst.
Jag skulle tippa på att den gula tråden av någon anledning blivit en flytande nolla. Det förklarar varför du får ca 230V, men att det inte finns någon kraft i den.

Sen är det ju inte så där jättesmart att ha gula kablar i en modern installation. De förväxlas för lätt med skyddsjord.
I en dosa här finns det en gul och en grön tändtråd. Dessa två trådar är sedan ihoptvinnade i en toppklämma. Färgblinda elektriker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.