Misstänker fel på ikea köks installation 8-10 gammal kök tror jag . nån slags överbelastning problematik?
Flyttade nyligen till br och märkte att vattenkokare löser ut jordfelsbrytaren om den inte används ensam så kombo vattenkokare/ mikro vattenkokare /kaffekokare löser ut jfb . Men i dessa fall jfb knappen har kunnat återställas
Men det senaste är att vid användninga av ugn /häll löstes jordfelsbrytaren ut jfb gick inte att vridas tillbaka så allt el var borta tills jag kopplade bort häll delen då kunde man få tillbaka el till köket
(det gick att få el till andra rum inte köket)
Dessa symptom tyder väl på att det är någon typ av överbelasting el installation på ikea köket. jag vill undersöka om detta är ett dolt fel som säljaren till br får betala elektriker kostnader för utredning och korrekt installation. Eluttag på vägg med anslutna kablar och lösgående stickkontakt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch kaffebryggare och vattenkokare på ett köksbänk med sladdställ i uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med märkta Hager säkringar monterade på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
glömde säga en liten detalj om det har betydelse vet inte ,men det var exact den stunden jag vred ugnen till noll som hela lägenheten släctes med all el . altså inte häll. hällen stängde jag först av sedan ugnen
 
J John Seger skrev:
glömde säga en liten detalj om det har betydelse vet inte ,men det var exact den stunden jag vred ugnen till noll som hela lägenheten släctes med all el . altså inte häll. hällen stängde jag först av sedan ugnen
J John Seger skrev:
Misstänker fel på ikea köks installation 8-10 gammal kök tror jag . nån slags överbelastning problematik?
Flyttade nyligen till br och märkte att vattenkokare löser ut jordfelsbrytaren om den inte används ensam så kombo vattenkokare/ mikro vattenkokare /kaffekokare löser ut jfb . Men i dessa fall jfb knappen har kunnat återställas
Men det senaste är att vid användninga av ugn /häll löstes jordfelsbrytaren ut jfb gick inte att vridas tillbaka så allt el var borta tills jag kopplade bort häll delen då kunde man få tillbaka el till köket
(det gick att få el till andra rum inte köket)
Dessa symptom tyder väl på att det är någon typ av överbelasting el installation på ikea köket. jag vill undersöka om detta är ett dolt fel som säljaren till br får betala elektriker kostnader för utredning och korrekt installation.
Hej John Seger

Jag har förut tagit upp frågan om jordfelsbrytare och EMC-filter.

Många apparater har EMC-filter för att klara maskindirektivet (CE märkning). I många EMC-filter finns kondensatorer mellan fas-jord respektive nolla-jord. Se nedanstående figur
Schematisk bild av EMC-filter med kondensatorer mellan fas-jord och nolla-jord och dess koppling till en last.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid en transient (tillslag eller frånslag av last) i elnätet så kan det, vid transienter, uppstå en ”strömspik” genom kondensatorn i ett EMC-filter, som inte behöver tillhöra en apparat som används, utan kan vara en apparat som enbart är ansluten i elnätet (oftast på samma fas).

Strömspik genom kondensatorn kan lösa ut jordfelsbrytaren.

Har varit med om vid minst två tillfällen där EMC-flittret satt i en mikrovågsugn och dammsugarens start orsakade transienten. När den jordade kontakten till mikrovågsugn drogs ut ur vägguttaget slutade jordfelsbrytaren att lösa ut vid damsugarstart.

Naturligtvis så kan det även vara en annan orsak
 
  • Gilla
Novafluff
  • Laddar…
Innan det går att ge ett lämpligt svar bör du skruva av locket locket på centralen och fota insidan.
Som du beskriver det tar inte JFB’n hela centralen.
Troligaste svaret är nog att det är en apparat i köket som spökar.
JFBn löser inte på överlast det ska säkringen göra.
 
Vad har IKEA med lägenhetens elinstallation att göra?

Men i övrigt är det överbelastat/snedbelastat. Alla storförbrukare har små jordfel. Ensamt går det bra, men tillsammans får de jordfelsbrytaren att lösa ut. Det hela kanske kan avlösas genom att flytta vattenkokare till annat uttag.

Dolt fel är det inte, då du enkelt upptäckt det. Det är inte ens säkert att det är något fel. Tidigare ägare kanske inte hade vattenkokare och micro.
 
  • Gilla
lben_64
  • Laddar…
Mycket tyder på att du har ett jordfel mot nollan någonstans i lägenheten. Portentialen på nollan är normalt så låg att den inte orkr driva någons törre ström igenom felet, Men om du har flera stora förbrukare igång så ökar strömmen i nollan kraftigt. Potentialen ökar och ström går igenom felstället.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
J John Seger skrev:
jag vill undersöka om detta är ett dolt fel som säljaren till br får betala elektriker kostnader för utredning och korrekt installation.
Det skall du nog inte hoppas för mycket på. Dels är det sannolikt inte ett dolt fel. Du behöver utreda extakt vad som är fel. Sedan kan man ev. avgöra om det kan vara ett dolt fel. Men även om det "kvalar in" som dolt fel, så är det troligen för billigt för att du skall kunna får ersättning. Det måste vara ett så stort fel, att det avsevärt skulle påverkat priset när du köpte, om felet då hade varit känt.
 
A AG A skrev:
Vad har IKEA med lägenhetens elinstallation att göra?

Men i övrigt är det överbelastat/snedbelastat. Alla storförbrukare har små jordfel. Ensamt går det bra, men tillsammans får de jordfelsbrytaren att lösa ut. Det hela kanske kan avlösas genom att flytta vattenkokare till annat uttag.

