Hej!

Har stört mig på att min testknapp på jordfelsbrytaren i båten (landström) inte fungerar. Inkommande ström är ett fyrledaresystem, dvs PEN och 3 faser.
– PEN är ansluten till jordskenan
– från jordskenan går jord till JFB
– från JFB går nollan till nollskenan

JFB skiljer alltså jord- och nollskenan från varandra, men när jag trycker på testknappen händer ingenting. Köpte därför en ny JFB och då funkar testknappen, så konstaterade att min gamla JFB måste ha varit trasig (eller iaf testet). När jag kollar närmare på kopplingsschemat på den gamla JFB:en så upptäcker jag dock att testknappen verkar ligga mellan två av faserna (schemat var så litet så lyckades inte läsa det först...)! Se bild.

Varför skulle man vilja ha testknappen där? Jag antar att den kanske fungerar trots allt då och att man skulle kunna kunna brygga över mellan inkommande jord på N och 5 för att få den att funka? Men att det då blir 400V last genom testkretsen (kanske ok, då det står 230/400V på JFB)?

Någon som vet mer om varför man lägger testkretsen så? Märket på JFB är Moeller.
 
  • En närbild av en vit jordfelsbrytare med ett kopplingsschema och modellbeteckningar på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema på jordfelsbrytare med testknapp mellan två faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det väsentliga för testkretsen är att den leder en viss ström förbi 'mätorganet'. Om sen strömmen går mellan en fas och nolla eller mellan två faser spelar ingen roll.
Fördelen med att lägga den mellan två faser är att det funkar även i ett system utan nolla.
 
Ska förresten tilläggas att jag bara använder första fasen (oklart varför tidigare ägare valt 3-fas) så har inget inkopplat på fas 2 och 3.
 
Ja, då funkar såklart inte testkretsen i den gamla brytaren.
Har man bara en fas så väljer man prylar därefter.
 
  • Gilla
ODB
  • Laddar…
Mm, är ju inte precis så att jag har en spis eller tvättmaskin i båten, men kanske var lite lösa prylar som förra ägaren kom över. Aldrig sett en JFB med test mellan faserna så tog för givet att den inte funkade. Men borde väl kunna använda gamla (med test) om man använder 5/6-slingan genom JFB istället för N? Fasen ligger över 1/2.
 
Redigerat:
Om du bara har en matande fas så kan du bygla mellan 5 och utgående N. Men det blir ju lägre spänning över testmotståndet, så beroende på hur välkalibrerat det är kanske inte felströmmen räcker till.
 
  • Gilla
ODB
  • Laddar…
Hm, utgående N? Såg den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/3-polig-jordfelsbrytare-anvaenda-endast-en-fas.281114/ där någon skrivit: "Det finns 3-fas JFB där testknappen är kopplad mellan två av faserna, troligen för att den enkelt ska funka även i system utan nolla. Har man då bara fas och nolla så får man på matningssidan bygla mellan nolla och en av faserna som behövs för att testknappen ska fungera. Fasen man byglar till lämnas oansluten på last-sidan." Nåväl, ute på djupt vatten, så är nog enklast/säkrast att låta den nya lite mer konventionella JFB:n sitta kvar ;)
 
Det spelar ingen roll om den är byglad på in- eller utgående. Huvudsaken att man inte byglar på båda.
 
Korrigerar mitt första inlägg, det blir ju inte 400V då det bara är mellan faserna och jag bara har en matande sådan...
 
ODB ODB skrev:
Hm, utgående N? Såg den här tråden [länk] där någon skrivit: "Det finns 3-fas JFB där testknappen är kopplad mellan två av faserna, troligen för att den enkelt ska funka även i system utan nolla. Har man då bara fas och nolla så får man på matningssidan bygla mellan nolla och en av faserna som behövs för att testknappen ska fungera. Fasen man byglar till lämnas oansluten på last-sidan." Nåväl, ute på djupt vatten, så är nog enklast/säkrast att låta den nya lite mer konventionella JFB:n sitta kvar ;)
Den du visar med knappen mellan faserna får du lägga fas- nolla in på 1-5 och ut på 2-6. Sen som useless skrev får du se om testströmmen räcker vid den lägre spänningen.
 
Mm, tror jag fattar, antingen lägga nollan över 5/6 eller över N men bygla till 5. Späningen blir 230V istället som förväntat 400V mellan faserna så risk för att testströmmen inte räcker. Behåller nog den nya JFB iaf, men tack!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.