Behöver sätta upp nya element i mitt hus, tog kontakt med en elektriker idag och frågade hur han tyckte att man skulle göra. Han förslog mig att sätta upp 400v element istället för 230v vilket är bäst, och så pratade han om 400v element utan nolla... har suttit och funderat på hur de funkar med mig jordfelsbrytare...

Fråga:

Funkar de att ha Jordfelsbrytare och 400v element utan nolla? löser inte jfb då?
eftersom den jämför strömmen in och ut, har man ingen nolla så borde en ju lösa tycker jag iom att då går de ju ut 2st strömar en per fas men ignet tillbaka...
 
Det fungerar utmärkt, strömmen i dom olika faserna ballanserar så det påverkar inte JFB. Det är när ström leds från faser eller nolla till jord som jordfelet uppstår och löser ut JFB
 
  • Gilla
AZUM
  • Laddar…
Jordfelsbrytaren mäter strömmen i alla faser och nollan och kontrollerar att det "går jämnt upp". Så länge ingenting försvinner till jord är det inga problem. Det fungerar utmärkt med jordfelsbrytare och 400V element.
 
elmont skrev:
Det fungerar utmärkt, strömmen i dom olika faserna ballanserar så det påverkar inte JFB. Det är när ström leds från faser eller nolla till jord som jordfelet uppstår och löser ut JFB
okej tackar så mycket för svaren!

en liten fråga till, elektrikern sa att han kunde använda en kabel som är fram till rummet där jag vill ha elementen. kabeln går från centralen till rummet. men de är ju bara en treledare, brun blå och gröngul... fas nolla jord. då funkar de ju inte? får man använda blå som fas?
 
Ja, det är rätt vanligt när man tex byter element från 230V till 400V. Förväxlingsrisken är liten då det gäller en ren värmegrupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.