Jag vet inte om detta hör hemma i vvs eller el avdelningen, men jag chansar på att någon vet här.

Jag har jätteproblem med luft i mitt värmesystem och har testat det mesta.
Se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43715/0#0 för hela historien.

Jag läste i ett annat forum att man kan få gasbildning (vet ej om man menade vätgas eller metangas) om det är jordfel på elpatronen. Faktum är att jag faktiskt känt metangaslukt i pannrummet sen vi bytte till elpanna, men det har jag alltid trott berott på avloppet för säkerhetsventilerna. Är det någon som har erfarenheter kring detta? Är det möjligt och hur kan man upptäcka det?

Pannan är inkopplad på 3-fas med tre st 16A säkringar. Hur jordningen är gjord vet jag ej, men jag antar att installatören visste vad han gjorde
 
Metangas kan det knappast bli, möjligen väte. Så om du känner luktyen av metan, så skulle jag snarare gissa på att du behöver fylla på i någon golvbrunn eller så.

I princip så skulle det kunna bli vätgas (och syre) om du har ström genom vattnet. Om det sker i verkligheten vet jag inte.
 
hempularen skrev:
Metangas kan det knappast bli, möjligen väte. Så om du känner luktyen av metan, så skulle jag snarare gissa på att du behöver fylla på i någon golvbrunn eller så.

I princip så skulle det kunna bli vätgas (och syre) om du har ström genom vattnet. Om det sker i verkligheten vet jag inte.
Jo jag inser att metangas är något organsikt och kan inte bildas ur vatten. Troligare är väl att det blir knallgas.

Vad luktar knallgas?
 
C
e3henri skrev:
Vad luktar knallgas?
Luktlös, färglös och smaklös... ;)
 
cpalm skrev:
[quote author=e3henri link=1146605337/0#2 date=1146634650]Vad luktar knallgas?
Luktlös, färglös och smaklös...  ;)[/quote]

Oki då är det något annat som luktar :)

Får återgå till den ursprungliga frågan. Är det troligt med ett jordfel på en elpatron och hur märker jag det? Ska man mäta om det går ström i jordkabeln med en strömtång eller vad är lämpligast? Jag är ingen elektriker
 
C
e3henri skrev:
[quote author=cpalm link=1146605337/0#3 date=1146635794][quote author=e3henri link=1146605337/0#2 date=1146634650]Vad luktar knallgas?
Luktlös, färglös och smaklös... ;)[/quote]

Oki då är det något annat som luktar :)

Får återgå till den ursprungliga frågan. Är det troligt med ett jordfel på en elpatron och hur märker jag det? Ska man mäta om det går ström i jordkabeln med en strömtång eller vad är lämpligast? Jag är ingen elektriker[/quote]
En liten tändsticka....? -->BOOOM<-- :cool: :cool:
Nej, det kanske var en dålig idé.
 
Det du föreslår om att mäta strömmen i jordkabeln kan fungera. Men efterssom pannan är inkopplad på vatten så är det sannolikt att en stor del av den ev. jordströmmen går ut via rörledningar istället.

Ett säkrare sätt att förvissa sig i frågan skulle nog vara att isolationstesta. Då kopplar man ur pannan och mäter med en isolationstestare. Det är i princip en resistansmätning, men till skillnad från billiga multimetrar från clas olsson eller liknande så mäter man med en hög mätspänning (500-3000V). Detta bör du låta en fackman göra, dels därför att dylika instrument är ganska dyra, dels för att om man gör fel så kan man skjuta sönder elektronik i pannan.
 
Gör en summaströmsmätning!
Dvs, håll strömtången runt dom strömförande ledarna ihop(ej jord), då ser du hur mycket som går någon annan väg!
 
sverre skrev:
Gör en summaströmsmätning!
Dvs, håll strömtången runt dom strömförande ledarna ihop(ej jord), då ser du hur mycket som går någon annan väg!
Låter smart. Jag gissar att det inte finns någon nolla inblandad här eller? Det behövs väl inte vid trefas?

mvh
/Henrik (civ.ing. i elektroteknik, men vad hjälper det när man kan nada om starkström)
 
sverre skrev:
Gör en summaströmsmätning!
Dvs, håll strömtången runt dom strömförande ledarna ihop(ej jord), då ser du hur mycket som går någon annan väg!
Är det verkligen möjligt att mäta på mer än en fas samtidigt? Vid växelströmmätning så är den väl anpassade för att mäta en sinusformad ström?
 
e3henri skrev:
[quote author=sverre link=1146605337/0#7 date=1146652200]Gör en summaströmsmätning!
Dvs, håll strömtången runt dom strömförande ledarna ihop(ej jord), då ser du hur mycket som går någon annan väg!
Är det verkligen möjligt att mäta på mer än en fas samtidigt? Vid växelströmmätning så är den väl anpassade för att mäta en sinusformad ström?[/quote]
sinusvåg + sinusvåg + sinusvåg = sinusvåg
I alla fall om alla har samma frekvens (och det har de ju!)

Om man inte har någon läckström så blir amplituden på summan noll. Om man har en läckström så är det den som blir över när man summerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.