Hej!
Vi har sen tidigare JFB i belysningscentralen, men saknar däremot JFB i elvärmecentralen (diazed)
Men vad är erfarenheten: Brukar det fungera med en vanlig 30mA? Jag har sett att det ibland rekas 300mA för elvärmen. Det rekommenderades även av den elektriker som senast var hos oss, men då faller ju personskyddet, vilket jag gärna vill ha med småbarn hemma, gamla ojordade element i isolerad miljö.
Anläggningen består av ett flertal gamla element från 70-talet och jag har därför farhågan att 30mA löser direkt, men har ingen erfarenhet i frågan. Huset värms idag huvudsakligen via luftvärmepump, men elementen behövs som stödvärme. Vad rekommenderar ni med erfarenhet?
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Har kört en 30 mA jordfelsbrytare i en anläggning med elvärme under många år, inga problem. Skulle jordfelsbrytaren lösa pga överledning så byt elementet, särskilt om det är från 70-talet. I princip är så gamla element uttjänta, ny element är tunnare och med bättre elektroniska termostater.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja JFB med 300mA felström, är väl mest avsedda för att hindra brand. Har du ojordade element så kommer de inte att lösa en jordfelsbrytare, även om det är stora krypströmmar. Men de kommer att skydda om någon håller på att få en stöt.
 
En 300 mA är inte ett personskydd så med en 300 mA skyddar man mot brand men kanske inte mot personskador.
 
Även om brandskydd är bättre än inget så vill jag gärna ha personskydd så därför helst 30 mA. Någon mer med positiva erfarenheter av 30mA?

De gamla element vi har idag är faktiskt riktigt tunna av fabrikat Siemens. Jag har faktiskt inte sett några nya element som bygger mindre än dessa, men det är möjligt att det finns. Men visst, jag är helt med på att moderna termostater är betydligt bättre. Nu har vi ju elementen till stödvärme så de går inte så ofta. Det är fråga om ett 10-tal element så det är ändå en viss investering att byta samtliga.
 
Du skriver ju att det är ojordade i isolerad miljö alltså inget problem med JFB 30 mA. Om def funnits skule du kunna haft en med utlösningsström på enstaka mA så kör du på med en vanlig för personskydd.
 
  • Gilla
klimtachakka och 1 till
  • Laddar…
Tror det flesta (alla?) som installerar jordfelsbrytare också inkluderar elvärmen, så tycker det inte är så mycket att fundera på.
Det som brukar komma upp till diskussion är huruvida kylskåp ska ligga utanför jordfelsbrytaren. Min åsikt är att det behöver den inte göra, sett till hur sällan en en jordfelsbrytare löser ut.
 
Elradiatorer är en rent resistiv last och är därför snäll mot JFBer så 30 mA kommer absolut att fungera. Dock är risk överhängande att de gamla elementen redan idag läcker ström och direkt kommer att lösa JFBn. Så börja med en isolationsmätning, det lär förekomma att även erfaret yrkesfolk glömmer den lilla detaljen...det är väldigt tråkigt att stå där med en installerad JFB som slår ifrån när värmen tillkopplas.

Men, för att en JFB ska lösa måste radiatorerna vara skyddsjordade vilket de (förhoppningsvis) endast är i kök och tvättrum etc. Det kan redan idag vara fel på radiatorerna i sovrummet som ger en kännbar ström på dess hölje mot jord. Så, hur är det med jord i de isolerade rummen? En installerad JFB kommer inte att ha någon effekt om det inte finns någon jord, utan radiatorn kan mycket väl vara fullt spänningssatt på dess hölje utan att varken ni eller JFB märker något. Nu vet jag inte vad det är för slags radiatorer, men om de är från 70-talet så är de troligen avsedda att skyddsjordas, dvs de har endast enkel isolering mot spänningssatta delar. Så hoppa inte över isolationsmätningen mot höljet på varje radiator. Annars kan det bli en kännbar överraskning den dag ni av misstag drar in något jordat i rummet, en överraskning som ni dock överlever om en JFB skyddar radiatorn.

Förutom jord så kan det bli fel på någon bordslampa i rummet som gör dess hölje spänningssatt gentemot en likaså trasig elradiator. Även här hjälper en JFB eftersom det handlar om olika kretsar. Det räcker i.o.f.s med en JFB i ena kretsen. Men sammantaget finns givetvis inga skäl att undanta några radiatorer från en JFB.
 
Elpatroner och vvb kan fungera dåligt med 30mA jordfelsbrytare. De får lätt krypströmmar till jord i form av värme eller vattenrör.

Till elradiatorer ska det inte vara något problem med 30mA jfb
 
I TS fall verkar ju dessutom inte en JFB kunna lösa ut annat än i fallet vid fel som spänningssätter höljet och sen i värsta scenario avleds via person. Dvs bara plus och inga minus i detta fallet.
 
Många av elementen är i isolerad miljö, men inte alla. Tex badrum, tvättstuga och ett par renoverade rum där jord dragits fram.
Det verkar i alla fall råda stor enighet kring att 30 mA är det som gäller så det får det alltså bli. (y)
 
Och tack Bo för påpekandet om isolationsmätning. Det blir ett medskick till elektrikern.
 
Jag värmer hela huset med el-element från 70-talet, ca 15 st. Alla är skyddsjordade och har en egen central med 30 mA JFB, som aldrig löst ut. Många termostater har havererat, men de är ersatta av separata termostater på väggen, en per rum. Det är bättre än original eftersom alla elementen i ett rum blir lika varma.

30 mA JFB är rätt val, och är det något element som strular så ska det bytas.
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Nackdelen med en jfb är att hela huset blir iskallt om ett element får ett jordfel när familjen är bortrest på jullovet. Det kan resultera i sönderfrusna vattenledningar. Det hade varit bättre att dela upp på två jfb.
 
Tobbe_3 skrev:
Nackdelen med en jfb är att hela huset blir iskallt om ett element får ett jordfel när familjen är bortrest på jullovet. Det kan resultera i sönderfrusna vattenledningar. Det hade varit bättre att dela upp på två jfb.
Nej, om det är förfrysning man är rädd för så är det övervakning plus åtgärd som är enda rätta. Det finns många andra fel som kan inträffa annat än att en JFB skulle lösa.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.