Hej!

Vi är snart ägare till en jordbruksfastighet. Finns det någon vänlig person som kan ge oss lite info om vad som gäller och lite tips.

Vi ska nu bygga en "ekonomibyggnad" en verkstad. Vet någon vad som gäller då? Slipper man bygglov. Drar man av momsen för kostnader?

Är tacksam för alla svar.
 
Inte helt lätt att svara på, då det gäller jordbruksfastighet, inom/utom detaljplan.
Men generellt är det tillåtet att uppföra byggnader som hör till/användes i näringsverk-
samheten.
Vad gäller momsen å byggandet/byggnaderna så är denne avdragsgill mot inkomst i näringsverksamheten (F-skatt) men om det inte finns någon inkomst, så är där inget att dra av den från= underskott i näringsverksamhet= något många får leva med som även har inkomst av tjänst.

se PBL (Plan-och Bygglag) 8kap 1§
 
(se PBL (Plan-och Bygglag) 8kap 1§ )

Vart finner jag mer info om detta??

 
Vi har sedan 1993 en Jord-Skogsbruksfastighet som deklareras varje år som näringsfastighet. I denna näring drar jag alltid moms för sådant som tillhör näringen. Om jag ett år inte har intäkter så innebär det ett negativt resultat som jag flyttar till nästkommande år. När det gäller moms så drar jag det varje år ingående/utgående vilket ibland innebär att jag får igen den moms jag betalat. Ser gärna en mer utförlig redogörelse från kunnig person typ auktoriserad revisor vilket jag INTE är::)
 
asarick skrev:
Hej!

Vi är snart ägare till en jordbruksfastighet. Finns det någon vänlig person som kan ge oss lite info om vad som gäller och lite tips.

Vi ska nu bygga en "ekonomibyggnad" en verkstad. Vet någon vad som gäller då? Slipper man bygglov. Drar man av momsen för kostnader?

Är tacksam för alla svar.
Skall "Ekonomibyggnaden" användas för jordbruktets drift samt inte finns på planlagt område så behövs inget bygglov.
 
murjek skrev:
Vi har sedan 1993 en Jord-Skogsbruksfastighet som deklareras varje år som näringsfastighet. I denna näring drar jag alltid moms för sådant som tillhör näringen. Om jag ett år inte har intäkter så innebär det ett negativt resultat som jag flyttar till nästkommande år. När det gäller moms så drar jag det varje år ingående/utgående vilket ibland innebär att jag får igen den moms jag betalat. Ser gärna en mer utförlig redogörelse från kunnig person typ auktoriserad revisor vilket jag INTE är::)


Hej! (lånar tråden lite)

Jag har köpt ett hus som har varit en gammal affär och nu när deklarationen kom så står det i den att jag förväntas lämna in "N-Blankett" för att jag äger en näringsfastighet ?

Är detta något jag kan dra nytta av eller ska man taxera om den?

Mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.