Hej!
Jag är i en väns sommarstuga som har ugn "modell äldre".
Plötsligt löser jordfelsbrytaren ut. Jag stängde alla säkringar och har efter felsökning kommit fram till att om man sätter på ugnen så går jordfelsbrytaren direkt. Men plattorna är inga bekymmer att använda.

Det är tre faser?/säkringar till spis/ugn. Det spelar ingen roll vilken av dem man sätter på. Om ugnen är på går jordfelsbrytaren direkt oavsett vilken av säkringarna man vippar upp.

Är det bara att skrota den här?
 
  • Äldre vit ugn med svart vred och tre kokplattor ovanpå. Orange lysande strömbrytare till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med 17 säkringar av märket Legrand, varav flera är avslagna. En jordfelsbrytare från Schneider Electric syns längst ned till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett/flera värmeelement i ugnen är troligen trasig internt.
Koppla ur ugnen.
Öppna bakstycket på spisen och lokalisera matningarna till värmeelementen i ugnen, ohmmät mellan värmeelementanslutning och jord.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
@Demmpa vad ska jag få för resultat då? Det ska vara lågt motstånd om det är helt? Får kolla hur det ska se ut och vad som är vad också.......

Vad är sannolikheten att det går att laga om jag hittar vilket element det är? Är det värt besväret?
 
När användes den senast? Det finns en möjlighet att det kommit in fukt i något element. Ställer du då en värmefläkt inne i ugnen en stund kan det hända att du får ut fukten så att ugnen fungerar ett tag till. Men det långsiktiga är troligen att byta elementet i ugnen alternativt byta spisen.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När användes den senast? Det finns en möjlighet att det kommit in fukt i något element. Ställer du då en värmefläkt inne i ugnen en stund kan det hända att du får ut fukten så att ugnen fungerar ett tag till. Men det långsiktiga är troligen att byta elementet i ugnen alternativt byta spisen.
Ok tack för svar! Ugnen är sannolikt väldigt gammal. Är det sånt man ska spara för det inte görs längre och försöka laga eller är det bara byta ut innan nåt annat skit händer?🤔
 
N
En sommargranne hade exakt samma problem.
Tydligen blev det problem med fukt i ugnselementet när huset stod ouppvärmt vintertid.
Den spisen är lite nyare än den på bilden så de bytte element och problemet är löst.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
En sommargranne hade exakt samma problem.
Tydligen blev det problem med fukt i ugnselementet när huset stod ouppvärmt vintertid.
Den spisen är lite nyare än den på bilden så de bytte element och problemet är löst.
Kanon! Jag ska försöka kolla på det här med element.
Har hittat att det är Electrolux CF558 detta.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok tack för svar! Ugnen är sannolikt väldigt gammal. Är det sånt man ska spara för det inte görs längre och försöka laga eller är det bara byta ut innan nåt annat skit händer?🤔
För egen del är jag inte nostalgisk över gamla spisar. Det brukar inte vara så dyra på blocket. Om du mäter som @Demmpa föreslår så skall du få oändlig resistans mellan element och jord. Men även om det är fel så är det inte säkert att du hittar det med en vanlig multimeter. Det finns oftast flera element i ugnen. Du kan prova att koppla ur ett av dem i taget i båda ändar och se om jordfelsbrytaren då håller sig uppe. Sedan kan du fundera på om det går att klara sig utan det dåliga elementet ett tag om bara ett av dem är trasigt.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok tack för svar! Ugnen är sannolikt väldigt gammal. Är det sånt man ska spara för det inte görs längre och försöka laga eller är det bara byta ut innan nåt annat skit händer?🤔
Den är gammal! Tillverkad i Norge någonstans i början på 80-talet om jag minns rätt.
Arbetade själv på Electrolux spisfabrik i Motala i mitten/sluter på 80-talet men där gjordes enbart fullbreddsspisar 60 och 70 cm då.
Den i ditt fall är 55 cm och har väl bara tre plattor?
 
N Nalleman64 skrev:
Den är gammal! Tillverkad i Norge någonstans i början på 80-talet om jag minns rätt.
Arbetade själv på Electrolux spisfabrik i Motala i mitten/sluter på 80-talet men där gjordes enbart fullbreddsspisar 60 och 70 cm då.
Den i ditt fall är 55 cm och har väl bara tre plattor?
Ja det är 3 plattor och det verkar vara 55cm cirka!
 
  • Linjalen mäter längden av en vit platta på ett golv, visar cirka 21 cm i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det är 3 plattor och det verkar vara 55cm cirka!
En norsk smalspis. Väldigt vanlig i hyreslägenheter under 80-talet.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Ser inte ut att finnas några reservdelar längre. Säkrast att satsa på en ny spis.
 
N Nalleman64 skrev:
En norsk smalspis. Väldigt vanlig i hyreslägenheter under 80-talet.
Du hade rätt!
 
  • Närbild på en produktetikett på en grå maskin med specifikationer som inkluderar 380V, 1N/3N, tillverkad i Norge, modell CF 558 och produktnummer 9405147.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Fler bilder!
 
  • Inre del av en apparat med flera elektriska kablar anslutna till olika kopplingspunkter och komponenter på en metallbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild visar en elkopplingsdosa med exponerade ledningar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@Demmpa @Avemo
Ser ni nåt jag kan koppla ur här som kan vara ett av ugnens element? Det ser ut att finnas en mindre ugn under den vanliga ugnen, kan ju vara den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.