Vår jfb har börjat lösa ut lite titt som tätt, helt oregelbundet. Det började för ett par veckor sedan och då löste den ut med 6-8 timmars intervall.

Det började i samband med att altanen/uterummet kopplades in. Dock har jag prövat att helt kopplat ur detta (fas,nolla & jord) men det löser ut ändå.

Sedan blev det bättre ett tag gick nog två veckor utan att den löste ut men nu har det börjat igen, nu med ca 1 gång / varannat dygn.

Har prövat att rycka ut diskmskin & tvättmaskin med det har inte hjälpt. Fick låna en MEGGER av en kompis menblev lite osäker på hur jag skulle använda den då det inte fick vara något inkopplat när man testade (pga den höga spänningen).

Kan det vara något gammal koppling som ligger bakom när man varit och dragit i kablarna? Eller kan det vara jordfelsbrytaren?

Några idéer?
 
Det finns många tänkbara orsaker om det inte går att peka ut en enskild apparat.
- Fel på JFB - kan behöva kontrollmäta vid vilken ström den löser med ett dyrt instrument, om man inte bygger sig ett eget.
- De totala läckströmmarna ligger nära JFBn märkutlösningsström, men så har det ju alltid varit?
- Fukt någonstans, speciellt utomhus.
- Kontakt mellan N och PE någonstans. För att kontrollera detta måste både L och N kopplas loss i centralen för gruppledningen.
- Visst, nånting kan ha hänt i samband med installationen av altanen.

Vanliga orsaker brukar vara värmeapparater av olika slag, och felen brukar visa sig efter en stund användning (uppvärmning). Ni ser inga sådana samband? Infravärme på altanen?

En isolationsmätning med inkopplade apparater kan antingen göra mellan L+N och jord, dvs koppla ihop alla trefaser med nollan och mät mot jord. Man kan också mäta med 250 V. Alla strömbrytare etc måste ju vara i tillslaget läge så att man verkligen mäter på hela installationen.
Ger instrumentet utslag så får man börja koppla loss och mäta varje gruppledning till dess att den felande gruppen hittas.
 
Jag har försökt att hitta något form av samband men det är jättesvårt, det löser ut mitt i natten också, nu senast var jag upp kl 03:00 och startade om systemet, inte kul...

Tänker även om det är oftare när det regnar men kommer inte på något. Borde det vara något som har med fukt att göra. Kyl & frys? de är ca 3,5 år gammla och funkar fint.

Ang isolationsmätningen, funkar den bra med vanlig multimeter eller skall det vara en MEGGER med högre mätspänning? hur hög isolation skall det vara mellan L+N & jord?
 
Du kan ju prova med en multimeter. Men handlar det om t.ex fukt så kommer den låga spänningen troligen inte att ge samma utslag som om man mäter med 250/500 V. Resistansen ska va omätbar (oändlig) eller åtminstonde över 1 MΩ vid 500 V eller 500 kΩ vid 250 V.
 
Du skriver att det började när uterummet kopplades in. Exakt HUR kopplades det in, och exakt VAD är nu urkopplat?

Det jag är ute efter är om precis alla trådar som då kopplades in nu är urkopplade, har du granskat hur det ser ut i kopplingsdosor som öppnades/pillades i då? Ändadres något i centralen? Inga andra eljobb som utfördes samtidigt?

har jordfelsbrytaren funnits länge (och fungerat länge)?

Sporadiska jordfel beror ofta på att nolla och jord ligger ihop någonstans, då kan det gå att hitta med vanlig multimeter, det är ju aldrig någons speciellt stor spänning över felstället.
 
Uterummet kopplades via en kopplingsdosa som öppnades, det kopplades på en grupp som låg på till ett sovrum+klädkammare.
Jag kopplade sedan bort alla tre trådarna men då det fortsatte att lösa ut så har jag kopplat på det igen.
Skall dra en egen fas till centralen så hela uterummet har en egen säkring men det är inte gjort ännu.

Man drog ju lite i kablarna när jag kopplade men inget annat som gjordes. Jag skall kolla en extra gång och mäta upp uterummet, finns inte så mycket där, bara några väggutag samt lite LED-belysning.

