Hej!
Har en jordfelsbrytare som löses ut av ugnen. Tror att det är när termostaten slår till och från som gör det. Kan lösa ut 5-6 gånger när ugnen sätts på, men bara i början.
Vad gör man åt det?
Det är en Husqvarna ugn.
 
Kan vara värmeelementen i ugnen som har spruckit. Och så kommer det in fukt i sprickan som löser JB. När de sedan blir varma så försvinner fukten och allt fungerar som vanligt. Ett byte av ugnselement skulle kunna lösa problemet.
 
R roli skrev:
Kan vara värmeelementen i ugnen som har spruckit. Och så kommer det in fukt i sprickan som löser JB. När de sedan blir varma så försvinner fukten och allt fungerar som vanligt. Ett byte av ugnselement skulle kunna lösa problemet.
kan man kolla värmeelementen utan att demonstrera något?
Det kan inte vara termostaten som löser ut den? Det blir väl ett spänningsfall när den slår ifrån?
 
Om det var termostaten så borde inte felet upphöra när ugnen blir varm. Spänningsfall borde inte utlösa JB.
 
Jag håller med om att det är utslitna värmeelement som orsakar jordfelet. På de flesta spisar är elementen lättåtkomliga från baksidan och lätta att byta.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag håller med om att det är utslitna värmeelement som orsakar jordfelet. På de flesta spisar är elementen lättåtkomliga från baksidan och lätta att byta.
Är det något man kan byta själv som ”normal”händig?
Är det dyra grejer?
 
F Fredrik_1976 skrev:
Är det något man kan byta själv som ”normal”händig?
Är det dyra grejer?
Ja
Nej
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Tack för hjälpen, måste vara värmeelement, läste en gammal tråd med samma problem också, då var det värmeelementet
Kostar runt 500 kr såg jag.
 
F Fredrik_1976 skrev:
Tack för hjälpen, måste vara värmeelement, läste en gammal tråd med samma problem också, då var det värmeelementet
Kostar runt 500 kr såg jag.
Kostade 300 kr att beställa ifrån Electrolux
Är det något speciellt som jag ska tänka på? Bara att lossa baksidan på ugnen?
På delen jag fått hem är det bara 2 st skruvhål och två flatstift att ansluta kablarna till, så borde vara rätt enkelt 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.