Upptäckte till min förfäran, att det elavbrott som var på Ornö 4 December, fick till följd att jordfelsbrytaren till husvärme o övrig el hade löst ut. Förmodligen när elen kom tillbaka. Min undran är om jordfelsbrytare åldras? Jag gissar att oavsett om det är så, så bör jag låta en elektriker felsöka, för att se om nånting börjar gå sönder.

Hur som, så funkade det att aktivera brytaren igen. Tyvärr så hade ju huset (fritidshuset) stått utan el ända till i söndags 30/12, när jag äntligen kom ut. Det var bara 1 grad varmt i stugan. Tog nästan 12 timmar att få upp den i komfortvärme.
 
Hur gammal är JFBn? Vilken typ av laster var påkopplade?

Detta händer tyvärr ibland av flera orsaker. Om JFBn är från början av 90-talet är risken större då dessa inte vara lika störkänsliga som dagens.

Jag tror dock inte det är fel på er JFB, de brukar inte bli känsligare med tiden. Utan det kan vara elektronik, värmepumpar mm vars startström löst JFBn, eller kopplingsöverspänningar i samband med avbrottet som löst den. Dessa är svåra att skydda sig mot annat än att sektionera med fler JFBer.

Det finns även larm som t.ex skickar SMS vid spänningsbortfall som kanske kan vara av värde om det inträffar igen.
 
Jag vet inte hur gammal den är. Den satt där när vi köpte huset 2000. Så åtminstone 12 år. Lasten på den är 7 elelement. Bytta 2001, kylskåpet (ett litet ingen frys) och den minimala dator jag har för att logga temperaturer och 3G-routern till den.
 
Då finns det chans att den är av en gammal störkänslig typ som du skulle tjäna på att byta ut. Möjligen kan det gå att lista ut utifrån modellbeteckningen.

Ser inget speciellt bland dina laster som skulle kunna spöka, det ska möjligen vara kompressorn till kylen - om den gick när strömmen bröts kan kompressorn ha inducerat en störpuls som löst JFBn. T.o.m dåtidens lågenergilampor kunde lösa dessa JFBer.
 
jag tror inte att JFB är utsliten/gammal, sätt in en till och dela upp lasterna bla. värmen så blir risken minimal, man skulle även kunna lägga lite värme "utanför" JFB för att förhindra nedfrysning av huset.
 
En fundering kan ju vara, att kylskåpet, som troligen har stått där länge, börjar bete sig, och drar mycket vid tillslag, och att detta tillsammans med elementens samtidiga påslag blir för mycket för brytaren? Normalt är ju elementpåslagen individuella.
 
Jag har dessutom elen i källaren separerad (som tur var) från huselen. Så varmvattenberedarens frostvakt har fungerat hela tiden. Skulle ju kunna segmentera elementen, så att några går på källarelen. Och sen byta kylskåpet, som nog har en del år på nacken. Får kolla modell o serienummer på det.

Tack för bidragen!
 
Jo, den strömpuls som tillslag av alla elelement kan vara en orsak. Även om det inte förekommer några läckströmmar så kan strömpulsen få JFBn i obalans pga operfektheter i strömtransformatorn.
 
En självåterställande JFB är en bra lösning i sommarstugor och liknade....
 
Enk Projektet skrev:
En självåterställande JFB är en bra lösning i sommarstugor och liknade....
Det måste undersökas!

Tack för tipset!

Gunnar
 
gflygt skrev:
Det måste undersökas!

Tack för tipset!

Gunnar
Återställningsmodulen och JFB måste vara av samma fabrikat.....om du måste byta din nuvarande JFB skulle jag byta till Hager.....
 
Och de kostar några tusenlappar.
 
Bo.Siltberg skrev:
Och de kostar några tusenlappar.
Mycket billigare än att slänga all mat i kylskåpet, och ta hand om eventuellt förstörda prylar! :)

Gunnar
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Men det hjälper inte om det finns jordfel, såvida det inte är så stort att det sektionerat bort sig självt genom säkring. SMS är inte dåligt. Kan ju även bli fel innan JFB.
 
elmont skrev:
jag tror inte att JFB är utsliten/gammal, sätt in en till och dela upp lasterna bla. värmen så blir risken minimal, man skulle även kunna lägga lite värme "utanför" JFB för att förhindra nedfrysning av huset.
Här skall jag vara motvals. Övervakning är det enda som hjälper. Och då kan man dessutom övervaka temperaturen direkt, utöver om värmesystemet är på. Så det är bättre att lägga pengarna på det än en sektionering.

Att lägga värme utanför JFB ser jag som förkastligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.