Igår var en elektiker hemma hos oss för att bland annat montera lamputtag i alla rum förutom toaletten. Alla nya lamputtag är jordade men jag undrar om det ska vara så med tanke på vi har ojordade kontakter i sovrum, vardagsrum samt hall? Vi skruvade loss lamputtaget i vardagsrummet för att kolla hur det såg ut men där fanns ingen inkopplad skyddsledare. Ska det vara så? Vad jag vet ska man inte blanda jordat/ojordat i samma rum. Nu blir det ju lite extra förvirrande i och med att skyddsledaren inte är inkopplad, vad betyder det? Vi har ingen jordfelsbrytare hemma om det kan vara relevant information.

Tacksam för snabbt svar!
 
  • Ojordat lamputtag på vägg utan synlig skyddsledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt lamputtag utan inkopplad skyddsledare monterat i vägg, synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Nej, så där ska det absolut inte se ut.
En helt inkompetent elektriker det där, eller annars åtminstone en som skiter i regler.

Jag tycker du ska prova att anmäla företaget enligt denna länk, så får vi kolla om den nya lagstiftningen fungerar så bra som påstås, och att allt är guld och gröna skogar nu.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...lan/anmal-brister-hos-elinstallationsforetag/

Bristerna är:
Användande av jordade uttag utan att koppla in skyddsjordsledare.
Uppsättning av jordade uttag i "isolerad miljö".
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu kan det möjligen vara så att detta företags egenkontrollprogram medger att de gör grova avsteg ifrån elinstallationsreglerna.
Och om så är fallet blir det lite kul att se vad som gäller. :)
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin och 3 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Då var det som jag misstänkte. Jag skickade faktiskt samma fråga + bilder till elsäkerhetsverket strax innan jag skrev här på forumet. Ville väl ha svar så snabbt som möjligt för att kunna sova men jag vet inte om det blev lättare nu direkt.. :rolleyes: Man blir ju förbannad när man anlitar yrkesmän för att man vill vara säker på att jobbet utförs korrekt och så blir det så här.

Jag återkommer med med information när jag får svar från elsäkerhetsverket!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
tommib
Felet är inte direkt farligt, speciellt inte när du vet om det. Däremot är det inte rätt.

Sov gott och välkommen till forumet!
 
hsd
Felet är direkt farligt, användare ska inte behöva mäta eller demontera för kontroll huruvida skyddsjord är inkopplad eller inte
Om anvvändare hänger upp en lampa utförd i metall med skyddsjord och ett fel föreligger( tex. en skavd kabel) blir lampan strömförande (utan att säkring löser ut)
Uttagskontakter med skyddsjord skall alltid vara med korrekt ansluten skyddsjord
 
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
tommib
Nja....

Till att börja med menade jag att felet inte är omedelbart farligt som i att huset brinner ner ikväll.

Sen är faktiskt felet inte farligt så länge rummet är en isolerad miljö.

Däremot är det naturligtvis helt fel och ska korrigeras, men man behöver inte ringa jourelektrikern...
 
  • Gilla
alfista och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.