Hej
Jag har kopplat min vertikalslip via en "vanlig" jordfelsbrytare som i sin tur är kopplad till min fastighets elnät som har en central jordfelsbrytare. Den sistnämnda inkluderar aktuellt eluttag.

Slipen tenderar till att lösa ut jordfelsbrytaren pga metallspån i maskineriet (tror jag). Slår bara ifrån sporadiskt. I stället för att släcka ned hela villan varje gång, kopplade jag en enkel jordfelsbrytare mellan elnätet och maskinen. Likväl slår båda ifrån.
Det har hänt att bara den enkla jordfelsbrytaren löser ut men i princip löser båda ut varje gång .
Allt går via 220v.

Kan någon klok berätta för mig varför båda löser ut och inte bara den första?
 
Bägge hinner "känna" att det är ett jordfel. Med en känsligare JFB vid maskinen (tex 10 mA) kanske du slipper problemet.
 
Det är nog bättre att börja i rätt ände. Om din slip slår ifrån sporadiskt är det något sporadiskt fel på den. Den ska inte göra så.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Att den slår ifrån beror nog på metallspån som lägger sig mellan kontakter. Grundfelet är nog utsugen. Men det händer bara när det passar den så det vore bra med en enklare lösning. Vet inte vad mA:.en är på den som sitter i uttaget men det kanske kan vara ett alternativ?
 
Båda jordfelsbrytarna är lika känsliga och således ser båda felet och agerar därefter.
 
Om det nu finns JFB med mindre än 30 mA?
 
Om det nu finns JFB med mindre än 30 mA?
 
En lösning kan vara att låta uttaget i fråga få en egen jordfelsbrytare i centralen. Jag håller med om att den första lösningen är att åtgärda jordfelet i apparaten. Men går inte det så kan ovan lösning fungera. Om två jordfelsbrytare sitter i serie är normalfallet att båda löser vid jordfel.

Det finns 10 ma jordfelsbrytare. Om det hjälper beror på jordfelets art. Om jordfelet sakta ökar upp över 10 ma hjälper det. Om det kommer över 30 ma plötsligt så löser antagligen båda i alla fall.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Ja det finns plats i skåpet att komplettera med en enkel JFB till strömmen i snickeboa. Men då börjar alternativet att åtgärda slipen bli aktuell. Kostnadsmässigt....
 
Det är inte ovanligt att man i en villa har typ 10ma jordfel konstant från panna och spis.
Om man då ansluter ytterligare en jfb så ser den bara det sista jordfelet i detta fallet vinkelslipen, vilket får till följd att den första jfb löser ofta först. Därför är det lämpligt att ha en separat jfb till garage och uttag utomhus som oftast är dom som löser jfb. Det finns även så kallade personskyddsautomater som är säkring och jfb i samma enhet om du skall ersätta en säkring i bef central.
 
Okey, byta till pss i centralen, inte komplettera med jfb. Men om man gör så, sitter inte dessa seriekopplade på det viset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.