Hej!

Har bytt en gammal central och monterat en ny med JFB i. 3 faser och PEN ledare.

Kopplat enligt denna bilden:
jf-4ledare.jpg

Det kostiga är att JFB inte löser när jag kortsluter mellan nolla och jord. Kan köra med bygel mellan nollskena och jordskena utan att den löser.
På testknappen löser den och när jag kortslöt från fas till jord löste den ut.

Vad kan det vara för fel? Eller är JFB kass?
 
En kortslutning mellan nolla och jord ger inte säkert en utlösning av jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytaren kan lösa om om det samtidigt går en stor ström i nollan, då länkas en del av den strömmen via kortslutningen.
 
Ok, jag blev mycket fundersam nämligen. Jag har bara erfarenhet av att det löser direkt om t.ex bygel mellan nollskena och jordskena sitter i. Vilket inte är fallet nu då.

Men som sagt mellan säkring och jord löste JFB direkt. Frågan är om jag ska testa med en annan JFB.

Det finns ingen belastning på anläggningen alls nu.
 
Du behöver knappast byta JFB, den verkar fungera helt ok. Ibland händer det att nolla och jord ligger ihop ute i "systemet" och det kan ta dagar ja veckor innan någon tung last får JFB att lösa ut.
 
Finns det ingen last på anläggningen kan nolla och jord ligga ihop hur mycket de vill utan att det löser. Den löser ut av en felström, och finns det ingen ström så finns det heller ingen felström.

När jag drog in el i min bod missade jag bygeln mellan nollplint och jordplint. Jordfelsbrytaren löste när jag försökte tända lampan, men inte dessförinnan.
 
  • Gilla
Sultan_a
  • Laddar…
depalma skrev:
Det finns ingen belastning på anläggningen alls nu.
Koppla in en vattenkokare eller något annat effektkrävande så får du den säkert att lösa. Har du ingen last alls har du svårt att få några "felströmmar".
 
  • Gilla
kjelland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.