Som rubriken lyder, testade att kortsluta nolla och jord i ett enfas vägguttag som är kopplad till en normcentral med JFB. Den löste då inte ut. Nollskenan och jordskenan är separerad. Ska tilläggas att det ligger en gammal kabel med röd jord vidarekopplad på ovansidan av huvudbrytaren i centralen. Den är alltså inte inkopplad över jordfelsbrytaren.
Varför löser inte JFB:n ut?
 
Kanske för att jord o nolla är samma (ibland i vart fall)?
 
Det kan bli så om det är mycket låg belastning på gruppen och centralen.
 
Mikael_L
Ja för det mesta löser ju JFB direkt om man lägger ihop nolla och jord någonstans.

Men om det inte skedde vid detta tillfälle så kan det bero på några olika saker, t.ex:
* Strömmen var inte på i anläggningen eller det var bara väldigt svaga förbrukare igång.
* Jordledaren är inte ansluten i andra änden (eller bakom uttaget eller saknas helt).
* Jordledaren är felkopplad någonstans, går t.ex. ihop med nollan.
* Nollan är ansluten före JFB.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska kanske tilläggas att kabeln som är vidarekopplad på huvudbrytaren går vidare till lysrörsbelysning och ett 400V/16amp-uttag. Och att det är ett 4-ledarsystem som matar centralen.
 
"Strömmen var inte på ..." - det var en klockren förklaring :) ... .

Om jord o nolla är ihopskruvade i centralen (som de kan vara i
gamla centraler innan man börjar pilla med JFB) - då löser väl
en nyinstallerad JFB ut direkt, eller? Det hände mig i vart fall ... .
 
Mikael_L
Ja precis allt "bakom" jordfelsbrytaren måste ha åtskild nolla och skyddsjord för att det ska fungera.

Men det går också att ta ut grupper "parallellt" men före JFB som då kan ha jord + nolla ihopkopplade.
 
Uttaget, som jag provade att kortsluta nollan och jorden i, är avsäkrad med en 10 amperesäkring och är för övrigt det enda som är anslutet till centralen.
 
  • Gilla
Victor Da Silva
  • Laddar…
När jag dragit in el i min bod så uppmärksammade jag inte bygeln mellan jord och nollplint som fanns i centralen. Så länge ingen belastning var på var jordfelsbrytaren till, men så snart jag tände en lampa så slog den ifrån. Detta var när bygeln satt i centralen. Byglas jord och nolla ihop långt ut i en grupp kan det krävas lite högre belastning innan jordfelsbrytaren löser, men vi pratar fortfarande låga laster. Vill man testa jordfelsbrytaren på annat sätt kan man koppla en liten glödlampa mellan en pol och jord i en stickpropp. Sätts den i åt ena hållet skall jordfelsbrytaren lösa oavsett belastning på annat håll i anläggningen.
 
Mikael_L
Byggaren1974 skrev:
Uttaget, som jag provade att kortsluta nollan och jorden i, är avsäkrad med en 10 amperesäkring och är för övrigt det enda som är anslutet till centralen.
OK, och då var alltså inget alls anslutet till denna central - ingen ström gick någonstans.

Då kan allt vara helt i sin ordning, för går det ingen ström till någon förbrukare så kan inte heller någon "returström" dela upp sig mellan nolla + skyddsjord = JFB kan ej lösa.
 
Suveränt tack för alla svar!!! Vidarekopplingen innan jordfelsbrytaren, alltså den som är skarvad på huvudbrytaren, är endast avsedd som en kopplingspunkt till nyss nämnda lysrör och 16 amp.uttag.
 
Ja, slå på dammsugaren så ska du se att den löser ut.

//Patrik
 
Sköönt, då kan man andas ut!! Stort tack än en gång för alla svar!!
 
Byggaren1974 skrev:
Ska kanske tilläggas att kabeln som är vidarekopplad på huvudbrytaren går vidare till lysrörsbelysning och ett 400V/16amp-uttag. Och att det är ett 4-ledarsystem som matar centralen.
Det där låter inte riktigt sunt. Hur är denna central matad och avsäkrad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.