Jag var i min torpargrund och tog på mina kopparör till mitt vatttenburna värmesytem. Jag var fuktig om händerna och ja kände en kittlande stickning i handen när jag vidrörde rören.
Betyder detta jordfel?
Jag har ej jordfelsbrytare installerad (skall monteras snart)

Hur kan jag fixa detta problem? Jag är medveten om att det är en behörig elektriker som skall utföra detta arbete, men det vore intressant att veta vad som är fel och hur man kan åtgärda detta.
 
Jag har vart ute för liknande tillbud, men då var felet ett sprucket element i elpannan.
Men jag vet ju inte vad du har för värmekälla. :-/
 
Jag har en Albin futura El/Olja från -95
Pannan verkar ju fräch i övrigt. Jag har uppvärmning i huset med vattenburna element.

Froggy När du skriver sprucket element, menar du då "insticksvärmaren" den som värmer vattnet i pannan alltså? Hur blev du av med problemt? bytte du element?

Är det det som är felet, så borde man ju kunna kolla det med att stänga av pannan och sedan "slicka" på kopparledningarna...?
 
Ja, det är sannolikt ett jordfel men tyvärr behöver inte felet sitta i VVS-installationen. Grannen tyckte det kittlade lite väl spännande när han tog i duschblandaren, en elektriker mätte upp cirka 110 V i jordkretsen i huset. Efter två timmars felsökning visade sig felet sitta i ett jordat uttag i sovrummet.
 
Vilket fel hade han på sitt uttag i sovrummet månne?

Det kan med adra ord vara så enkelt att det saknas en jordkabel på ett uttag kanske?
 
JanW skrev:
Ja, det är sannolikt ett jordfel men tyvärr behöver inte felet sitta i VVS-installationen. Grannen tyckte det kittlade lite väl spännande när han tog i duschblandaren, en elektriker mätte upp cirka 110 V i jordkretsen i huset. Efter två timmars felsökning visade sig felet sitta i ett jordat uttag i sovrummet.
Har varit med om samma sak och då var det ett jordfel i en frysbox. ;)
 
Torde väl gå bra att kolla upp samtliga elinstallationer, så som vitvaror och uttag. Mäta jorkabelen och ser om dem leder ström. Det kostar ju en slant att anlita elis för att felsöka.

Eller vad tycker ni?
 
Ranchn skrev:
Vilket fel hade han på sitt uttag i sovrummet månne?

Det kan med adra ord vara så enkelt att det saknas en jordkabel på ett uttag kanske?
Nä, enligt hörsägen så var uttaget till synes rätt kopplat, men det hade uppstått någon läckström mellan de olika plintarna. Elektrikern kunde se att det inte var någon elektriker som installerat uttaget, sa elektrikern.
 
Ranchn skrev:
Torde väl gå bra att kolla upp samtliga elinstallationer, så som vitvaror och uttag. Mäta jorkabelen och ser om dem leder ström. Det kostar ju en slant att anlita elis för att felsöka.

Eller vad tycker ni?
Ett sätt för oss icke-certifierade amatörer att lösa ett dylikt problem skulle kunna vara att slå av säkringarna, en efter en (om du har utrustning med trefasmotorer typ hydroforpump, slå av dess tre säkringar samtidigt), och kolla när spänningen mellan rör och jord starkt minskar (X). Då vet man ju i varje fall vilken grupp det är frågan om. Har du tur sitter felet bakom en säkring med bara en förbrukare, och inte alla uttag på övervåningen, typ.

(X) Om du använder multimeter, tänk på att det alltid rör sig lite felströmmar i en jordkrets, så du kommer nog aldrig att få se 0.000V på instrumentet
 
JanW skrev:
Ett sätt för oss icke-certifierade amatörer att lösa ett dylikt problem skulle kunna vara att slå av säkringarna, en efter en (om du har utrustning med trefasmotorer typ hydroforpump, slå av dess tre säkringar samtidigt), och kolla när spänningen mellan rör och jord starkt minskar (X). Då vet man ju i varje fall vilken grupp det är frågan om. Har du tur sitter felet bakom en säkring med bara en förbrukare, och inte alla uttag på övervåningen, typ.

(X) Om du använder multimeter, tänk på att det alltid rör sig lite felströmmar i en jordkrets, så du kommer nog aldrig att få se 0.000V på instrumentet
Låter ju som ett relativt enkelt sätt att hitta felet på. Hoppas bara att jag har jord i det uttaget jag tänkte koppla jorden från multimetern på, annars lär ju allt se ut att vara ok...

Kan man hitta jord på ett annat sätt än att låna från ett uttag?
 
E
Är värmerören potentialjordade?
 
eMange skrev:
Är värmerören potentialjordade?
Och med det menar du om rören är jordade?... kanske??

Nej, det är de inte (om det var frågan) :)

Hur borde jag isåfall jorda dem?
 
Det behöver inte vara jordfel!
Det kan räcka att potentialutjämna.
Har stött på samma fenomen i hus som legat långt från trafon.
Hade iofs bara 17V mellan centraljord och gjutjärnsavlopprören, men det räckte för att ägarna skulle känna en pirrande känsla.

Satte upp en PUS och lite gulgrön tråd + rörklämma och det fixade det hela.
Man kan lätt kontrollera om det rör sig om jordfel genom att mäta läckströmmar.
 
Satte upp en PUS och lite gulgrön tråd + rörklämma och det fixade det hela.
Man kan lätt kontrollera om det rör sig om jordfel genom att mäta läckströmmar.
Fråga 1 Vad är PUS?
Fråga 2 Mäter du läckström med att mäta volt på jordkabel, vatten o dyl.?
 
PUS=PotentialUtjämningsSkena
Läckströmmar mäts i milliampere och det gör man med en läckströmstång, billigaste kostar ca 2500:- + moms.
Volt är enheten för spänning, det man kan jämföra med trycket i ett vattenrör, strömmen är flödet.
T.ex. en högtryckstvätt har högt tryck men lågt flöde, ett avloppsrör har lågt tryck men högt flöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.