Jfb löste ut en kväll och var helt omöjlig att återställa. Först när jag säkrat bort värmepumpen slutade jfb att lösa ut.

Jag sökte vidare och fann att det var utedelen till luft/vattensystemet som gjorde att den löste ut. Kopplade bort den och innerdelen gick bra att köra utan att jfb löste ut.

Jag kontaktade min installatör av värmepumpen och han såg till att en kille kom dagen efter och kollade systemet.

Han hittade inget fel utan fick igång systemet igen och nu vägrar CTC se det som ett garantiärende då de påstår att felet fanns i huset och inte i deras system.

Är det verkligen möjligt att felet kan ha funnits någon annanstans än i just utedelen/värmepumpen?
 
  • Gilla
StaffanB
  • Laddar…
Tilläggas ska att värmepumpen är trefas med nolla och jord.
 
Det är tänkbart att felet finns i någon annan del av installationen.

Om du har överledning mellan nolla och jord i ex. en utomhuslampa. Då kan en del ström som borde gå ut ur huset via nollan, välja vägen till jord vid felstället. Eftersom nollor från alla grupper i huset är ihopkopplade i centralen, så kan en ström i nollan från värmepumpen välja att gå ut i nollan till utomhuslampan och till jord där.

Den här typen av fel är rätt vanliga, och kan vara struliga att hitta. De triggas som sagt av om det går en stor ström i nollan från en stor förbrukare. Då kan felet finnas var som helst i huset.

Om felet dessutom försvinner ex. vid annan väderlek, så blir dte extra svårt.

Nu skulle jag iofs. gissa att värmepumpen ändå är en stark kandidat, den sitter ute, det kan ha bildats is som trängt in på något ställe där den skapat överledning.

Om du vill felsöka själv när det händer igen, så kan du prova att koppla in en stor förbrukning istället för den misstänkta värmepumpen. Sätt in en kupevärmare eller elradiator i ett vägguttag. men med värmepumpen urkopplad. Triggas då felet så vet man att det är en övergång nolla jord någonstans, felet kan då finnas var som helst även i VP. Nollan bryts inte bort av säkringarna.
 
Felet kan ligga någon annanstans i huset och få jfb att lösa när tex värmepumpen går, eller andra storförbrukare av ström går.

Vi hade problem med att jfb löste när vi körde diskmaskinen (även tvättmaskinen ibland) , orsaken var avledning mellan jord och nolla i tvättmaskinens nätfilter. Bytte nätfilter och sedan dess har inte jfb löst en enda gång.

EDIT; Reservera dig för att kräva tillbaka det belopp de vill att du betalar om felet skulle uppstå igen och om det då visar sig bero på värmepumpen. Eller ta dit en riktig elektriker som kan megga dit elnät.
 
Redigerat:
Felet har aldrig uppstått tidigare och inte senare heller.

Tack för svar.

Jag hade ett element påkopplat 1000W på fullt ös då vi håller på att renovera vardagsrummet och vattensystemet är bortkopplat där och det fick inte jfb att lösa ut.

Det var bara när ytterdelen/värmepumpen kopplades in som felet uppstod.
 
Det kanske går att lista ut om följande frågor kan besvaras:
- Hur stor effekt har utedelen?
- Består den av en omformarstyrd kompressor som egentligen inte kan skyddas av en JFB typ A (vad säger installationsanvisningen)?
- Vilka andra stora effektslukande belastningar var på när du provade dig fram till att felel låg i pumpen?
- Var denna belastning ung lika dagen efter när CTC var på besök? Har du tyckt ur några sladdar till något?
- Kunde du konstatera att JFBn löste när värmepumpen slogs på? Varefter du kunde återställa JFBn? Och den slogs ut igen när värmepumpen slogs på? EDit: Låter som så i ditt senaste inlägg.
Eller gick detta "test" snabbt (< 15 min) och pumpen var det första du "hittade" som gjorde att JFBn kunde återställas. Beskriv hur du testade.
- Hur var vädret då och dagen efter (blött/torrt)?
- Hade verkligen CTC-killen en isolationsmätare eller läckströmstång med sig, eller exakt hur kunde kan konstatera att utedelen var felfri?
 
Effekten på utedelen ligger mellan 4-14 kw det är en, det är en ecoair 510 m.

Det är en varvstalsstyrd kompressor.

Det som var på var ett element på 1000 w.

Nästan alla vitvaror är nya och lågförbrukare.

Det var samma belastning när reparatören var här. Företaget han kom från var för övrigt nyanlitade av CTC och han var inte van att arbeta med det märket.

Ja, jfb löste ut när värmepumpen var på och endast då när allt annat var påslaget var det inga problem. Jag testade och försökte i en dryg timme. Jag provade att säkra bort värmepumpsanläggningen och då uppstod inga problem. Sedan testade jag att dra ur kontakten till utedelen och då var det heller inga problem och innerdelen fungerade. Varje gång jag satte i kontakten så löste jfb ut.

Det var tämligen kallt ca -12 och torrt.

Nej han hade inga sådana mätare med sig, han kollade bara om det fanns några glassäkringar på utedelen.
 
Låter som pumpen ändå. Reparatören har ju inte gjort några kontroller alls? Vi får hoppas att den löser JFBn igen då snart så att CTC får byta den.

Att den är varvtalsstyrd kan dock innebära begränsningar i vilken typ av JFB som fungerar, så det kan vara ett installationsfel också. Manualen säger Om jordfelsbrytare redan finns så ska CTC EcoAir förses med en egen jordfelsbrytare med fördröjt frånslag. En märklig formulering för övrigt, varför skulle en fördröjd JFB hjälpa. Det är nog snarare så att pumpen bör läggas utanför JFBn, om du inte villa kosta på en JFB typ B för 10 lakan.

Förutom det finns värmekablar (kondens) och "kompressorvärmare" och kanske annat som kan lösa JFBn. Det är mer troligt eftersom det var ett plötsligt och ihärdigt fel som försvann dagen efter. Kollade verkligen CTC-killen alla funktioner?? De behöver nog komma tillbaka.
 
Redigerat:
Efter fel på en kaffebryggare här hemma löste JFB och det kunder ske när som helst så det var inte lätt att hitta felet.
I efterhand har jag låtit montera fler JFB, en till värme, kyl, frys och en till all el på utsidan samt en till övriga bostaden.
Detta tror jag kan hjälpa till vid framtida ev. felsökning.
 
Om TS har några mer kontakter med CTC centralt så tycker jag att det är läge att få ett uttalande från dem om vilka kontroller reparatören bör göra med de symptom som rapporterades.

Och om det är läge att betala fakturan så är det väl rätt tveksamt om reparatören har gjort ett fackmannamässigt arbete.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.