Hej,

Ni som använt jordborr för att borra plinthål och sedan använt papprör som form för betongen, har ni haft problem med att rören är för stora eftersom det är innerdiametern som anges?

Hursomhelst så har jag det problemet och har ingen lust att göra all hål 1 cm bredare. Köpte mina rör på K-Rauta och dom var 16 cm i ytterdiameter, jordborren verkade göra precis 15 centimenters hål... Har nån provat några andra rör från andra ställen?

Jag kan väl iofs hälla betongen direkt i hålen men har läst tidigare trådar där detta inte rekommenderas pga av större risk för tjällyftning. Vill också ha rör åtminstone på övre delen av hålet och en bit ovan jord för att trästolparna ska komma upp en bit.

Tacksam för lite idéer!

Mvh
Markus
 
Jag körde med 200mm rör och 200mm jordborr och det fungerade bra för mig (fick pressa lite för att få ner rören dock )

/J
 
jag använde 20cm jord borr och 19cm rör, det passade bra.

MVH Anders
 
Gjut direkt i hålet istället och ställ pappröret överst som en krage om du vill ha upp stolpen men glöm inte a<tt armera. Blir mycket stadigare att gjuta direkt i hålet, men det går ju åt lite mer betong förstås, men det är ju inga stora kostnader om man blandar själv.
 
abel48 skrev:
jag använde 20cm jord borr och 19cm rör, det passade bra.

MVH Anders
Jag förstår att det funkar! :)
Frågan är var dom säljer rör som är 19 eller 14, det känns ju inte standard...

M
 
Carla skrev:
Gjut direkt i hålet istället och ställ pappröret överst som en krage om du vill ha upp stolpen men glöm inte a<tt armera. Blir mycket stadigare att gjuta direkt i hålet, men det går ju åt lite mer betong förstås, men det är ju inga stora kostnader om man blandar själv.
Det lutar åt en sån lösning, tack för tipset!
Hur är det med armering, räcker två järn?
Hur fixerar man järnen i betongen på ett bra sätt under brinntiden, eller blir betongen så pass fast att dom sitter där dom ska?

/Ovan gjutare
 
när jag skulle köpa så frågade jag efter 20cm, men då sa dom på byggfirman att dom hade gjort om storlekarna så rören var 1cm mindre.
Men det beror väll på vilket företag som tillverkat rören...

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.