Är det möjligt att installera en jordfelsbrytare i en husbil för användning i samband med att man tar in ström från en elstolpe på en campingplats?
Det är ju enfas och du vet aldrig vilken tråd in som är fas och vilken som är nolla.
Är det någon som byggt en liten central med jordfelsbrytare för en fas i en husbil?
Det kan tyckas vara lite fel forum, men, forumet heter ju Bygga hus och det är ju nästan som bygga hus-bil och man ska ju trots allt bo i den.
 
Ja, det är inget problem. På nyare elstolpar brukar det nog redan finnas en jordfelsbrytare, eller snarare en personskyddsautomat.
 
Jag har lite svårt att lita på att allt ska vara som det är tänkt att vara. Du vet, själv är bäste dräng och det vore skönt att veta att du alltid har det skyddet även om du stannar på en gammal sunkig plats utan nya stolpar.
 
Vad skulle problemet vara? En JFB "ser" ingen skillnad på fas och nolla. Den "ser" bara om det inte är balans mellan fas och nolla.
Ps
Min husbil är ca 12 år gammal och där sitter det en JFB som monterades vid tillverkningen av husbilen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ok, om jag minns rätt brukar det stå fas och nolla på anslutningarna på jfb:n. Men det spelar alltså ingen roll?
 
  • Gilla
mh97245
  • Laddar…
Nej, det spelar ingen roll.
 
tommib
Eftersom man inte vet vilken ledare fas resp nolla kommer in på så är det också vettigt med tvåpolig avsäkring av "landström". Jag vet faktiskt inte om PSAer har överlastskydd/kortslutningsskydd på bägge polerna.

Det ska ju vara avsäkrat i matande ände, men som sagt, man vet aldrig...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur menar du? De bryter båda polerna. Om den detekterar på en eller två kvittar ju.
 
tommib
Right, jag skyller på att jag är trött och borde gå och sova.

Det viktiga är att den bryter bägge polerna.
 
Godnatt Tommi
Det blir lättare i morgon när du är utvilad ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Då är det inga problem!
Tack för snabb och bra hjälp.
Case closed.
 
  • Gilla
Elixir
  • Laddar…
Tvåpoliga överströmsskydd är definitivt relevant om man inte har koll på fas och nolla. Det finns krav på tvåpolig brytning, men antalet strömbanor nämns inte.
Man får visserligen låta JFBn ta hand om fel mot jord, men jag är inte säker på om reglerna medger att JFBn är det enda skyddet.
Men en husvagn ses som ofta som en förbrukare som inte behöver extra avsäkring internt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej Bo och tack för din kommentar.
Jag har en äldre bror som är utbildad installationselektriker, men, han är pensionär och har varit borta från yrket en hel del år så jag vill gärna ha en second-opinion av någon som är uppdaterad.
Jag tänker en husvagn, som du beskriver, är ofta byggd med ett tunt skal av lättmetall som jag är osäker på om man någonsin använder som jord. Vi bygger en "plåtis", alltså en vanlig hantverksvan, typ Merca Sprinter, som är en plåtbil där karossen används som jord till fordonselen. Tänker du att det gör någon skillnad att det är ett riktigt plåtskal på en sådan med avseende på 230V?
 
Njae, skillnad mot vad? Reglerna verkar betrakta all plåt som främmande ledande delar, dvs att de kan föra in en främmande potential. Så reglerna kräver skyddsjordning av alla ledande chassidelar som är berörbara inifrån. Att fordonets eget system använder chassit som minuspol spelar ingen roll, de ska inte störa varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.