Jordfelsbrytare slår ifrån vid ungefär samma tid varje kväll. Har lokaliserat felet till säkringen som går till reningsverket, Baga easy. Vippar jag tillbaka jordfelsbrytaren funkar allt som vanligt igen till nästa kväll. Slår jag ifrån säkringen till reningsverket så löser inte jordfelsbrytaren inte ut. Jag antar att det är nån process/pump som drar igång i reningsverket vid samma tid ungefär. Men ja, antar att jag måste ta hit en service-tekniker, men tänkte först höra om det är nån som har en ide om vad det kan vara?
 
Baga lär förbjuda JFB för deras reningsverk, och uppenbarligen finns det fog för det. Jag tycker dock det är tveksamt om det är motiverat. Deras pumpar och annat bör kunna hålla tätt. Jag har en 40 år gammal dränkpump som fortfarande håller tätt.

Om du inte har garanti så kan det bli en dyr historia då servicefirman troligen vill byta "allt", om du inte kopplar bort JFBn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Min mamma har ett Baga easy. Elektrikern som kopplade in det lade det utanför jordfelsbrytare just eftersom Baga föreskrev detta.
 
Alla dränkbara pumpar läcker ström förr eller senare och löser en JFB , så det blir att se vilken av dom det är. Kan gå att lägga hela Baga före JFB.
 
Ja ok. En lite okunnig fråga, men den omkopplingen måste man då göra i säkring centralen i huset? Och innebär det inte en risk att koppla bort jordfelsbrytare?
 
Reglerna säger att alla vägguttag skall vara skyddade av jordfelsbrytare. Fast ansluten utrustning måste inte skyddas av jordfelsbrytare. Och det finns exempel på utrustning som när den fungerar som den skall läcker så mycket till jord att den inte kan matas via jordfelsbrytare. Det är mycket riktigt i elcentralen som omkopplingen sker. Är det en modern elcentral med dvärgbrytare så är det oftast ganska enkelt att lägga bara en grupp utanför. Är det en äldre central med porslinssäkringar är det lite bökigare. Men det går att lösa då också.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ok tack för alla svar. Då vet jag hur jag ska gå vidare
 
A
EliGum EliGum skrev:
Ja ok. En lite okunnig fråga, men den omkopplingen måste man då göra i säkring centralen i huset? Och innebär det inte en risk att koppla bort jordfelsbrytare?
Jo det blir ju en försämring säkerhetsmässigt men som ovanstående säger finns det troligen inget krav på jordfelsbrytare för vad det nu kan vara för utrustning det handlar om här.

Kravet på jfb gäller mestadels uttag för allmänbruk och belysning i bostäder. Undantag finns.

Det bästa hade ju varit om jordfelet åtgärdades istället men detta kanske ej är möjligt.
 
Vi pratar om elektrisk utrustning i en miljö där det alltid är 100% luftfuktighet och där det regelbundet stänker smutsvatten. Delar av utrustningen kan befinna sig under ytan på smutsvattnet. Jag kan förstå att det finns förhöjd risk för jordfel där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och jag har lika svårt att förstå det. Det är visserligen troligen ett ofarligt ställe att få jordfel på. Men hur kan jag vara säker på att jordfelet håller sig på en nivå som inte visar sig på elräkningen eller belastar skyddsledare i min installation för mycket? Ett jordfel ska lagas, om inte Baga kan visa att det är ett kontrollerat jordfel av något slag. Detta låter enbart som dålig reklam för Baga (som för övrigt gör bra avloppstankar).
 
A Avemo skrev:
Vi pratar om elektrisk utrustning i en miljö där det alltid är 100% luftfuktighet och där det regelbundet stänker smutsvatten. Delar av utrustningen kan befinna sig under ytan på smutsvattnet. Jag kan förstå att det finns förhöjd risk för jordfel där.
Fast har man elprylar i en sådan miljö, så skall de vara konstruerade för det. Låter väldigt konstigt att man skulle acceptera ett jordfel som normalt.

OM vi tänker oss att de här pumparna alltid läcker ex. 50 mA till jord. Så man "måste" koppla dem utan jordfelsbrytare. Då räcker det med ett enkelfel, avbrott/glapp på skyddsjorden, så får man en akut livsfarlig anläggning. Något sådant borde aldrig accepteras.
 
Redigerat:
Nej jag tycker också det känns konstigt att gå förbi en jordfelsbrytare. Men jag är å andra sidan okunnig när det gäller el i största allmänhet. Ska höra av mig till Baga och lägga upp deras svar om det framkommer nåt intressant
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag ser fram emot vad de svarar. Jag gissar att det inte vill ge några motiv.
Om det är en utsatt miljö så kan de använda en isolationstransformator, kanske t.o.m SELV.

Men man får börja med att försöka hitta felkällan. Det kan lika gärna vara fel på installationen som gör att skit letar sig in i manöverlådan. Men då skulle nog inte JFBn lösa vid samma tidpunkt varje gång.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tänkte bara uppdatera och avsluta denna tråd. Pratade med Baga som sa att reningsverket ska kopplas förbi jordfelsbrytare. De gav egentligen ingen vidare förklaring, och jag nöjde mig med det. Men efter att elektriker kopplat bort reningsverket från jordfelsbrytare så rullar allt på utan problem, dvs jordfelsbrytare löser inte ut varje dag längre. 🙂
 
  • Ledsen
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.