Tänker sätta in badrumsbelysning med inbyggt uttag 230V. Vet att man inte får göra det om man inte har jordfelsbrytare.

En fråga: Det är väl så att om jordfelsbrytaren löser ut p.g.a. åskväger t.ex. och man är bortrest så förstörs innehållet i kyl och frys. Det gör det ju vid alla strömavbrott men efter vanliga avbrott kommer ju strömmen tillbaka.

Om man har frotsvakt och stödvärme i ett hus som man sällan besöker skulle ju ett avbrott på vintern vara fullständig katastrof.

Kan man lita på att den inte löser ut av annan anledning än ström fas - jord?

:confused:
 
Det är bara att välja:
1. Söndertinad mat (med JFB).
2. Ev. elfel i kyl och frys märks inte, för du har satt dem "utanför" JFB.

(Man kan sätta en 300mA till kyl och frys, men det garanterar ju inte att den inte löser ibland.)
 
Moderna JFB är tämligen pålitliga, så jag ser inget hinder p.g.a. det. Däremot höjer du ju elsäkerheten flera snäpp vilket med marginal överskuggar nackdelarna.
 
Ifö skrev:
2. Ev. elfel i kyl och frys märks inte, för du har satt dem "utanför" JFB.
Kan man undanta kyl o frys. Är det inte där JFB verkligen behövs?
 
Du kan ju lägga kyl/frys på en egen jfb.
 
LUDDET skrev:
Kan man undanta kyl o frys. Är det inte där JFB verkligen behövs?
Jo, det var det jag menade. Jag antar att jag inte var tydlig nog.
JFB är ett mycket bra personskydd, men den skyddar även för felaktiga strömmar i apparatur. Jag tycker att man ska ha JFB på alla grupper i elcentralen; helst skulle jag också ha amerikanska s.k. ljusbågedetektorer, men det dröjer nog tills de kommer hit.
 
Det finns badrumsbelysningar med uttag och inbyggd jordfelsbrytare, det löser ju problemet.
 
Finns inget som säger att du måste ha jfb på kyl/frys eller andra fast anslutna elmaskiner. Det är bara rekommendationer om du vill öka elsäkerheten.
 
spinout skrev:
Finns inget som säger att du måste ha jfb på kyl/frys eller andra fast anslutna elmaskiner. Det är bara rekommendationer om du vill öka elsäkerheten.
Sant. Det finns inget som tvingar dig att ha JFB på kyl/frys, lika lite som någon tvingar dig att byta från porslinssäkringar till automatsäkringar.
 
Men, har jag fattat rätt att det krävs JFB om man har ett uttag i badrummet. Även om uttaget sitter 2 m upp och 1,5 m från dusch eller badkar?

Det måste väl i så fall vara ett skydd mot stollar som sätter i en skarvsladd och kör med hårtorken samtidigt som man badar.

Det hjälper i så fall inte. Det är bara att dra ut sladden till nästa rum.

Om man nu inte har uttag i badrummet så dammsuger man trots allt där.

:rolleyes:
 
LUDDET skrev:
Men, har jag fattat rätt att det krävs JFB om man har ett uttag i badrummet. Även om uttaget sitter 2 m upp och 1,5 m från dusch eller badkar?

Det måste väl i så fall vara ett skydd mot stollar som sätter i en skarvsladd och kör med hårtorken samtidigt som man badar.

Det hjälper i så fall inte. Det är bara att dra ut sladden till nästa rum.

Om man nu inte har uttag i badrummet så dammsuger man trots allt där.

:rolleyes:
Uttag i våta utrymmen = JFB.

Jag kan tillägga att om man installerar JFB så kan man anmäla det till sitt försäkringsbolag och där med få en lägre premie.

//Patrik
 
LUDDET skrev:
Men, har jag fattat rätt att det krävs JFB om man har ett uttag i badrummet. Även om uttaget sitter 2 m upp och 1,5 m från dusch eller badkar?

Det måste väl i så fall vara ett skydd mot stollar som sätter i en skarvsladd och kör med hårtorken samtidigt som man badar.

Det hjälper i så fall inte. Det är bara att dra ut sladden till nästa rum.

Om man nu inte har uttag i badrummet så dammsuger man trots allt där.

:rolleyes:
Riskminimering. Det är ungefär samma sak som att vi bara får köpa spånken på Systembolaget.
 
Ja. Man känner sig trygg eftersom vi har kloka beslutsfattare och lagstiftare som tar hand om oss. Själva behöver dom naturligtvis varken JFB eller systembolag. Det är ju vi andra dumskallar som man måste vårda sig om.

Visst känns det särskilt tryggt då man har döpt ett öl till FOLKÖl.
 
Enl NUTEK orsakar kyl o frys de flesta bränder i bostad så de ska absolut ligga under JFB om man vill vaa säker. De kan ju med fördel ligga under egen JFB eller var sin om man vill slå på stort. När den stora boomen kom om att installera JFB så sålde en stor känd svensk elfirma kompletterande elcentraler med JFB bestyckad med 2 extra säkringsautomater som var kopplade förbi JFB och avsedda för kyl o frys........tänka sig!
Själv har jag bara en JFB för huset och lämnar jag/vi vår bostad under några längre tider så ser vi till att någon fått uppdraget att se till hus och levande krukväxter. Det åligger då den stackaren att även kolla att JFB inte löst ut. Ang frågan i tråden så är väl moderna JFB så väl skyddade mot åska att det inte ska behöva vara något problem. Min JFB är av äldre modell men jag har aldrig upplevt att den löst ut av åska.
 
Ett annan bra lösning som jag själv kör med är att installera ett vanlig villa larm med telefonupprigning till antingen dig själv eller larmcentral. Sedan är det bara att se till så nätfel är aktiverat på larmcentralen och vips så har du en övervakning av din central. Skulle JFB lösa ut så ringer larmcentralen upp dig och berättar att du har ett nätfel....

/F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.