Min sambo var hemma idag och helt plötsligt så gick jordfelsbrytaren och det visade sig att det var vu-slingan och nu går det inte att slå tillbaka den utan att den utlöser.
Någon som har tips på felsökning ?
Kan tillägga att vi har vu utomhus också där ett uttag som används till el-aggregat till en grishage.
Provade att dra ut även den men forsätter att utlösa
 
vad är vu för något?
 
D Dilato skrev:
vad är vu för något?
Vägguttag
 
Men har du alltså en jordfelsbrytare som bara driver samtliga vägguttag (lite ovanligt), eller är det något mer som påverkas?

Regnade det när när det löste ut första gången? Alla former av utomhusinstallationer är ju första handsmisstänkta vid ett sådant fel. Öppna kåpan på uttagen utomhus och titta om det kommit in vatten, och försök se om du kan se något annat fel, typ tråd som lossnat. Jag föutsätter att du redan provat att dra ur kontakterna ut samtloiuga uttag inomhus.

Hittar man inget sådant här uppenbart så får man börja mäta.
 
H hempularen skrev:
Men har du alltså en jordfelsbrytare som bara driver samtliga vägguttag (lite ovanligt), eller är det något mer som påverkas?

Regnade det när när det löste ut första gången? Alla former av utomhusinstallationer är ju första handsmisstänkta vid ett sådant fel. Öppna kåpan på uttagen utomhus och titta om det kommit in vatten, och försök se om du kan se något annat fel, typ tråd som lossnat. Jag föutsätter att du redan provat att dra ur kontakterna ut samtloiuga uttag inomhus.

Hittar man inget sådant här uppenbart så får man börja mäta.
Tack för svar :).
Hittade problemet och det var ett av uttagen på fasaden som gick till grishagen, det har ju blåst och regnat en del nu.
Och problemet är åtgärdat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.