A
Har en fundering, i huset jag köpt, byggt 1974 är det såklart ojordade uttag i alla rum (förutom i köksdelen där arbetsutrymmet är, där man sitter är det ojordat).

Men det märkliga är att alla elementen är jordade?

Som jag förstått det får man väl inte ha så, att elementen är jordade men inte uttagen eller tvärtom, endera ska det vara jordat eller så ska det inte vara jordat, då gäller det allt i rummet.

Tyvärr är det inte så lätt att dra jord och byta uttagen, dom har varit snål när det kopplats så uttag är parallellkopplade och det finns bara tre kopplingsdosor i huset, så ska man göra om måste man byta alla kablar samtidigt.

Så frågan är, ska man låta elementen vara jordade, eller ska man göra dom ojordade?

Och ändå är detta gjort av en elektriker när det gjordes.
 
Det var mycket vanligt att man jordade elementen i den i övrigt ojordade miljön, det var ett generalfel kan man säga. Jag tycker att du kan låta det vara som det är, för någon större fara innebär det inte med jordningen då elementen är fast monterade, både mekaniskt och elektriskt. Sämre är det om det är vanliga uttag där man kan sätta i stickproppar och skarvsladdar och ansluta "apparater" som står sida vid sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.