Säg att du kopplat in något apparat som är jordad i ditt jordade uttag t.ex dator eller en lampa av metall. Denna kommer nu vara skyddad och vid jordfel.
Om du nu kopplar in apparat i ditt ojordade uttag och den får ett jordfel och blir strömförande sammtidigt som du råkar ta i dessa apparater då kommer du att bli jordledare mellan den som är jordad och den som är ojordad.
Så antingen skall alla uttag vara jordade vilket dom skall enligt lag sen 1994 i nya hus, eller så skall alla vara ojordade.
Vet inte om det var en bra förklaring. :)
 
Ett annat sätt att se på det som icke bra är att det är et brott mot reglerna att installera på det viset, och det har varit regelvidrigt åtminstonde de senaste 35 åren (troligen betydligt längre bak). Det innebär att om du skulle drabbas av en elolycka i huset i enlighet med ovanstående förklaring, så är du som fastighetsägare ansvarig.

Fastighetsägaren är ansvrig för att anläggningen är korrekt och väl underhållen. En sådan regel går att tolka på många sätt, men ett så solklart regelbrott är svårt att bortförklara.
 
Kolla att uttagen verkligen är jordade. Jag har varit med om att man har satt upp "jordade" uttag trots att det är ojordad el, dvs ingen jordsladd var framdragen och kopplad till uttaget. :surprised: Jag tror inte att man får göra så heller egentligen, så i vilket fall rekommenderar jag att du låter en elektriker "göra om och göra rätt".
 
som tidigare skrivits är tanken att man antingen skall vara isolerad från jord, och på så vis vara skuddad mot strömgneomgågn även om man sjävl skulel råka bli spänningssatt, eller så ska allt vara jordat så att om något blir spänningssatt så väljer strömmen skyddsledaren och inte människokroppen.

men något dom ofta glöms bort är ju att man ofta, speciellt i lägenheter, även om man int ehar jord i uttagen har sann jord indraget i rummet genom till exempel vattenelement...

så en jordfelsbrytare kan avra bra att ha även om man inte har jordade uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.