Jag har ett bastuaggregate, Tylö Combi med steamer. Det är tillverkat och installerat 1994. Problemet är att varje gång jag kopplar in steamern så bryter jordfelsbrytaren. Utan steamer, inga problem.
Hjälper det att sätta en separat jordfelsbrytare på just bastuaggregatet?
 
Det tror jag inte, problemet ligger nog i funktionen.
 
Ja, jordfelsbrytaren över bastun skulle troligtvis bryta även om den hade en separat. Det skulle kunna vara så att jordfelsströmmen från bastun inte överstiger 30ma, men att den totala felströmmen överstiger det, då bastun kopplas in. Då skulle det hjälpa med en separat jordfelsbrytare, men troligtvis är steamern felaktig.
 
sa3afc skrev:
Ja, jordfelsbrytaren över bastun skulle troligtvis bryta även om den hade en separat. Det skulle kunna vara så att jordfelsströmmen från bastun inte överstiger 30ma, men att den totala felströmmen överstiger det, då bastun kopplas in. Då skulle det hjälpa med en separat jordfelsbrytare, men troligtvis är steamern felaktig.
Det är väldigt troligt att befuktaren läcker in ånga. Den är ju trots allt 13 år och säkerligen gjord i plast. Ihop med den miljön den sitter i så är det troligen så att den spruckit eller liknande.
 
Steamern utlöser jordfelsbrytaren direkt, alltså vid knapptryckning.
Aggregatet är användt ca 10 gånger per år och felet har funnits hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.