I vintras slog min JFB ifrån ett par gånger och nu har det börjat igen, så jag bestämde mig för att hitta felet (felen?).

Huset är byggt -69 med gedigen originalinstallation med klassiska gråa centraler med porslinssäkringar, röd jord och ojordade uttag i hela huset. Bortsett från JFB så har förra ägarna inte gjort några efterinstallationer. Det borde alltså vara ganska lätt att isolera (hehe...) felet.

Min taktik är att ta en eller ett par säkringar, vänta och se om JFB löser ut och sen fortsätta med nästa säkring. Plötsligt borde JFB sluta lösa ut - och då bör jag veta var felet ligger. Min tanke är att det i första hand är jordade installationer som VVB, kyl/frys, spis, TT/TM, jordat uttag i carport och alla elradiatorer som kan lösa ut JFB. Stämmer det? Eller är det lika stor risk att ojordad utrustning också löser ut JFB? Kanske rentav större? Husets alla datorer sitter ju t ex i ojordade uttag.
 
Du kan inte låna en läckströmstång och mäta jordfelet grupp för grupp? Det kan vara så att tex spisen ligger med en konstant jordfel strax under gränsen för utlösning av JFB och att det bara behövs ett litet ytterligare fel för att den ska släcka huset.
 
Att skruva ur säkringar och vänta hjälpr om jordfelet är på fassidan om förbrukarna. Är det på nollsidan hjälper det inte. Men visst, kostar inget att försöka.

Annars är det läckströmstång (känsligare tångamperemeter) som gäller och/eller att megga och se om man hittar felet på det viset.
 
Utan mätinstrument kan det vara jobbigt att hitta felet som löser en JFB ibland utan förklaring.

Att koppla ur grupper genom att bryta säkringen hjälper om felet ligger i höga läckströmmar hos en apparat, men det kan lika gärna vara normalt och istället bero på att de totala läckströmmarna i huset är för stor, dvs det kan falskt peka ut en apparat. Då ska du i så fall koppla bort så många grupper som möjligt så att bara några enstaka är inkopplade åt gången. Fast det gäller då att veta när man kan dra slutsatsen att gruppen är frisk...

En annan typ av fel som är vanlig är överledning mellan neutral och jord någonstans. Då hjälper det inte att skruva ur säkringar. JFBn löser när den totala belastningsströmmen överskrider ett visst värde, i stort oberoende av vad för belastning.

En isolationsprovare är värdefull för att hitta dessa fel.

Det är främst skyddsjordade apparater som du ska leta bland, ja. Och börja med all el som finns utomhus. Försök provocera fram felet. Det kan vara fukt i ett uttag utomhus.

För övrigt gäller det att vara observant under vilka förhållanden JFBn löser. Vad hände just då? Finns det tidsstyrda apparater som kan spela in som t.ex värme, vattenpumpar etc?
 
Så sant!!! Det kan ju vara nolla till jord också! Som elingenjör, får jag väl skylla på att jag sällan rör mig bortom 3,7 V likspänning på jobbet... :surprised:

Jag tycker mig ha kunnat se ett svagt samband med tjällossning/ösregn, så jag misstänkte uttaget i carporten. Men eftersom JFB fortsatte lösa ut efter att ha plockat den säkringen så avfärdade jag det. Men då ser det ut som att det får bli en runda med skruvmejsel och skaltång nu istället.

Tack för ögonöppnaren!
 
Jag börjar alltid med att öppna och kolla saker utomhus. Vägguttag, ytterlampor, strålvärme osv. :)
 
Det tog något år eller så, men till slut hittade jag felet!

Lyckades äta frukost precis bredvid centralen när JFB löste ut. Såg direkt att temperaturen i frysen verkade helt fel och efter lite mixtrande fram och tillbaka lyckades jag isolera felet till frysen. Yes!!! Ringde Electrolux-service och han kom med en ny avfrostningsslinga (självavfrostande frys, EUF2300). Han mätte upp alltihop men hittade ändå inget fel och såg ingen anledning att byta slinga. Argfh!!!

Han går ut genom dörren, jag sätter i kontakten till frysen och - klick! JFB löser ut igen! Kastar mig på telefonen, serviceteknikern kommer på studs och lyckas mäta upp ett jordfel. Och mycket riktigt, i avfrostningsslingan. Bytt på tio minuter och tydligen en mycket vanlig reparation på dessa skåp.

Avfrostningsslingan har alltså haft ett jordfel, men bara ibland och bara möjligt att upptäcka när frysen har gått in i avfrostningsläge... Men skam den som ger sig!!! (y)
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Det blir 5:e gången tror jag som jag hör detta problem. Jag borde ha nämnt den i somras. Kyl/frys åker härmed upp en snäpp på listan över troliga orsaker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.