Sedan någon vecka har jordfelsbrytaren i vårt radhus löst ut lite sporadiskt totalt fram till idag kanske 6ggr. Men det har intensifierats sista dagarna med ett par gånger om dagen.
Ingen ny elektrisk apparat har tillkommit och i och med att det sker sporadiskt är det lite svårt at felsöka.

Men min misstanke var att det rör sig om något av följande som finns ute Belysning, brytare eller uttag.
För att utesluta eller bekräfta bröt jag därför den brytaren på elskåpet igår kväll. Men i morse hade JF brytaren ändå löst ut.

Kan man hel avskriva att det är på den kretsen felet finns? Eller kan JF lösa ut på grund av ex fukt i ett uttag trots att jag brutit automatsäkringen?
 
Ja en JFB kan bryta även med säkringen avslagen.Har du ett uttag/väggbelysning ute så bryt strömmen till det och öppna och titta.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Ja, det räcker inte med att bryta säkringen till utebelysningen. Du kan ha ett isolationsfel mellan N och PE. Så man behöver bryta N också. Då måste man in i elcentralen och lossa på den. Det är inte svårt men kräver att man känner sig säker på vad man gör.

Dylika fel är annars svåra att felsöka. Men det finns oftast någon liten obetydlig ändring i vanor, hur elapparater används och vad man gör i huset. Har ni t.ex skruvat upp ett gökur på väggen? Dunsar någon i väggen när JFBn löser? Helt irrelevanta saker kan ha skadat eller rört på dolda ledningar.

Förhoppningsvis kan man hitta ett fel vid en isolationsmätning. Med lite tur kan man påvisa ett fel även med en enkel multimeter. Man behöver inte ens lossa på locket i elcentralen utan det kan göras från ett uttag.

1. Identifiera vilken pol i ett uttag som är fas och nolla genom att mäta spänningen mot skyddsjordsblecket.
2. Bryt JFBn
3. Ohmmät mellan N och PE i uttaget. Ställ in multimetern på 2000 ohm eller högre. Vid indikation på kontakt kan man enklare felsöka, vilket kan kräva att man går in i elcentralen och kopplar bort grupper.

Annars kan man låta montera två JFBer i elcentralen för att på så vis på sikt isolera den felande gruppen. Det kan vara lite meck att flytta på grupper mellan JFBerna så det får man titta på först.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att du har en gemensam jordsfelsbrytare för hela huset?

Ja, den kan lösa ut på fel på nollan också. Dock måste resistansen i överledningen vara lägre, så i så fall rör det sig troligen inte om en läckström (känsligheten beror dock lite på lokala omständigheter för skyddsjorden) utan mer sannolikt om intermittenta kortslutningar.

Om det är en kortslutning mot jord pga. av t.ex. en skadad ledare säger urkopplingen med säkring ingenting om var problemet finns. Har du ingen tvåpolig brytare för utomhusinstallationerna (kan vara bra att ha en sådan för det fall att elen utomhus drabbas dränkts)?

Ditt problem är dock att du troligen har någon trasig apparat eller ledning någonstans, och du ska se det som att jordfelsbrytaren hindrade konsekvensen av olyckan (= sannolik kortslutning). Men i ett värsta-fall scenario kan du ha t.ex en överledningsström som ligger och värmer med någon watt punktformigt i elsystemet precis på gränsen för att jordfelsbrytaren ska lösa ut och förhindra brand.

Mera sannolikt har du en apparat som gått sönder, så man kan prova att koppla ur alla apparater. En sak som kan trigga det är om man har många apparater med skyddsjord och avstörningsfilter kopplade i ojordade uttag vars kåpor har oavsiktlig koppling till jord (som vattenledningar).

Sedan kan man prova att banka på saker och väggar för att se om något löser ut, men det krävs tur för att hitta det på det sättet, speciellt om det är ledningar i väggar.

Att titta med värmekamera på all el kan också hjälpa till att hitta problem - kan dock behövas en viss erfarenhet för att tolka resultaten om man inte ser något uppenbart.

Annars du bör nog ta dit en elektriker för att mäta om du inte kan göra det själv. Bland de mätningar jag skulle göra är att försöka mäta läckströmmar och (om jag inte hittade något annat först) är en isolationsmätning med 500 / 1000 V testspänning. Det senare kräver att man kopplar ur alla förbrukare vilket i vissa fall kan betyda urkopplingar i fast utrustning, men är det ett isolationsfel i ledningsnätet så bör det gå att hitta så.
 
Redigerat:
A
Om du har elektriker på plats:

Be elektriker kontrollera den totala läckströmmen under jfb. Förbrukare åldras. Läckström kanske ligger i närheten av gränsvärde. Jfb kan lösa redan vid 15 mA.

Jfb åldras. Är den gammal? Oavsett be elektriker göra en kontroll av jfb med installationsprovare. Det tar bara några minuter att koppla in sig och köra provet så det är lika bra att kontrollera den om han ändå är där.

Och isolationsprovning som redan nämnts.

Koppla ur alla anslutna grejer som går som inte tillhör den fasta installationen. Om det skulle lösa saken så anslut några åt gången och försök isolera felet.

Är det en större central som ligger under en jordfelsbrytare?

Fukt brukar ju ställa till det också. Den gruppen/grupperna för det yttre borde kopplas ur och lämnas urkopplad ett tag för att se om det hjälper.
 
Redigerat:
En kort fråga, vad för ytterbelysning har du, bara på vägg eller stolpar/pollare eller liknande.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dylika fel är annars svåra att felsöka. Men det finns oftast någon liten obetydlig ändring i vanor, hur elapparater används och vad man gör i huset.
Min egen favorit; ungarna hade rostat bröd med bränd brödsmula kvar i brödrosten som ledde tillräcklig till jord.

Den tog ju inte så lång tid att hitta, men illustrerar att det inte behövs mycket till förändring för att JFB skall lösa.

Även jag misstänker dock utomhusgrupperna i första hand här. Och överledningar mellan jord/nolla är som sagt knepigare att hitta. Men om man vågar koppla loss, och speciellt om man är kompetent att mäta så hittar man dem om man när lite systematisk.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.