Håller på med renovering och har ojordat överallt utom kök. Bör man passa på att jorda alla uttag? Vi snackar ca 15 uttag dock och det hamnar troligen utanför budget. En vän tyckte vi skulle köpa jordade uttag och sätta i och sen jorda om ett par år så vi inte köper ojordade uttag nu och sen måste byta igen. Finns det stora nackdelar med ojordat så det är värt pengarna att konvertera?
 
Är det utanpåliggande eller infällt?

Infällt bör ju inte ta så enormt lång tid, bara det finns plats i rören.

Annars är väl den största vinsten med att byta till nyare uttag att de är petskyddade.
 
Rikard Ågren skrev:
Är det utanpåliggande eller infällt?

Infällt bör ju inte ta så enormt lång tid, bara det finns plats i rören.

Annars är väl den största vinsten med att byta till nyare uttag att de är petskyddade.
Infällda. Hur lång tid tar det för en elektriker att dra om säg 15 uttag till jordat? Mellan tumme och pekfinger.

http://img208.imageshack.us/img208/3769/bildr.jpg

Petskydd är väl mest aktuellt då man har barn vilket vi inte har än på några år.
 
vet inte vad det kostar MEN strunta i att sätta jordade uttag ojordat då det är direkt farligt/olämpligt, kanske till och med olagligt?

mvh

M
 
martin22sthlm skrev:
vet inte vad det kostar MEN strunta i att sätta jordade uttag ojordat då det är direkt farligt/olämpligt, kanske till och med olagligt?

mvh

M
Var i ligger det farliga? Det blir väl ändå sämst som det är idag dvs ojordat? Det är ju rent kosmetiskt som det ser jordat ut men säkerheten blir ju inte sämre än idag. Eller?
 
Om du sätter jordade uttag som inte har jord framdraget så "lurar" du folk att uttaget är jordat. Någon kanske ex. drar en skarvsladd utomhus (iofs olämpligt oavsett). Det blir med anadra ord avsevärt farligare än att behålla allt ojordat. Skulle det orsaka en olycka så ligger du risigt till.
 
hempularen skrev:
Om du sätter jordade uttag som inte har jord framdraget så "lurar" du folk att uttaget är jordat. Någon kanske ex. drar en skarvsladd utomhus (iofs olämpligt oavsett). Det blir med anadra ord avsevärt farligare än att behålla allt ojordat. Skulle det orsaka en olycka så ligger du risigt till.
Fast det är ju bara jag och min sambo som bor här utan barn. Och jag har jordade uttag ute som jag kopplar i så för vår del blir inte säkerheten sämre. Värre är om man skulle sälja givetvis men det finns det ju inga planer på på lääänge och skulle det ske får man ta den kostnaden då helt enkelt.
 
Du har två tillåtna alternativ:

1. Låta en elektriker dra jord och byta till jordade uttag
2. Köra vidare med ojordade uttag.

Dessutom finns två otillåtna alternativ:

3. Dra jord och byta till jordade uttag på egen hand
4. Byta till jordade uttag utan att dra jord.


Eftersom både alternativ 3 och 4 är otillåtna, kvittar det vilket du väljer?
NEJ !!! Alternativ 3 är mycket bättre. Alternativ 4 är idiotiskt och livsfarligt.

Alternativ 3 är ungefär som att överskrida en hastighetsbegränsning med bilen..
Alternativ 4 är ungefär som att köra åt fel håll på motorvägen.
Båda är otillåtna.

/Hasse
 
Vad jag kan se på bilden är de befintliga uttagen petskyddade. Det duger gott tillsammans med en jordfelsbrytare tills ni har råd att byta alla och dra tråd samtidigt. :)
 
Frågan är om kostnaden är så stor idag när man får dra av för arbete. Material snackar vi ju kabel så borde inte bli kostsamt. Kollar upp det först. Tack!

PS: Ser fortfarande inte livsfaran i att byta till jordade uttag men ha kvar ojordat bakom ett par år. Som sagt, säkerhetsnivån blir ju aldrig sämre än idag dvs ojordat. Sen förstår jag med att det inte är enligt boken givetvis.
 
Bricco skrev:
PS: Ser fortfarande inte livsfaran i att byta till jordade uttag men ha kvar ojordat bakom ett par år. Som sagt, säkerhetsnivån blir ju aldrig sämre än idag dvs ojordat. Sen förstår jag med att det inte är enligt boken givetvis.
Det finns t.ex apparater som av säkerhetsskäl endast får anslutas till jordade uttag. Även om stickproppen passar i ett ojordat uttag så får man alltså inte använda ett sådant. Hur ska man kunna veta om ett uttag är jordat eller inte om du gör din "speciallösning"?

Du kanske skulle trycka upp skyltar och sätta dem väl synliga vid varje uttag:

"OBS! Den elektriska anlutningen till detta vägguttag är hempulad och bryter medvetet mot reglerna. Skyddsjorden är inte ansluten."

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Det finns t.ex apparater som av säkerhetsskäl endast får anslutas till jordade uttag. Även om stickproppen passar i ett ojordat uttag så får man alltså inte använda ett sådant. Hur ska man kunna veta om ett uttag är jordat eller inte om du gör din "speciallösning"?

Du kanske skulle trycka upp skyltar och sätta dem väl synliga vid varje uttag:

"OBS! Den elektriska anlutningen till detta vägguttag är hempulad och bryter medvetet mot reglerna. Skyddsjorden är inte ansluten."

/Hasse
Jag kanske ska tydliggöra att jag inte ska installera åt någon annan utan i mitt eget hem. Det är ju inte så att anders två gator ner kommer med sin produkt som inte får anslutas till ojordat och sätter in i mitt jack mitt i natten varvid han dör..

Detta skulle bli MIN lösning i MITT hem under en övergångsperiod av säg 2 år. Jag ser inte riskerna i ett sådant fall.
 
Varför byta nu när man ändå måste ta bort och återmontera uttagen vid idragning av jord. Om budgeten tillåter köp i så fall hem uttagen och lägg undan dessa tills det är dags för jordningen.
 
Bricco skrev:
Detta skulle bli MIN lösning i MITT hem under en övergångsperiod av säg 2 år. Jag ser inte riskerna i ett sådant fall.
Och du tänker inte släppa in några besökare under den tiden som har elapparater med sig? T.ex en hantverkare, eller kompis med en dyr dator som måste vara jordad.

Det är nån halv dags jobb att fixa jordade uttag, om det inte strular för mycket med att dra i en jordledare i dina rör.

Så fortsätt med ojordade uttag fram tills du byter till jordade uttag som är jordade. Givetvis JFB i båda fallen.
 
Skillnaden liger i att om du hempular, men gör rätt och en olycka ändå inträffar. Då blir det på sin höjd ett åtal för vållande till annans död (iofs. illa nog, och ganska osannolikt), skulle du medvetet ha brutit mot reglerna, dvs montera uttag utan att dra fram jord, då har du uppsåtligen orsakat olyckan, dvs mord eller dråp (även detta ett osannolikt scenario).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.