Hej alla!

Har försökt att söka på forumet men hittar inte riktigt svar.

Min tvättmaskin (TM) som finns i badrummet har tidigare fungerat utan problem. I samband med renovering gick proppen då och då (mycket maskiner som kördes samtidigt). TM slutade då att fungera, dvs den gick ej "sönder" i samband användning, dvs det är ingen strömförsörjning till den. Testade idag med elmätare och riktigt nog kommer ingen ström i det uttaget (det är en fast installation där elkabel från tvättmaskinen är fast kopplad i en elkåpa i badrummet). Notera att uttaget för TM ej har använts för något annat än TM. I centralen har TM en egen grupp. JFB sitter ihop med en annan JFB, dvs man bryter de tillsammans. Den andra JFB går till belysningen som fungerar utan problem. TM JFB verkar fungera utan problem? Tror jag? Hur går jag vidare?

Tack på förhand! :rolleyes:

MVH

Samuel
 
Vad har du för typ av säkringar? Foto på centralen kanske? Har du gamla porslinssäkringar kanske en säkring är trasig utan att det syns. Kolla så att alla säkringar är hela på tvättmaskinsgruppen om det är trefas. Om du har spänning i centralen och jfb är ok så har du rimligtvis avbrott på väg till TM-anslutning.
 
JFBmonterade direkt i dvärgbrytarcentral, dvs automatiska.

Vet inte hur man kollat om de är "hela".
Grupp 13 är TM.
Grupp 12 är belysning och uttag och allt på denna grupp fungerar fint. Betyder det att det är 2-fas till TM som delas med belysning?
Jag har 3-fas i lägenheten men den går till spisen.

Gällande spänning i centralen: betyder det att jag måste plocka loss kåpan och hålla på med alla kablar och mäta? Hur kollar jag om JFB är ok.
Sen förstår jag inte riktigt det där med avbrott. TM har ju fungerat felfritt tidigare så ström har jag haft, men skulle kablar helt plötsligt "gå av" i vp rören när man inte manipulerar.


fdfdfd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH
Samuel
 
Fungerar alla andra uttag i lägenheten (jag tolkar det som en lägenhetsinstallation). En del tyder på att du har en trasig huvudsäkring. Men i så fall är alltså en fas borta. Du har inte så många säkringar. Om vi antar att lägenheten matas med 3 fas. I så fall är säkring 10 på samma fas som säkring 13.

Det finns tydligen lägenheter som matas med 2 fas också, I så fall borde 13 vara samma fas som 11 och 9. Finns även enfasmatning till lägenheter, i så fall håller inte teorin.

Om säkring 10 är en av 3 faser till spisen, som kanske bara använder 2 faser så skulle det inte märkas om den huvudsäkringen löser ut, annat än på säkring 13.
 
Har du provat att slå av och på den dubbla säkringen, så att inte 13 löst ut utan att det syns?
Det du kallar för JFB är dvärgbrytare, alltså automatsäkringar.
 
Ja, du har bara en JFB och den fungerar. Kolla som sagt att inte säkring 13 löst utan att ha tagit med sig 12:an. Skulle också kunna vara en huvudsäkring som gått men då saknar du spänning på fler säkringar än 13.

Om du inte är bekväm med att ta av locket på centralen för att mäta om spänning finns på säkringen till TM så kontakta hellre en elektriker eftersom detta är behörighetskrävande.
 
Redigerat:
Har du renoverat så kan det ju också vara kabelbrott, en skruv som gått in och kapat en tråd t.ex. Du bör ta dit en elektriker som får kolla upp det. I värsta fall har du något spänningsförande någonstans!
Dock ligger troligen JFB framför allt så det ska i sig inte vara någon livsfara men det bör kollas upp för man ska inte förlita sig på en JFB till 100%!

Mvh,
Anders
 
hempularen

Alla andra uttag och belysning fungerar ok i lägenheten. Fastighetsskötaren var här idag och kollade alla 3 huvudsäkringar. Det syns ej på bilden men jag har 3 säkringar till (kyl, frys, ugn, diskmaskin) om det nu har någon betydelse.
Säkring 8-10 är till spisen och den är matad med 3 fas alltså.


uno83
Jag har i övrigt även stängt av huvudbrytaren och satt på den igen. Gjorde samma sak med jordfelsbrytaren och även säkringen. Nu tror jag att jag fått orden rätt :D

HandySmurf
Jag har sett när elektrikern gjort detta när han installera 3 nya säkringar för köket. Behörig är jag knappast och visa saker ser lätt ut men inte är det. Men att vara ”bekväm” med vissa moment är en personliglighetsfråga :D …. Finns det några andra (enklare) sätt att kolla om säkringen fungerar?

Jag har idag igen mätt uttaget: L och N > ingen ström. Mellan N och jord > ingen ström. Mellan L och jord > säkringen bryter inte.

anders07
Är ju alltid möjligt, men känns lite osannolikt. Jag tänkte att jag ger mig på vanligare orsaker till fel och se om jag kan hitta en förklaring där.
 
Redigerat:
sam820921 skrev:
Jag har sett när elektrikern gjort detta när han installera 3 nya säkringar för köket. Behörig är jag knappast och visa saker ser lätt ut men inte är det. Men att vara ”bekväm” med vissa moment är en personliglighetsfråga :D …. Finns det några andra (enklare) sätt att kolla om säkringen fungerar?
Du behöver inte vara behörig för att mäta i centralen. Men givetvis måste du vara försiktig och veta vad du gör. Det är inte komplicerat att mäta om det är spänning på säkringen, det är bara att plocka bort kåpan och mäta.
 
Idag kände jag mig "bekväm". Se bild.

Jag mätte mellan skruven på säkringen och N skenan och jag har ström. När jag mäter mellan jordskenan och skruven slår JFB av. Gjorde ovanstående moment med undre skruven på säkringen och samma sak som ovan händer. Det låter alltså som att allt är ok med säkringen? Eller? Ska jag mäta på annat sätt?

proppskåpet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • proppskåpet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I så fall har du avbrott någonstans mellan säkringen och uttaget.
 
Hmm, inte borde väl JFB lösa ut när man mäter spänning mellan fas och jord?

Mäter du ström eller spänning?
 
uno83 skrev:
Hmm, inte borde väl JFB lösa ut när man mäter spänning mellan fas och jord?
Det beror på vad man mäter med. Med en högohmig voltmeter nej, med exempelvis en "lysdiodstestare" ganska ofta.
 
Innan vi går vidare: Har jag mätt "rätt" i centralen som jag beskrev? Jag la alltså mätarspetsen på skruven och skenan. Är det så man ska göra?

uno83
Spänning tror jag? Se bild.

Alfredo
Tror det är en lysdiodsmanick. Se bild.

Manicken har ingen egen batteri och "driver" inte sig själv så att säga (om det nu har betydelse).
Observera det fina märket :D

mätare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sam820921 skrev:
Innan vi går vidare: Har jag mätt "rätt" i centralen som jag beskrev? Jag la alltså mätarspetsen på skruven och skenan. Är det så man ska göra?
Ja det låter helt rätt och det är inget konstigt att JFBn löser om du mäter mellan fas och jord. Du mäter mycket riktigt spänning men strömmen som går genom ditt mätverktyg räcker ofta för att JFBn ska lösa. Inget fel, inget farligt och inget konstigt.

En vanlig lysdiod kan dra i storleksordningen 20 mA. En vanlig JFB löser för kanske 15 mA till 30 mA läckström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.