Dolt fel är det inte, då du enkelt upptäckt det. Det är inte ens säkert att det är något fel. Tidigare ägare kanske inte hade vattenkokare och micro.
A AG A skrev:
Vad har IKEA med lägenhetens elinstallation att göra?

Men i övrigt är det överbelastat/snedbelastat. Alla storförbrukare har små jordfel. Ensamt går det bra, men tillsammans får de jordfelsbrytaren att lösa ut. Det hela kanske kan avlösas genom att flytta vattenkokare till annat uttag.

Dolt fel är det inte, då du enkelt upptäckt det. Det är inte ens säkert att det är något fel. Tidigare ägare kanske inte hade vattenkokare och micro.
När man beställer ett nytt kök från ikea. de skyltar med kostnader för installera köket det är väl det som de har med att göra. jag råkar ha erfarenhet av 3 olika ikea kök och 3 olika vattenkokare på olika adresser som jag bott på alla hadde samma fel att vattenkokaren släkte elen i hela lägenheten om den kördes samtidig med varierande anna redskap. så ikea har väl samarbete i allafall med en firma som inte gör jobbet bra det är i allafall min uppfattning.. sedan är det så som jag sett i verkligheten att ikeas samarbets tredjepart firmor installerar vitvaror med el, samma gubbar som bär in tvätmaskinen kopplar in elen el . så om dessa installationer av ikeas tredje part firmor installerar fel då blir det ju fel.
 
H hempularen skrev:
Det skall du nog inte hoppas för mycket på. Dels är det sannolikt inte ett dolt fel. Du behöver utreda extakt vad som är fel. Sedan kan man ev. avgöra om det kan vara ett dolt fel. Men även om det "kvalar in" som dolt fel, så är det troligen för billigt för att du skall kunna får ersättning. Det måste vara ett så stort fel, att det avsevärt skulle påverkat priset när du köpte, om felet då hade varit känt.
ja vad är billigt är relativt starten är väl 3000kr inkulisive moms att elektriker kommer hem sedan material samt tiden . om man så en helhets undersökning kanske kan kosta 10 tusen? jag vet inte. men om det berur på att tex inte rätta mellan delar sitter på plats mellan elcentral och kökets vitvaror ja då är det ju en felaktik el installation som inte är original då borde någnon anna ta smällen än den nyinflyttade tanken i min huvud är logisk tycker jag men sen är jag ju partisk och arg när det alltid är samma problem med dessa kök.
 
J John Seger skrev:
Men det senaste är att vid användninga av ugn /häll löstes jordfelsbrytaren ut jfb gick inte att vridas tillbaka så allt el var borta tills jag kopplade bort häll delen då kunde man få tillbaka el till köket
Är det repeterbart? Det kan som hempularen beskriver röra sig om ett jordfel på nollan någonstans i lägenheten. Om vi hypotetiskt antar att jordfelet sitter i hällen så kan det fortfarande bli så att jordfelsbrytaren löser när du använder vattenkokaren om hällen är inkopplad även om den inte är på.

Om det är en ansluten apparat som har jordfelet så kan du koppla ur alla apparater i hela lägenheten och sedan se om du kan använda vattenkokaren. Sedan kopplar du i en pryl i taget och ser när det slutar fungera. Det kan vara ganska problematiskt att felsöka på det viset. En elektriker med en isolationsprovare kan göra det mycket snabbare. Det ser ut att vara en ganska liten anläggning.

Ytterligare en fråga. Är det alltid jordfelsbrytaren som löser? Det ser ut som att du har en enfasanslutning till lägenheten. Då är det normalt att man inte kan använda speciellt många apparater samtidigt. Men om det är problemet så är det inte jordfelsbrytaren utan en säkring som löser.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fairlane
Det är inte ren överbelastning då?
Kaffekokaren och vattenkokaren sitter i samma uttag och går väl på samma säkring?

En vattenkokare drar väl normalt omkring 10 A och så kaffebryggare på det, kanske mer, på samma säkring.

Nu säger du iofs att det är jordfelsbrytare som löser ut, inte säkring, men vill bara dubbelkolla så det inte är ett missförstånd. Jag har hört folk säga säkring on jordfelsbrytare och tvärtom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I all välmening lägg 99% fokus på att åtgärda detta själv. I absolut sista steget kan du fundera på dolda fel (som i bostadsrättssammanhang är konsumentköplagens del vad man kan förväntas av varan).
 
MBL19 MBL19 skrev:
Innan det går att ge ett lämpligt svar bör du skruva av locket locket på centralen och fota insidan.
Som du beskriver det tar inte JFB’n hela centralen.
Troligaste svaret är nog att det är en apparat i köket som spökar.
JFBn löser inte på överlast det ska säkringen göra.
Elcentral med säkringsmoduler, automatsäkringar och anslutna kablar på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J John Seger skrev:
[bild]
Det är en parentes som inte har med ditt fel att göra. Men det är olämpligt att ha fasskenan öppen på det viset. Alla de fria gafflarna till höger har 230V på sig. Man kan kapa skenan eller montera fler oanvända säkringar för att förbättra läget lite.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
I all välmening lägg 99% fokus på att åtgärda detta själv. I absolut sista steget kan du fundera på dolda fel (som i bostadsrättssammanhang är konsumentköplagens del vad man kan förväntas av varan).
tycker inte att man förväntas pröva tex vitvaror samtidigt för att granska om det finns överbeslastings fel i el system har inte sett någon göra det på visningar än så länge. jag testade varor en i taget nu har jag lärt mig att måste ta med egen vattenkokare till nästa gång msn går på visning br heh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.