Jag vet att frågor runt jordfelsbrytare är ständigt återkommande men jag behöver verkligen hjälp! Jag jobbat med felet under mer än ett år utan att lyckats lösa det, jag har tagit hjälp av en elektriker, jag har "konsultat" kunniga personer utan att resultat. Då jag bor i Portugal och lite bortanför större orter är tillgången på kvalificerade elektriker begränsad. Jag skall försöka vara så strukturerad som möjligt i min beskrivning.

Problem:
Problemet är att en jordfelsbrytare som sitter i huvudcentralen på inkommande matning löser ut sporadiskt.

Hur ser systemet ut:
Inkommande anslutning i huvudcentralen går via en av elverkets plomberade 500 mA jordfelsbrytare till en egen jordfelsbrytare på idag 30 mA. Huvudcentralen matar en undercentral för bottenvåningen. Ifrån den centralen finns en matning ner till en ytterligare central i poolhuset. Systemet är enfasmatat from energibolaget men jag tycker det ser ut som det är byggt för trefas. Allt i centralerna är snyggt byggt och det ser bra ut. Här i Portugal är det vanligt att man för fixa skyddsjoden sju med ett jordspett och jag TROR att poolhusets central har ett eget spett. Den jordledare i kabel som går till poolhuset är inkopplad via en tryckknapp till fas i matande central. Jordledaren är övertejpad med brun tejp som jag tolkar som att via att det inte är en skyddsjord. Min gissning är att det är någon sorts testknapp för att testa jorden på något sätt!?

Hur yttrar sig felet:
Som sagt så löser jordfelsbrytare på 30 mA ut i huvudcentralen. Min upplevelse är att det är helt slumpmässigt. Jag har självklart brutit bort grupper på olika sätt utan att hitta någon som är 100% repeterbart. Min upplevelse, igen, är att det inte är en enstaka grupp som spökar. Det har ändrat sig från att ske nån gång i månaden till att ske dagligen. Senast löste det ut direkt efter återställning vilket jag tyckte var kanon. Nu kunde jag ju systematiskt bryta bort grupp för grupp och hitta orsaken. MEN icke. Jag trodde att jag hittade den spökande gruppen i undercentralen, bröt bort hela undercentralen men lika fullt löste det ut. Åter tillbaka till ruta ett och nu löser ingenting. Allt frid och fröjd tills natten då det trippade igen … Så här har jag hållit på i mer är ett års tid. Jag funderar över mönster i slumpmässigheten. Det KÄNNS som det är oftare på kväll/natt än dagtid. Jag ser ingen tydlig koppling till luftfuktighet eller regn. Jag har några intermittenta förbrukare. Jag har en luft/vatten värmepump, en vattenpump till bevattning av gräsmattor och pumpen/filter till poolen.

Vad har jag gjort och vad har jag hittat:
Som sagt jag har många gånger försökt att hitta felande grupp genom att bryta bort/lägga tillbaka grupp för grupp men utan resultat. Jag har speciellt letat bland grupper som matar ytterbelysning samt vägguttag på utsidan av huset. Jag har hittat en del usla tilläggsinstallationer där ledare har klämts bakom metallramarna i väggkontakter. Jag har haft en elektriker här som har isolationsmätt grupperna och även då hittat nått fel i nån kontakt. I samband med det bytte vi ut jordelsbrytaren mot en ny. Den förra var 300 mA brytare och man kan ju fundera över att det säkert fanns en orsak till detta?!

Vad tusan skall jag ta mig till? Det känns omöjligt som jag nu gör eftersom det sker så slumpmässigt. Ibland trippar det varje halvminut och sen kan det gå dagar och veckor ……….
 
Koppla loss grupp för grupp, lägg ihop fas och nolla, megga, mät med en isolationstestare (min 500Volt) mellan fas/nolla och jord så upptäcker du om det är nått fel i den fasta installationen. Är den OK får du börja leta i dom installerade apparaterna
 
E elmont skrev:
Koppla loss grupp för grupp, lägg ihop fas och nolla, megga, mät med en isolationstestare (min 500Volt) mellan fas/nolla och jord så upptäcker du om det är nått fel i den fasta installationen. Är den OK får du börja leta i dom installerade apparaterna
Tack för ditt svar, men det är det elektrikern gjorde som jag skrev.
 
Du får skaffa ytterligare en JFB + dvärgbrytare (3 polig om du har någon trefasgrupp).
Flytta en grupp i taget till den nya JFB. Varje gång någon av JFB löser ut så får du en ledtråd.
Löser den nya JFB så har du hittat den felande gruppen. Löser den gamla så vet du att gruppen som var kopplad till den nya JFB inte är den felande gruppen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Du får skaffa ytterligare en JFB + dvärgbrytare (3 polig om du har någon trefasgrupp).
Flytta en grupp i taget till den nya JFB. Varje gång någon av JFB löser ut så får du en ledtråd.
Löser den nya JFB så har du hittat den felande gruppen. Löser den gamla så vet du att gruppen som var kopplad till den nya JFB inte är den felande gruppen.
Tack Hasse, Tja jo det kan kanske var en bra ide. Jag har funderat i dom banorna själv. Som det nu är är det 29 grupper och det är jäkligt tidsödande för att inte säga omöjligt att felsöka genom att bryta upp grupp för grupp när det är så intermittent. Genom att dela upp det så kan man kanske tugga sig igenom det snabbare.
 
I stället för att flytta grupp efter grupp så börjar du med att flytta hälften. När en av dem löser ut så flyttar du tillbaka hälften av dem. Efter 5 flyttar är du hemma.
 
  • Gilla
Portugal Bosse
  • Laddar…
Tänkte också så faktiskt ... som gammal elektronikfelsökare. Halvera, halvera, halvera ....... :)
Tack!
 
Genom att dela på mitten, så kan du direkt utesluta hälften. Sedan delar man den felande delen med 2 igen och så håller man på tills det bara återstår 1. Det är ett vanligt och effektivt förfarande för att sortera ut något felaktigt.
 
  • Gilla
Portugal Bosse
  • Laddar…
Finns en fasskena så blir det jobbigt att flytta hälften, det var därför jag förslog ny JFB + dvärgbrytare, som kan användas för en grupp i taget.
Men man kan ju ta bort eventuell fasskena och "sy" alltihop om man vill flytta hälften och sedan fortsätta halvera tills man hittat felet.

Edit:
Dessutom visste jag inte att det finns 29 grupper ...
Finns det flera skenor kan man börja med att flytta en skena i taget.
Eller hälften av skenorna ...
 
  • Gilla
Portugal Bosse
  • Laddar…
En delfråga i sammanhanget. För att försöka förklara har jag gjort en kraftigt förenklad skiss av systemet. Min fråga rör tryckknappen som är kopplad mellan den jord som kommer upp från jordspettet i poolhuset och fasen i undercentralen Vad har den för syfte? Det känns ju snarast farligt?
Elektrisk kretsskiss som visar koppling mellan huvudcentral, undercentral och poolhus med tryckknapp och jordspett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.