Igår var elektrikern här och kopplade in lysrörsarmaturer i mitt garage.
Han utgick från gamla kopplingsdosan i taket, det det bara finns jord+fas+nolla... dit fram var kabeln dragen i rör och han drog sedan eklk resten, jordbiledaren körde han i samma toppklämma som vanliga jorden.
Är detta ett normalt förfarande eller?
trodde han skulle dra en helt ny kabel till skåpet som visserligen inte skulle bli lika fint men trodde att jordbiledaren skulle "själv" till centralen?
 
Förstår inte riktigt vad du menar, men biledaren ska kopplas ihop med jord, ja.
 
Japp han gjorde rätt.

Varför fråga du inte elektrikern när han va där?

Eller va du i dosan efteråt och snokade. :)
 
morty81 skrev:
Är detta ett normalt förfarande eller?
Ja.
morty81 skrev:
men trodde att jordbiledaren skulle "själv" till centralen?
Där biledaren slutar är den slut...ur elsäkerhetssynpunkt är det fullt tillräckligt att den ligger på jord i ena änden, vanigtvis lägger man på den i bägge ändar. I störkänsliga miljöer kan det ibland vara befogat att lägga biledaren separat genom hela installationen och på jord i matande ände men knappast i ettt garage.
Finns gott om både åsikter och trådar i ämnet men, som sagt, ligger den på jord i minst en ände är du hemma elsäkerhetsmässigt.
 
el_richard
Japp han gjorde rätt.

Varför fråga du inte elektrikern när han va där?

Eller va du i dosan efteråt och snokade. :)
Jag var på jobbet och bara frugan hemma, så ja jag var och snokade lite sen:D

Nej vet att jag läst om de där jordbiledarna förut och fick av nån anledning iden att tro det var av vikt att den följde med till jordskenan, men det gör den ju visserligen med skarven med "normal"jord!

Tack för bra svar!
 
Elsäkerhetsmässigt är det bättre att den kopplas ihop med jord så ofta det går. Men för att reducera elektromagnetiska fält är det bäst om den ansluts till jorden i centralen och sedan aldrig mer kopplas ihop med jord. Att dra biledaren separat hela vägen är nog ganska ovanligt, i praktiken görs det nog bara när man specifikt vill sanera bort elektromagnetiska fält t.ex. hos en elallergiker. En gång gick jag dock en kurs på jobbet där läraren tyckte att vi alltid skulle göra så, så det finns säkert elektriker som gör det också.
 
Efter en pension så har jag nu bara en ellärare i skolan. Före hade jag två, den ena yngre läraren tycker att vi ska koppla in biledaren på så många ställen som möjligt.
Den andra pratade om magnetfält och tyckte att man bara skulle koppla in i centralen.

//Patrik
 
Redigerat:
Mikael_L
Har man varit med lite längre så orkar man kanske inte besvära sig lika mycket, men måste givetvis anföra ett annat skäl. ;)
 
För säkerhetens skull ansluter man biledaren så ofta som möjligt
 
Nackdelen med att jorda den lite här och där kan vara att när du mäter jord så kan en bristfällig jordning någonstans döljas av att det istället jordar genom biledaren..
Om kabel sedan byts ut så kan jordningen någon annanstans upphöra, detsamma gäller också vid potentialjordningar av exempelvis kabelrännor o dyl!
Fördelen är att vid en mantelskada på kabeln så är skärmen jordad från 2 håll även om hela kabelmanteln/skärmen är avsliten, då är det större möjlighet att en säkring löser ut om även fasledare är skadad o kommit i kontakt me skärmen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.