Trodde ju också att det var uterummet men då det fortsatte med allt urkopplat så vet jag inte var det kan vara.

Jordfelsbrytaren är ca 3 år gammal, dock är ledningarna gamla då huset är byggt 1970. Men har aldrig tidigare haft problem med att den löst ut.
 
OK dosan då, är det rör med FK till dosan, eller var det en utanpåliggande dosa med KULO eller liknande?

Det jag är ute efter är om det kan finnas några spretande trådar från en kabelmantel. Hur gick du (eller verm som gjorde det) in i dosan, borrades det hål? Kan håltagningen ha skadat ngn. kabel?

Är uterummet nybyggt? Kan bygget ha skadat någon helt annan kabel ex. i ytterväggen?

Inga andra elarbeten vid bygget? Fanns det ex. en utomhuslampa vid utgången till uterummet (nu antar jag att det fanns en befintlig dörr ut)?

Det kan ju också vara en ren tillfällighet, ex. så får man ju förr eller senare jordfel i elektriska varmvattenberedare, eller elpatroner i en elpanna.
 
En megger kan man oftast köra på lite olika spänningar, det skall vara helt ofarligt för inkopplade prylar om du mäter med 250V mellan fas och jord, resp nolla och jord. Detta är ju den normala arbetsspänningen för apparaten. Prylar skall tåla 1000V också mot jord (men inte fas nolla). Men för säkerhets skull så bör man inte stressa isoleringen i transformatorer över deras normala arbetsspänning. Ofta är man ju inte hjälpt av att de "skulle klarat det".

Så vill man gå upp i spänning så bör man ha nollan och fasen lösa i centralen, och inget inkopplat på gruppen. Annars utsätter man ju samtliga andra prylar som är inkopplade med nolla för samma spänning.
 
Dosan var en som öppnades med fk inuti sig. Brevid den dosan hade jag en annan dosa som det var draget ringklockan till altanen (var tydligen populärt på 70-talet). Jag drog ur dessa ringkablar och drog ny fk ut till uterummet, sedan ett hål mellan dosorna och kopplade på de tre kablarna.

Väl ute på uterummet så är allt draget med EKLK. Den är ju lite knivig att skala med tanke på kabelmantel. Jag har dock mätt upp det tidigare fast bara med multimeter, kanske borde Megga den.

Har inte gjort något annat i samband med detta, det enda är att jag plockat bort en utelampa på garaget dp det målades om ungefär samtidigt. Fast jag prövat att ta bort säkringen för garaget och det löser ut ändå....

Inte lätt, vill lösa detta nu. Inte så kul när det är -15 grader ute och värmen stängs av när man inte är hemma.
 
Åter till #2 då.
En megger hade du, men skulle kanske behöva instrument för att mäta JFBns utlösningsström också, och kanske en läckströmstång för att mäta vilka normala läckströmmar som finns i installationen.
 
fast det hjälper inte att du tagit ur säkringen till garaget, du kan fortfarande ha en överledning mellan nollan och jord vid den bortagna lampan. Undersök det där noga. Hur kopplades lampan ur? Klipptes en kabel, eller kopplades trådarna ur i en dosa, och alla?
 
Lägg ihop fas och nolla på gruppen och megga mot jord
 
Jag skall kolla om jag kan få låna en megger till helgen så kan jag megga garaget samt uterummet iaf. Är inte problemet där så får jag nog ta hjälp.

en tanke, jag har ju tänkt att sätta in en separat jfb till iaf uterummet (även kanske garaget) om jag gör detta och problemet ligger där ute skulle någon de jfb lösa ut före den stora som helaa huset är kopplat på?
Så behöver inte strömmen gå för hela huset. Nu hoppas naturligtvis att jag hittar felet ganska omgående men skulle det vara så?
 
Nej, om du kopplar jordfelsbrytare i serie med varandra så finns det ingen garanti för vilken eller om båda löser på ett jordfel. Skall man ha selektivitet så får man koppla dem "parallellt". Men ge dig inte på att hempula en sådan lösning det finns flera extremt farliga missar man kan göra om man börjar dela upp på flera JFBer. Lätt att råka ut för en flytande nolla med brand som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.