Vi bor i ett parhus med en frånluftvärmepump Nibe f750 som värmer upp huset genom vb golvvärme och värmer upp vattnet som vi förbrukar. för ett tag sedan så började jfb lösa ut när vi duschar längre än 5-7 minuter. Vi misstänkte att det var fel i Nibe och kallade in auktoriserad installatör för att felsöka. Han bytte ut elpatron då enligt han så är det det vanligaste komponent som orsakar det problemet. Det har dock inte hjälpt och problemet kvarstod. Vi misstänkte därefter att det kan vara något annat som är kopplat över samma jfb som är felaktigt och då tog vi in en elektriker som la över Nibe och badrumsbelysning/handdukstork i egen jfb så vi utesluter elproblem i resten av huset. Detta har dock inte löst problemet. Vi har testat att bryta ström till belysning och handdukstork och duscha, då löste det inte ut jfb. Vi misstänker nu att spotlight i badrum (ip44) eller handdukstork (ip44) är orsaken. Vi testade sen att bryta ström till Nibe och dusha med belysning och handdukstork på och då löste det inte ut heller jfb trots mycket ånga i badrummet så nu vet vi inte vad vi kan testa och göra för att lokalisera problemet. Elektrikern har meggat handdukstork och inte hittat läckage.
vad kan det vara och om någon har råkat ut för något liknande så tar vi gärna emot tips.
 
Hej var det nya jfb till nibe plus handukstorken o belysning som löses ut o inte den till huset
 
H håbbe1961 skrev:
Hej var det nya jfb till nibe plus handukstorken o belysning som löses ut o inte den till huset
Ja precis. Det var det nya som löste ut. Vi hade tidigare 2st jfb grupper där Nibe och badrumsel låg över jfb n2 tillsammans med några säkringar till men nu så har vi 3 st jfb där Nibe och badrumsel ligger över n3. Efter att ha adderat n3 så har det bara löst ut i denna jfben. Antar att det utesluter fel i övrigt hus och begränsar felet till badrumsel och Nibe. Men vi verkar inte kunna hitta ett konkret fel för att åtgärda
 
N Nadr001 skrev:
Ja precis. Det var det nya som löste ut. Vi hade tidigare 2st jfb grupper där Nibe och badrumsel låg över jfb n2 tillsammans med några säkringar till men nu så har vi 3 st jfb där Nibe och badrumsel ligger över n3. Efter att ha adderat n3 så har det bara löst ut i denna jfben. Antar att det utesluter fel i övrigt hus och begränsar felet till badrumsel och Nibe. Men vi verkar inte kunna hitta ett konkret fel för att åtgärda
Vad är det för handukstork enbart el eller el, radiator eller varmvatten, el
 
Vilka krav ställer Nibe F750 på en JFB? Bruxet hänvisar till en installatörshandbok. Kan ni hitta en länk till den?
 
H håbbe1961 skrev:
Vad är det för handukstork enbart el eller el, radiator eller varmvatten, el
Det är enbart el, elpatron som värmer vätska i röret. Somatherm heter varumärket
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilka krav ställer Nibe F750 på en JFB? Bruxet hänvisar till en installatörshandbok. Kan ni hitta en länk till den?
30 mA vilket är det vi haft och lagt till.
 
richardtenggren
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilka krav ställer Nibe F750 på en JFB? Bruxet hänvisar till en installatörshandbok. Kan ni hitta en länk till den?
Om fastigheten har jordfelsbrytare bör F730 förses med en separat sådan.

https://www.nibe.eu/assets/documents/17847/331666-3.pdf
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om fastigheten har jordfelsbrytare bör F730 förses med en separat sådan.

[länk]
det stämmer. Men det borde väl ändå inte lösa ut jfb om man duschar och har lampan på samtidigt bara för att både delar samma jfb. Något annat måste orsakat det. Eller vad tycker du?
 
richardtenggren
N Nadr001 skrev:
det stämmer. Men det borde väl ändå inte lösa ut jfb om man duschar och har lampan på samtidigt bara för att både delar samma jfb. Något annat måste orsakat det. Eller vad tycker du?
Jag tror Bo var ute efter om Nibe kravställde något gällande typ av JFB, skrivelsen jag citerar är väl för att minimera risken att något annat löser JFBn så det påverkar värmen.
 
Redigerat:
Precis, typ F eller B, och kanske även en högre märkutlösningsström t.ex 300 mA. Nu antar jag att ni har en typ A? De kunde även haft ett förbud mot JFB öht. Jag kan tänka mig att en så stor frånluftvärmepump har lite problem med läckströmmar så det är lite förvånande att de tillåter en typ A, 30 mA.

Jag förutsätter att elfirman har gjort ett isolationsprov av hela anläggningen efter denna JFB, dvs även isolationen mellan N-PE?

Återstår då att mäta läckströmmarna, även vid höga frekvenser. De kommer troligen lite smygande, om inte frånluftvärmepump kopplar på t.ex elpatroner efter en stunds varmvattenuttag? Om det har med pumpen att göra borde felet gå att återskapa även i kökskranen.
 
N Nadr001 skrev:
Det är enbart el, elpatron som värmer vätska i röret. Somatherm heter varumärket
Ok, och torken är på hela tiden oavsett om ni duschar eller inte? Lampan sitter den precis i duschutrymmet?
 
H håbbe1961 skrev:
Ok, och torken är på hela tiden oavsett om ni duschar eller inte? Lampan sitter den precis i duschutrymmet?
Ja torken är på hela tiden så den hinner torka handdukarna till nästa tillfälle. Lampan, spotlight, sitter precis i duschutrymmen. De ska vara ip44 och passar ”zon 1” vad jag förstått. Idag stängde jag av säkring till Nibe och dushade i en kvart med mycket ånga i badrummet och både lampan samt handdukstork var på utan att lösa ut jfb
 
N Nadr001 skrev:
Ja torken är på hela tiden så den hinner torka handdukarna till nästa tillfälle. Lampan, spotlight, sitter precis i duschutrymmen. De ska vara ip44 och passar ”zon 1” vad jag förstått. Idag stängde jag av säkring till Nibe och dushade i en kvart med mycket ånga i badrummet och både lampan samt handdukstork var på utan att lösa ut jfb
Så spolar du ut samma varmvatten via nån tappkran så löser jfb ej ut
 
H håbbe1961 skrev:
Så spolar du ut samma varmvatten via nån tappkran så löser jfb ej ut
Nej. Vi har försökt att tömma vvb ur varmvatten genom att låta vv rinna ur flera kran samtidigt och det löste inte ut jfb. Det händer enbart när vi duschar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.