Jordfelsbrytare i förrådet har löst ut ett par gånger utan att någon säkring gått. Det hände likadant förra sommaren men då gick också säkringen till ett uttag ute vid tomtgränsen. Ingen belastning på det! Tittade på det och det var ärgat o fullt med tvestjärtarna/insekter, så jag bytte ut det. Har hållit sig tills nu, fortfarande ingen belastning men som sagt, tre ggr har det löst ut. Ställde ner säkringen och sen har det varit lugnt. Kabeln går ca 20 m under jord, i 50-rör.

Är det klassiska rådet att ta dit elektriker?
 
Det finns en k/f i förrådet, därav bekymret.
 
S
Ligger det i 50rör bör kabeln vara skapligt skyddad ändå. Ska till mycket för att få skador på kabeln alltså, är uttaget det enda uttaget på sin säkring?
 
Jag tror det. Tyvärr har jag ingen förteckning över brytarna (har denna central fristående från övriga huset) men har för mig att jag provade mig fram till att det var enda uttaget. Ska kolla igen, finns nog bara ett tänkbart utanför.
 
tommib
Används kyl/frys året om? Kan det vara den i sig som felar? Du kan få JFB att lösa utan att säkringen går om du får kontakt mellan nolla och jord...
 
Öppna uttaget som du bytte och se om det är fuktigt i det, kan ju vara att du inte fått tätt när du bytte det och när det regnar går jfb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.