Hej! Har ett fritidshus där vi nyligen bytt en hel del el samt installerat en luftvärmepump.

Det har fungerat fint i ca 8mån men igår fick jag inte kontakt med de uppkopplade grejer vi har där ute så idag åkte jag och kollade vad som hänt. Jordfelsbrytaren hade löst ut och allt i huset var dött. Kyl/frys, luftvärmepump, golvvärme och elementen i sovrummet ligger bakom jordfelsbrytaren.

1) Borde man inte ha luftvärmepumpen (och kanske frysen?) utanför jordfelsbrytaren? Hade det varit några grader kallare ute hade det kunnat gå illa

2) Något tips på hur jag hittar vad som löst ut? Allt fungerade igen när jag slog på jordfelsbrytaren och jag hittade inget uppenbart som såg fel ut.

Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare i bostad, märkt med Hager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt kyl och frys på en egen PSA (PersonSkyddsAutomat)
Och överväg att ha värmepump utanför JFB.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Och överväg att ha värmepump utanför JFB.
Bör räcka med den åtgärden.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Bör räcka med den åtgärden.
Med en förutsättning att pumpen går på en egen säkring och inget uttag är på samma utomhus.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Värmepumpen sitter på egen säkring, finns även brytare utomhus till den. Kan man exkludera den säkringen från jfb på något enkelt sätt i den elcentralen jag har?
 
T Timmerö skrev:
Tack för alla svar!

Värmepumpen sitter på egen säkring, finns även brytare utomhus till den. Kan man exkludera den säkringen från jfb på något enkelt sätt i den elcentralen jag har?
Klart man kan exkludera den. Standardåtgärd när någon nisse varit framme o kopplat.
 
E Elajomannen skrev:
Klart man kan exkludera den. Standardåtgärd när någon nisse varit framme o kopplat.
Hur gör jag för att exkludera den? Menar du att elektrikern borde satt värmepumpen utanför jfb från början?
 
T Timmerö skrev:
Hur gör jag för att exkludera den? Menar du att elektrikern borde satt värmepumpen utanför jfb från början?
Ja det menar jag. Sådär bygger i alla fall inte jag. Jag har en högre lägsta standard (y)

En kompetent elektriker fixar det där lätt.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
T Timmerö skrev:
Hur gör jag för att exkludera den? Menar du att elektrikern borde satt värmepumpen utanför jfb från början?
Min värmepump ska iaf enligt instruktionerna ha en egen jfb. Kanske du bör kolla vad din installationsbok säger.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Min värmepump ska iaf enligt instruktionerna ha en egen jfb. Kanske du bör kolla vad din installationsbok säger.
Ok tack, ska kolla!
 
J J Vos skrev:
Min värmepump ska iaf enligt instruktionerna ha en egen jfb. Kanske du bör kolla vad din installationsbok säger.
Ja antingen egen eller utan. Inte ihop med allr det andra. Denna typ av installation är typiska för folk som ringer och är helt desperata för att INGET fungerar.

Nej två st vanliga JFB och sedan separata till värmesystem och kylfrys.

Hemma här har jag totalt 7 st felströmskännande brytare.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
C
En annan variant är separat JFB/PSA till de grupper som matar något utomhus. Det är 99% där det uppstår spontana jordfel.

Risken med separat brytare till värme och/eller kyl/frys är att man inte märker om den löser ut. Nu fick TS iallafall indirekt ett larm i och med att diverse uppkopplade prylar försvann.
 
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En annan variant är separat JFB/PSA till de grupper som matar något utomhus. Det är 99% där det uppstår spontana jordfel.

Risken med separat brytare till värme och/eller kyl/frys är att man inte märker om den löser ut. Nu fick TS iallafall indirekt ett larm i och med att diverse uppkopplade prylar försvann.
Ja har man uppkopplade prylar så kan man ju märka det ändå. En variant jag kört hos några kunder är att lägga kyl frys ihop med nätverksutrustning. Då kan man få indikation på det också. Men generellt så förespråkar jag många JFB/ PSA. Faktiskt så vill en del ha PSA på varje enfasgrupp.

Det trycker ju upp priset en del :cool: Men som kundorienterad installatör så brukar jag inte bråka emot.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En annan variant är separat JFB/PSA till de grupper som matar något utomhus. Det är 99% där det uppstår spontana jordfel.

Risken med separat brytare till värme och/eller kyl/frys är att man inte märker om den löser ut. Nu fick TS iallafall indirekt ett larm i och med att diverse uppkopplade prylar försvann.
Jag har ruotern på samma som kylen i sommarhuset och de har räddat mig en gång med att få den varm värmepumpen e uppkoplad och lite andra saker så får jag inte kontakt med något så gäller de att veta vad som går på samma säkring ör lite detektivarbete innan utryckning

Men till TS så rekomenderar jag nog att lägga värmepumpen på egen JFB/PSA
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Maskiner brukar man sätta under en 300mA JFB om det skall vara för brandskydd. Ex LBK (Lantbruk) har det som krav.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.